تعیین تکلیف یک میلیارد دلاری بانک مرکزی برای تامین ارز واردات خودرو

با اعلام رییس کل بانک مرکزی مشکل تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو به کشور حل شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به ابهام درباره آینده برجام و احتمال محدودیت بیشتر برای ورود منابع ارزی به کشور، این عمل بانک مرکزی به نوعی تکلیف از سوی دولت است.

تعیین تکلیف یک میلیارد دلاری بانک مرکزی برای تامین ارز واردات خودرو

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100 : سعید قلیچ: «به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد». این وعده ای است که علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی داده است. ماه هاست که موضوع تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تبدیل به یکی از محل های چالش برانگیز برای اجرای دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است؛ اما حالا به نظر می رسد که این مشکل نیز برطرف شده است. با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی و حوزه بانکداری معتقدند که تامین ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی می تواند نتیجه ای مشابه وضعیت تسهیلات تکلیفی ابلاغ شده به شبکه بانکی کشور به همراه داشته باشد؛ اتفاقی که نتیجه منفی آن مشخص است.

*تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودرو

رئیس‌کل بانک مرکزی در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو اعلام کرده است که به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تأمین ارز مورد نیاز را دارد. براساس صحبت های علی صالح آبادی؛ تأمین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو براساس استانداردی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده، انجام می‌شود. رییس شورای پول و اعتبار همچنین گفته است که ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون بیش از ۳۰۰متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند. رییس کل بانک مرکزی در صحبت های خود درباره تکلیف این بانک برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو نیز گفته است که میزان براساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.

*تامین ارز واردات خودرو تا پایان سال

هفته گذشته بود که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص تقاضا برای واردات خودرو اعلام کرد: ۳۸۰ درخواست به این وزارتخانه رسیده است که از این تعداد ۲۴ شرکت و مجموعه با بررسی مدارک مورد نیاز (همچون ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه)، برای واردات خودرو انتخاب شدند. این مقام مسئول در وزارت صمت همچنین با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو اظهار داشت: اولویت با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین، شرکت‌ها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد. منطقی همچنین درخصوص تامین ارز مورد نیاز واردات این خودروها، اظهار داشت: بانک مرکزی قول مساعد داده که به این منظور حدود یک میلیارد دلار به تخصیص ارز بپردازد و به احتمال زیاد بانک مرکزی این مبلغ ارزی را تا پایان سال تخصیص خواهد داد.

*تصمیم برای تسهیل واردات خودرو

با وجود تمام مخالفت ها و البته به دلیل نظر مثبت هیات دولت نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور، بانک مرکزی با تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات موافقت کرده است. این در شرایطی است که با ابهام در فرجام مذاکرات هسته‌ای، مخالفت ها با تخصیص ارز به واردات آغاز شد. حالا با نهایی شدن موضوع استیضاح وزیر صمت و مخالفت رئیسی با این استیضاح و همچنین زمزمه هایی که از قبل برای عدم تخیصص ارز به واردات خودرو شنیده می شد، رئیس کل بانک مرکزی صحبت از تامین ارز واردات کرده و اظهار داشته به محض شروع ثبت سفارش این ارز تخصیص پیدا می کند. این مساله به طور حتم می‌تواند زمینه ورود خودروهای خارجی به کشور را تسهیل و نظر بسیاری از نمایندگان مخالف وزیر صمت را جلب کند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما