دستور ویژه ارزی رئیسی به بانک مرکزی / جزئیات رایزنی با بانک مرکزی عمان

دستور رئیسی به بانک مرکزی درباره نرخ ارز از این قرار است که در پی رشد بیش از 20 درصدی نرخ دلار در روزهای اخیر، رئیس‌جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت، بانک مرکزی و دیگر دستگاه های مربوطه را مکلف کرد برای حفظ ثبات در بازار ارز تلاش مضاعف کنند.

دستور ویژه ارزی رئیسی به بانک مرکزی / جزئیات رایزنی با بانک مرکزی عمان

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعیده زمانی: بانک مرکزی در روز‌های گذشته بسته حمایتی جدیدی را در راستای کنترل شرایط بازار سکه و ارز معرفی کرد. همچنین در روزهای اخیر مسولان مرتبط هر کدام نسبت به بهبود وضعیت بازار ارز تاکید داشته اند و در همین راستا نیز خبرهایی درباره رایزنی رئیس بانک مرکزی عمان با رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی ایران مطرح شد.  با این وجود قیمت دلار در بازار همچنان تمایل به افزایش داشته و به گفته فعالان بازار، اقداماتی همانند فروش ارز در سامانه های آنلاین تاثیر چندانی در کاهش قیمت ها نخواهد  داشت؛ کمااینکه قیمت دلار در زمان ثبت این گزارش در ساعات پایانی معاملات روز یکشنبه 15 آبان نیز به 36 هزار و 100 تومان رسیده است.

بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تعداد متقاضیان اسکناس ‌های خارجی افزایش چشمگیری داشته است. مهم‌ترین عامل اصلی این شتاب‌گیری تقاضا افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای معاملات روز‌های اخیر است.

کامران ندری، کارشناس حوزه بانک در این باره با اشاره به ظرفیت افزایش نرخ دلار، عدم تغییر قیمت ها در بازار ارز را تا پیش از گرانی های اخیر در نتیجه مداخلات بانک مرکزی می داند و به اقتصاد 100 می گوید: البته قدرت بازارساز در این زمینه محدود است.

او مهمترین دلایل گرانی دلار را اخبار ناامیدکننده از مذاکرات برجام و همچنین وضعیت تورم و اعتراضات عنوان کرده و می گوید: مهمترین راهکار دولت در شرایط فعلی برای جذب سرمایه در بانکها افزایش نرخ بهره بانکی است که البته به گفته او در شرایطی که در برجام اتفاق مثبتی صورت نگیرد هم این گزینه سوخت می شود.

این اظهارات در شرایطی است که طی روزهای اخیر قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه نزدیک شده و ایران زیر سایه سنگین تحریم ها از درآمدهای نفتی محروم شده است. وضعیت منابع محدود ارزی اگرچه با حذف دلار 4200 تومانی تا حدودی جبران شد اما در کل بانک مرکزی ظرفیت محدودی برای مدیریت بازار ارز از طریق ارزپاشی دارد.

مسعود دانشمند، دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران گفت: در دو سال گذشته هر زمانی که بازار ارز شروع به بالا رفتن کرد، خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح می‌شد که تنها خبرسازی بود. الان نیز مقامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره آزادسازی این ارز‌ها در کره و کشور‌های دیگر صحبت می‌کنند، اما به هیچ عنوان بازار نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، زیرا که پی برده است این اخبار تنها برای گفتار درمانی است و جنبه واقعی به خود نخواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار، هیجانی است که در بازار ارز به راه افتاده است، اظهار داشت: در هفته جاری اگر همچنان وضعیت کشور آرام نباشد، بازار ارز می‌تواند به حرکت صعودی خود ادامه دهد. البته به غیر از این موضوع دلایل دیگری نیز در افزایش قیمت دلار دخیل بوده است. در این رابطه با توجه به اینکه دولت ارز کافی در اختیار ندارد، تنها می‌خواهد با گفتار درمانی بازار را مدیریت کند، که این موضوع در حال حاضر به هیج عنوان کارکرد ندارد.

دانشمند با اشاره به اینکه تا زمانی که وضع کشور به آرامش نرسد، رشد قیمت دلار نیز متوقف نخواهد شد، عنوان کرد: در این وضعیت به هیچ عنوان نمی‌توان هدفی را برای قیمت دلار متصور بود. بنابراین باید مسئولان تلاش کنند، تا کشور به آرامش و ثبات برسد، تا بازار دلار نیز از هیجان بیفتد و تقاضا‌ها کاهش یابد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما