کاهش سپرده دلیل اصلی توقف اعطای وام توسط بانک‌ها

طی چند ماه اخیر پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها متوقف شده و بررسی میدانی خبرنگار و گفت‌وگو با متصدیان بانک‌های مختلف بیانگر این است که کاهش حجم سپرده‌گذاری و توقف اعطای وام از سوی بانک‌ مرکزی مهمترین دلیل این مساله است.

کاهش سپرده دلیل اصلی توقف اعطای وام توسط بانک‌ها

به گزارش خبرنگار سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سنگ‌ اندازی بانک‌ها برای شانه خالی کردن از اعطای تسهیلات تکلیفی ادامه دارد و بخشنامه‌ها و اولتیماتوم‌های پی در پی رئیس کل بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌های متخلف نتیجه‌ای نداشت.

گزارش میدانی خبرنگار ما از وضعیت اعطای وام در بانک‌ها نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات در بانک‌ها راکد است و باجه‌های اعطای تسهیلات در شعبه‌های بانک‌ها خالی از متقاضی می‌باشد.

متصدی بخش تسهیلات بانک صادرات و ملت توقف اعطای تسهیلات از سوی بانک مرکزی را دلیل اصلی این رکود عنوان می‌کنند.

متصدیان این دو بانک تاکید کردند که بیش از دو ماه است که بانک مرکزی اجازه اعطای تسهیلات را به آنها نداده است.

اما متصدی بانک ملی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این ترفند بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی است و دلیل اصلی آن کاهش سپرده سپرده‌گذاران و اعتبارات بانک‌هاست.

این فرد افزود: در ماه گذشته یکصد پرونده درخواست تسهیلات تکلیفی در شعبه ما تشکیل شد و تنها 6 پرداخت انجام شد.

مسوول بخش تسهیلات‌دهی بانک سپه نیز گفت: تاکید می‌کنند اعتبار بانک ما خیلی خیلی خیلی کم شده است و تنها بر روی سپرده‌گذاری افراد وام می‌دهیم.

متصدی بانک کشاورزی نیز بیان کرد که در شعبه‌های این بانک هر چند آرام اما پرداخت تسهیلات برقرار است و در اعطای وام‌های خرد امتیاز و سپرده‌گذاری افراد مبنای بانک برای دادن وام است.

بانک‌های خصوصی همچون شهر، سرمایه و ایران زمین نیز اعلام کردند که پرداخت تسهیلات به متقاضیان با ملاک داشتن حساب، گردش حساب در چند ماه اخیر و میزان سپرده‌گذاری است و برنامه‌ای برای پرداخت وام‌های تکلیفی به متقاضیان ندارند.

آخرین وضعیت اعطای وام از سوی بانک مرکزی

براساس آخرین آمار تا 10 آبان 580 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین ۴۷۹ هزار فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۱۹ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان اعطا شده است.

براساس این گزارش ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ فقره برای وام ودیعه مسکن از ۶ تیرماه تا ۱۰ آبان‌ماه امسال تشکیل پرونده شده است که از این تعداد ۱۲۸ هزار نفر به میزان ۷ هزار و ۹۹۸ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وضعیت سپرده‌گذاری تا پایان مردادماه 1401

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی در پنج ماهه نخست امسال مشتریان بانک‌ها 367 هزار میلیارد تومان در بخش قرض الحسنه پس انداز سپرده‌گذاری کردند که نسبت به مرداد سال گذشته 55.4 درصد رشد داشته است.

سپرده‌گذاری کوتاه مدت، یک ساله و دو ساله به ترتیب یک هزار و 469 هزار میلیارد تومان، یک هزار و 143 هزار میلیارد تومان و یک هزار و 39 هزار میلیارد تومان بود.

نکته قابل توجه در سپرده‌گذاری بلندمدت است که براساس آمار سپرده‌ها سه ساله در پنج ماهه امسال 100 درصد کاهش داشت و تقریبا صفر بود، سپرده‌گذاری گذاری چهارساله کاهش 7.7 درصدی داشته و برابر 300 هزار میلیارد تومان بود.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما