اقتصاد 100 دلایل افزایش بهای دلار را بررسی کرد

دستکاری بانک مرکزی در بازار ارز!/ زنگ خطر برای از بین رفتن نرخ تعادلی دلار

دستکاری بانک مرکزی در بازار ارز موضوعی بوده که از نظر برخی از کارشناسان منجر به از بین رفتن نرخ تعادلی دلار می شود و انتظارات تورمی را رقم می زند که موجب افزایش تقاضا خواهد شد.

دستکاری بانک مرکزی در بازار ارز!/ زنگ خطر برای از بین رفتن نرخ تعادلی دلار

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعیده زمانی: در حالی که  وزیر امور اقتصادی و دارایی از به نتیجه رسیدن اقدامات بانک مرکزی در مورد ساماندهی بازار ارز اظهار خوش‌بینی کرده و گفته است، در روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن این اقدامات در مدیریت بازار ارز خواهیم بود. اما عباس آرگون، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که آنچه باعث افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر شده، دلایل اقتصادی نداشته و اقدام بازارساز برای افزایش عرضه در بازار در نهایت به جای اثرات خوب منجر به از بین رفتن نرخ تعادلی دلار می شود. 

وی درباره دلایل نوسانات افزایشی نرخ دلار به اقتصاد 100 می گوید: شرایط در بازار تغییری نکرده، اما انتظارات تورمی منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شده، به گونه ای که در این بازار تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر شده است. 

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارز متغیر بسیار مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشورمان است به این موضوع هم پرداخته که افزایش نرخ ارز در سایر متغیرهای اقتصاد تاثیرگذار است. 

آرگون همچنین با اشاره به تاثیرپذیری نرخ ارز از تورم اظهار کرد: بنابراین نباید اقدام به سرکوب نرخ ارز کرد که دراین صورت شاهد تشدید واردات نسبت به صادرات خواهیم بود.

آرگون در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم هدایت نقدینگی ها به سمت تولید تاکید کرد و گفت: این افزایش انتظارات تورمی و نااطمینانی منجر به افزایش تقاضا برای فعالیت های سفته بازانه می شود. بنابراین باید زمینه اعتماد فراهم شود که بزرگترین سرمایه نظام حکمرانی خواهد بود.

این در حالی بوده که لزوم هدایت نقدینگی به فعالیت های تولیدی و پرهیز از سفته بازی از مواردی است که کارشناسان بارها بر آن تاکید داشته اند.  بسیاری از کارشناسان در چند مدت اخیر بر ضرورت افزایش نرخ سود بانکی و همخوانی آن با نرخ تورم به عنوان راهکاری برای جذب سرمایه در بانکها تاکید دارند؛ موضوعی که در روسیه و در شرایطی جنگ با اوکراین از سیاست های مهم بانک مرکزی این کشور در کنترل تورم بود که موفقیت آمیز عمل کرد. 

هرچند بانک‌ها در افزایش نرخ سود بانکی تحرکاتی داشته اند، اما در حال حاضر فاصله و شکاف نرخ تورم با سود بانکی بسیار بالاست و بر این اساس یکی از عمده دلایل نابسامانی بازارها بی برنامگی برای نقدینگی های سرگردان است. 

در هر صورت آنگونه که اظهارات وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی نشان می دهد دولت فعلا برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد. در مقابل افزایش عرضه از سوی بازارساز برنامه ای است که بانک مرکزی به جد آن را دنبال می کند. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما