چه زمانی بیت کوین بخریم؟

همانطور که در به روزرسانی زنجیره‌ای بیت کوین در هفته گذشته بررسی شد، معیارهای چندگانه روی زنجیره در پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر قرار دارند. در نتیجه شواهد کافی وجود دارد که نشان دهد سودهای صعودی در حال حاضر بسیار بیشتر از پتانسیل نزولی است.

چه زمانی بیت کوین بخریم؟

 

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- محمدرضا ستاری: از  ماه مارس سال جاری میلادی، یعنی از اسفند ماه پارسال، تحلیل‌گران تغییر سیاست یا چرخش فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره را پیش بینی کرده بودند. حالا هم وضعیت بازار نشان می‌دهد فدرال رزرو قرار است چاپ اوراق قرضه را به کنار گذاشته و همین مساله به واسطه کاهش ارزش دلار سبب بالا رفتن قیمت بیت کوین خواهد شد.

اکنون نرخ برابر بیت کوین به دلار مقاومت 21 هزار دلاری را رد کرده و به قیمت 21247 دلار رسید. به همین دلیل است که برخی تحلیل گران کریپتوکارنسی معتقدند که بیت کوین ذخیره آینده جهان است. در همین رابطه شاهد بودیم که چند روز قبل فدرال رزرو آمریکا باز هم نرخ بهره را تا 0.75 درصد افزایش داد که این امر باعث حرکت صعودی سهام و قیمت ارزهای دیجیتال شد. اما این بار یک موضوع متفاوت‌تر وجود داشت. اینکه برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که فدرال رزرو و کاخ سفید در حال تدوین یک سیاست محوری پولی هستند. در واقع به گفته کارشناسان، فدرال رزرو به خوبی از نحوه تاثیرگذاری سیاست‌ها بر بازار آگاه است و تاخیر در افزایش نرخ بهره در همین راستا بوده است.

هم اکنون سیاست بانک مرکزی آمریکا این است که مطابق سیاست گذاری‌های صورت گرفته، نرخ تورم را مجدداً به 2 درصد بازگرداند. اثر این اعلام سیاست‌ها بالا رفتن جزئی ارزش بیت‌کوین، آلت‌کوین و سهام بود. در همین رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که هیچ تعجبی ندارد که بیت کوین به سطح پایین‌تر از 21 هزار دلار برد؛ زیرا بیت کوین دیگر روی 20 هزار دلار تثبیت شده است. نکته تعجب‌برانگیز این است که بازارها مطابق ماه‌های قبل نسبت به چرخش فدرال رزرو واکنش نشان ندادند.

به گزارش اقتصاد 100، لذا در اینجا تجارت FOMC، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و افزایش نرخ راه حلی نیست. مطمئناً، اگر یک معامله گر روزانه هستید، شانس بالایی برای بهره‌مندی از سودهای 2 تا 4 درصدی دارید. اما اگر معامله‌گر حرفه‌ای باشید، مطابق بررسی‌ها ممکن است  تجارت FOMC و CPI واقعاً می تواند باعث کاهش تعداد معامله‌گران بازار باشد.

با این اوصاف است به جای تمرکز بر رویدادهای خرد مانند چگونگی ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و یا سیاست‌هایی که به دنبال بازگشت به تورم 2 درصدی است، بهتر است نگاهی به ساختار بازار فعلی و نیز عملکرد آینده پژوهانه بیت کوین داشته باشیم.

در اول نوامبر چارلز ادواردز، بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری Capriole، معیار جدیدی به نام معیار بیت کوین را معرفی کرد. به گفته ادواردز، این معیار متریک «ارزش بازار بیت‌کوین / نرخ هش» را در نظر گرفته و به طور معمول (تقسیم بر) میانگین 2 ساله می‌کند تا نسبت انرژی مصرف شده برای ایمن سازی سبکه بیت کوین در رابطه با قیمت را به دست آورد. نتیجه این می شود که خوانش‌های کمتر برابر با بیت کوین ارزان‌تر است که این امر به ارزشمندی بیت کوین منجر می‌شود.

در همین رابطه ما شاهد ارزش‌‌گذاری‌هایی هستیم که از زمان بیت کوین 4 تا 6 هزار دلاری بی‌سابقه است.  ادواردز همچنین معتقد است که دارندگان بلندمدت قبلا تسلیم شده اند. وی سپس با استناد به نمودارها می‌گوید که سود و زیان خالص محقق نشده  (NUPL)برای سرمایه‌گذاران بلندمدت در حال کاهش است. در واقع بیت کوین اکنون وارد منطقه یا کاپیتولاسیون (قرمز) است که در طول چهار سال گذشته تنها یکبار شاهد چنین وضعیتی بوده‌ایم. بنابراین همانطور که در به روزرسانی زنجیره‌ای بیت کوین در هفته گذشته بررسی شد، معیارهای چندگانه روی زنجیره در پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر قرار دارند. در نتیجه سوابق کافی وجود دارد که نشان دهد سودهای صعودی در حال حاضر بسیار بیشتر از پتانسیل نزولی است.

آیا هیستوگرام MACD بیت کوین صعودی شده است؟

معیار دیگری که باعث ایجاد سر و صدا در میان معامله‌گران می‌شود، واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD) است. در طول هفته، معامله‌گران متعددی به این اندیکاتور اشاره کردند و به همگرایی بین خط سیگنال و MACD و سبز شدن هیستوگرام در بازه زمانی هفتگی اشاره کردند که نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از روند بیت کوین است. البته هر چند قرار نیست، این اندیکاتور به صورت جداگانه و به عنوان یک سیگنال خالص تفسیر شود اما  تقاطع‌ها در بازه زمانی هفتگی و ماهانه، همراه با چرخش هیستوگرام از قرمز به سبز، معمولاً با افزایش مداوم حرکت صعودی همراه بوده‌اند.

در حالی که داده‌ها نمی‌توانند تأیید کنند که آیا پایین بازار واقعاً پایین است یا خیر، مقایسه قرائت‌های فعلی با چرخه‌های قبلی بازار و عملکرد قیمت بیت‌کوین نشان می‌دهد که بیت کوین در محدوده فعلی آن کمتر ارزش‌گذاری شده است. در واقع قیمت بیت کوین ممکن است در حال پایین آمدن باشد، اما این احتمال فروش گاه به گاه مربوط به ارزهای دیجیتال و بازار سهام را رد نمی کند که می تواند یک فتیله سریع را به پایین ترین حد سالانه برساند.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما