وضعیت عرضه در بازار ارز چگونه است؟

وضعیت عرضه در بازار ارز چگونه است؟ به منظور ایجاد تعادل در بازار ارز مقرر شده در سامانه نیما عرضه ها در زمینه ارزهایی که مورد اقبال بخش خصوصی است و تقاضای بیشتری دارد، همچنان تداوم یابد و تقاضایی که برای نیازهای واقعی مردم وجود دارد پوشش داده شود.

وضعیت عرضه در بازار ارز چگونه است؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی با اعلام خبر آغاز به کار سامانه برخط صرافی ها از هفته آینده اعلام کرد که افرادی که درصد هستند ارزی را خریداری کنند به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها از طریق سامانه برخطی که راه‌اندازی شده است.

مسئولان بانک مرکزی در صحبت های خود راه اندازی سامانه برخط صرافی ها را یکی از اقدامات صورت گرفته با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان و در راستای کنترل عرضه و تقاضای موجود در بازار ارز معرفی می کنند. پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس نیز همسو با مسئولان بانک مرکزی با دفاع از راه اندازی سامانه برخط فروش ارز توسط صرافی ها، این اقدام را گامی مهم در راستای ایجاد شفافیت دانسته بودند.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که به منظور ایجاد تعادل در بازار ارز مقرر شده در سامانه نیما عرضه ها در زمینه ارزهایی که مورد اقبال بخش خصوصی است و تقاضای بیشتری دارد، همچنان تداوم یابد و تقاضایی که برای نیازهای واقعی مردم وجود دارد پوشش داده شود. براساس صحبت های رییس کل بانک مرکزی؛ در سامانه نیما عرضه ها به مراتب بیش از تقاضاست. آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز صحبت های صالح آبادی را به نوعی تایید می کند. رییس کل بانک مرکزی معتقد است که وضعیت بازار ارز از نظر عرضه وضعیت مطلوبی دارد و مشکلی خاصی در زمینه عرضه ارز وجود ندارد.

براساس این آمار از ابتدای سال تا دهم آبان ماه حدود ۲۶.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله انجام شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد در سامانه یاد شده در عرضه ها و معاملات رشد داشتیم. همچنین کل تأمین ارز برای واردات کشور در بازه زمانی یاد شده معادل ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. در حوزه اسکناس نیز ۱.۵ میلیارد دلار حجم معاملات اسکناس بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد معاملات اسکناس بوده است.

سامانه برخط معاملات ارز چیست؟

راه اندازی بازار متشکل ارزی مهمترین برنامه دولت برای مهار تلاطم های بازار ارز، کنار زدن بازارهای کابل افغانستان، دبی امارات متحده عربی و سلیمانیه در عراق در تعیین قیمت ارز و به حاشیه راندن معاملات کف خیابان بوده و با پتانسیل هایی که دارد می تواند به شفافیت در بازار اسکناس و سامان دهی بازار ارز کمک کند؛ قرار است کم کم دلالان از این بازار کنار زده  شوند و کار به شکل منسجم تری در معاملات ارز پیش برود. آنگونه که کارشناسان می گویند؛ سال گذشته و در بحبوحه تلاطمات ارزی، بازارهای مختلف به عنوان مراجع مهم تعیین قیمت دلار و ارز در داخل کشور بوده و هنوز هم دلالان در آن نفس می کشند؛ اما اثرگذاری سابق را ندارند؛ در حالی که به نظر می رسد با راه اندازی بازار متشکل ارزی بساط این قبیل سوداگری ها هم برچیده خواهد شد.

تلاش بانک مرکزی برای شفافیت بازار ارز

در راستای شفاف سازی بازار ارز در ماه های گذشته چند اقدام مهم توسط بانک مرکزی انجام شده است. یکی از این اقدامات این بود که بازار توافقی در بین صرافی‌ها راه اندازی شد و گسترش یافت و این اقدام مهم به شفاف‌سازی معاملات ارز کمک کرد.  در قدم بعدی مقرر شد عرضه و تقاضا در بازار ارز اعلام شود و معاملات در سایت متشکل ارزی ارائه شود تا مردم و فعالان ارز از آن مطلع شوند.

اگرچه در این سال ها صرافان نرخ خرید و فروش ارز را در تابلوی صرافی نصب می‌کنند، اما تصمیم گرفتیم برای شفاف‌سازی و اینکه افراد صرافی‌های مختلف را با هم مقایسه کنند درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی ایجاد شود تا ۵۴۵ صراف نرخ‌های خود را در آن اعلام کنند. اعلام نرخ ارز در سامانه موجب ایجاد شفافیت و عمق‌بخشی بازار ارز خواهد شد و در آینده امکان ثبت سفارش خرید از صرافی با نرخ توافقی نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما