فدرال رزرو، اقتصاددانان را از ترساند / تورم با اقتصاد جهان چه کرده؟

فدرال رزرو، اقتصاددانان را از آینده بیمناک تر کرد چرا که بسیاری بر این باور هستند این روند صعودی نرخ بهره، موجب تضعیف تقاضا و سپس افتادن در دام رکود تورمی می شود.

فدرال رزرو، اقتصاددانان را از ترساند / تورم با اقتصاد جهان چه کرده؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- حسن صادقی: فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره  را 75 واحد افزایش داد، اقدامی که با سخنان تند و تیز جروم پاول، رئیس فدرال رزرو همراه بود. با این حال این افزایش نرخ بهره، بیش از گذشته برخی اقتصاددانان را بیمناک کرده به طوریکه بسیاری بر این باورند این روند صعودی نرخ بهره، موجب تضعیف تقاضا و سپس افتادن در دام رکود تورمی می شود.  لوبو تیگر، سردبیر یکی از نشریات معتبر اقتصادی در این باره معتقد است، از آنجایی که فدرال رزرو به افزایش نرخ ها و تضعیف تقاضا ادامه می دهد، این امر موجب شکست  بازارها خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «بسیار شگفت‌زده خواهم شد اگر در حال حاضر، بیش از حد از نرخ های هدف سال 2023 دور باشیم، قبل از اینکه علائم واقعی درد وجود داشته باشد. من فکر می کنم مسئولان فدرال رزرو تعدیل های بزرگ را پیش بینی می کنند. اتفاقاتی که هنوز روی نداده اند.» وی افزود: «زیان انباشتی که در دوره روند نزولی وجود خواهد داشت، فکر می کنم سال ها برای جبران آنها زمان لازم باشد.»

پس از اعلام افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بازار سهام اس اند پی، 2.5 درصد سقوط کرد و میلیاردها دلار ارزش خود را از دست داد. تیگر گفت: «سورپرایز واقعی در گفته های پاول بود. به همین دلیل در زمان سخنرانی او، بازارها سقوط کردند.» تیگر ادعا کرد که پاول ترجیح می دهد در مورد تورمی که در ماه سپتامبر 8.2 درصد بود، بیش از حد اقداماتی انجام دهد تا اینکه اجازه ندهد سیاستگذاران اقتصادی در کنترل تورم، ضعیف به نظر برسند. 

تیگر در این باره اظهار داشت: «او به سرعت به مخاطبان خود اطمینان داد که فدرال رزرو ابزارهایی برای ورود و حمایت از اقتصاد در صورت بدتر شدن شرایط کنونی دارد.  به عبارت دیگر، این موضوع نشان می دهد که فدرال رزرو در حال برنامه ریزی برای بدتر شدن شرایط پیش رو هستند. فدرال رزرو قطعا این اقتصاد را در هم خواهد شکست.»

با این حال، تیگر همچنین گفت که فدرال رزرو برای کاهش تورم تلاش خواهد کرد و این به درمان بسیار بیشتری نیاز دارد که می تواند حتی منجر به از دست دادن شغل شود. یگر هشدار داد که ممکن است تورم بیشتری وجود داشته باشد، چراکه دولت برای مقابله با اقتصاد ضعیف، هزینه ها را افزایش می دهد. او ادامه داد: «اگر پاسخ واشنگتن این باشد که... بیایید چک‌ های تحریمی برای آنها بفرستیم، با این رکود، تورم بسیار بیشتری خواهید دید.» می‌توانید ببینید که قیمت کالاها افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور جو بایدن و دیگر سیاستمداران افزایش اخیر قیمت ها را عامل جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوکراین دانسته اند. با این حال، تیگر گفت که تورم را نمی توان تنها به رهبر روسیه نسبت داد. او توضیح داد: «این نوع تلقی از تحلیل شرایط کنونی یعنی نادیده گرفتن تعطیلی ها در زمان کووید-19 و مداخلات ناشی و آنچه که قبل از شروع جنگ، هر یک عواملی برای تشدید تورم بود. دولت ایالات متحده در مورد مالیات بر نفت پوتین صحبت می کند  اما قیمت نفت قبل از شروع جنگ بالاتر بود.»

ایلان ماسک اخیراً توییتر را خریداری کرده و قصد دارد از اپلیکیشن میکروبلاگینگ با دریافت هزینه ماهانه 8 دلار برای کاربران تایید شده، درآمد کسب کند. تیگر از این تغییر استقبال می کند. او گفت: «من باید در این مورد با ماسک کنار بیایم. پیشنهاد ماسک مانند یک خط عوارض در بزرگراه است... قیمت تراکم است... من خوشحال می شوم 8 دلار بپردازم و آن حساب تایید شده را داشته باشم، که ممکن است به من کمک کند تا با کلاهبرداران  مبارزه کنم.»

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما