اتحادیه اروپا در دام تورم و رکود

اتحادیه اروپا در دام تورم و رکود قرار دارد و تورم آلمان در ماه گذشته به طور غیرمنتظره ای افزایش یافت گرفت. این افزایش تورم، با روندی که قبلا در فرانسه و ایتالیا گزارش شده، همراه بود. از این رو فشار بر بانک مرکزی اروپا در حالی افزایش یافته که با تشدید نرخ بهره کنونی، شرایط اقتصادی که به سوی رکود در پیش است، بدتر خواهد شد.

اتحادیه اروپا در دام تورم و رکود

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100حسن صادقی: قیمت مصرف کننده در بزرگترین اقتصاد اروپا 11.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت - بسیار فراتر از همه تخمین های نظرسنجی بلومبرگ که میانگین پیش بینی آن 10.9 درصد بود. این میزان آخرین بار در اوایل دهه 1950 در آلمان غربی ثبت شد.

در همین حال، تورم در ایتالیا، 12.8 درصد ثبت شد که بسیار بالاتر از همه برآوردها بود. فرانسه نیز با افزایش 7.1 درصدی از انتظارات فراتر رفت. اسپانیا تنها کشور بزرگ منطقه یورو بود که شاهد کاهش فشار قیمتی بود. این ارقام تورمی احتمالا بانک مرکزی اروپا را برای افزایش بیشتر نرخ بهره ترغیب می کند. نرخ بهره ای که مقصود آن مقابله با تورم هدف که ۲ درصدی است. مقامات اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه نرخ بهره اصلی خود را دو برابر افزایش دادند و به رقم 1.5 درصد رساندند که بالاترین میزان در بیش از یک دهه اخیر بود. اما با توجه به اینکه اروپا در معرض خطر رکود قرار دارد، بانک مرکزی اروپا همچنان به افزایش نرخ بهره، «چند جلسه» گفتگو را ادامه داده اما اعلام کرد که انتظار دارد هزینه های استقراض «بیشتر» افزایش یابد.

معامله گران بازار سهام، برخی از معاملات خود را در روز جمعه به دنبال داده های تورم و نظرات مقامات بانک مرکزی اروپا معکوس کردند و احتمال می دهند که نرخ بهره بانک مرکزی در سال 2023 به اوج خود در حدود 2.85 درصد خواهد رسید. هنگامی که سیاستگذاران برای آخرین بار در سال جاری، برای تصمیم گیری در مورد هزینه های استقراض در ماه دسامبر گرد هم می آیند، اقتصاددانان از افزایش بیشتر نرخ بهره سخن می گویند. رئیس بانک مرکزی لیتوانی، گدیمیناس سیمکوس، برای اولین بار، اعلام  که حرکت بعدی بانک مرکزی اروپا باید «قابل توجه» باشد، اگرچه فرانسوا ویلروی دی گالهاو فرانسوی گفت که هیچ تعهدی برای 75 واحد افزایش در نرخ بهره، وجود ندارد.

فولکس واگن به دلیل مشکلات زنجیره تامین با فشارهای هزینه دست و پنجه نرم می کند و از سود انتظاری چندانی نخواهد داشت به طوریکه این شرکت پیش بینی می کند تا پایان امسال به جای رشد 10 درصدی، حتی افت نیز داشته باشد. Covestro AG، سازنده پلیمرها و پلاستیک‌های با کارایی بالا، این هفته پس از افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش سفارش ‌ها، از افت درآمدی خود خبر داد. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما