ترس طلا از تصمیم فدرال رزرو

ترس طلا از تصمیم فدرال رزرو در شرایطی رخ داده است که شاخص دلار 0.3 درصد افزایش یافت و جذابیت طلای بدون ریسک را، کاهش داد چراکه با افزایش ارزش دلار، خرید طلا برای خریداران خارجی گرانتر شد.

ترس طلا از تصمیم فدرال رزرو

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100حسن صادقی: فلز طلا روز جمعه با افزایش ارزش دلار، یک درصد سقوط کرد. شمش طلا نیز با بازده صفر درصدی روبه رو شد چراکه سرمایه گذاران در هفته های گذشته، احتمال کاهش سرعت انقباض پولی دولت آمریکا را می دادند اما با تقویت احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در پایان هفته جاری، از معاملات خود عقبگرد کردند و فعلا بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای نرخ بهره در پایان این هفته، متمرکز هستند. با این حال هر اونس طلا با 0.9 درصد کاهش به  هزار و 648 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای آمریکا با 0.8 درصد کاهش به هزار و 652 دلار رسید.

از سوی دیگر شاخص دلار 0.3 درصد افزایش یافت و جذابیت طلای بدون ریسک را، کاهش داد چراکه با افزایش ارزش دلار، خرید طلا برای خریداران خارجی گرانتر شد. واندانا بهارتی، دستیار معاون تحقیقات کالا در SMC Global Securities  اعلام کرد که طلا به دلیل حرکت صعودی دلار، در آستانه نشست فدرال رزرو، که انتظار می رود افزایش 75 واحد پایه داشته باشد، ممکن است شاهد اصلاح باشد.

افزایش احتمالات برای افزایش نرخ ها، به طور کلی طلا را برای هفتمین دوره متوالی ماهانه، در مسیر سقوط قرار داده است. بهارتی افزود: با این حال، با گذشت زمان، ترس از رکود در حال قوی‌تر شدن است و احتمال می رود حمایت از قیمت طلا ضروری باشد و حتی روند نزولی را محدود کند.

فدرال رزرو با کمک به افزایش برخی از رشدهای طلا در این هفته، در بحبوحه برخی نشانه ها از رکود اقتصاد ایالات متحده، سرعت افزایش نرخ بهره را در ماه دسامبر کاهش داد. اما جیگار تریودی، تحلیلگر ارشد Reliance Securities مستقر در بمبئی، گفت که چشم انداز طلا همچنان نزولی به نظر می رسد زیرا تقاضای سرمایه گذاری همچنان ضعیف است و تقاضای خرده فروشی نیز چندان قدرتمند نیست. تریودی افزود: طلا باید در محدوده 1640 تا 1660 دلار معامله شود تا زمانی که فدرال رزرو تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

هر اونس نقره با 1.9 درصد کاهش به 19.20 دلار رسید، در حالی که قیمت پالادیوم 0.9 درصد کاهش یافت و به 1924.66 دلار رسید. پلاتین با 1.6 درصد کاهش به 944.27 دلار رسید. دیوید میچل، مدیر عامل شرکت Indigo Precious Metals سنگاپور گفت، احتمالا با افزایش قیمت‌ها در بلندمدت، بازار پلاتین می‌ تواند شاهد کسری عرضه جهانی باشد چراکه با توجه به مخاطرات تولید در عرضه کنندگان اصلی مانند آفریقای جنوبی و روسیه، شاهد کمبود این فلز در بازار جهانی باشیم. این کارشناس فلزات همچنین افزود: پیش‌بینی می‌شود که عرضه جهانی معدن پلاتین در سال 2023 حدود 10 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما