دارندگان دلار چقدر سود کردند؟

دارندگان دلار چقدر سود کردند؟ شاید جالب باشد بدانید که نرخ دلار در سال جاری با توجه به دو مولفه نرخ تورم و ابهامات سیاسی نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری داشت. بررسی ها از افزایش 25 درصدی نرخ دلار از ابتدای سال تا مهر ماه حکایت دارد. در حالیکه نرخ دلار در بازار آزاد در ابتدای امسال با قیمت 26 هزار و 650 تومان شروع شده بوداین رقم در پایان مهر ماه به 32 هزار و 700 تومان رسید. این در شرایطی بود که قیمت دلار در همین بازه زمانی حدود 11 درصد رشد داشت. نرخ دلار در بازار آزاد در ابتدای سال گذشته 25 هزار و 300 تومان بود اما در پایان مهر ماه به 27 هزار و 400 تومان رسید.

دارندگان دلار چقدر سود کردند؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-  سعیده زمانی:  کارشناسان عوامل مختلفی را برای رشد ۲۵درصدی دلار در سال جاری برمی شمرند که مهمترین آنها افزایش سطح عمومی قیمت ها است.

 

رشد چشمگیر شاخص های تورمی

بخشی از این افزایش به دلیل نرخ رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت و به طور کل ناشی از سیاست های پولی و مالی دولت است، اما بخش دیگر در سال جاری به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ و تاثیرگذاری آن بر قیمت ها ناشی می شود. 

همچنین بسیاری از کارشناسان نیز به اثر افزایش دستمزد 1401 کارگران نیز به عنوان عاملی دیگر برای تشدید تورم یاد می کنند، هرچند که دولت معتقد است که روند نرخ تورم نسبت به زمان تحویل دولت سیزدهم روندی کاهشی داشته است، با این وجود این مساله برای مردم ملموس نیست.

 نرخ رشد نقدینگی نیز از دیگر مولفه های تورم در کشور است که نشان می دهد این نرخ از زمان تحویل دولت ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. براین اساس سیاست های پولی و مالی عنوان شده از دلایل رشد چشمگیر شاخصهای تورمی در کشوربوده است. 

 

برآیند منفی سیگنال های سیاسی

اما برخی کارشناسان نیزبه اثر سیگنال های منفی سیاسی درنشست های برجام نیز به عنوان پارامتری مهم درگرانی دلار اشاره میکنند.  بررسی ها نیز نشان می دهد  هر زمان که خوش بینی نسبت به مذاکرات به وجود آمده نرخ دلار روندی کاهشی یا دستگم با ثبات داشته و عکس این مساله را نیز در زمان مخابره خبرهای منفی یا مبهم از برجام شاهد بودیم. 

 کامران ندری، کارشناس پولی و مالی در این باره به اقتصاد ۱۰۰ میگوید: یکی از عمده دلایل افزایش نرخ ارز وضعیت مبهم برجام و تحریم  های اقتصادی ایران بوده است. 

 

سایه تحریم های جدید بر سر بازار ارز

او با اشاره به حضور بازارساز برای مدیریت نرخ ارز می گوید: این حضور تا جایی که منابع ارزش کفاف دهد جوابگو خواهد بودودر غیر این صورت افزایش نرخ ارز  ناگریز است. 

ندری با اشاره به تحریم های جدید آمریکا می گوید: یکی از این شرکتها شرکتی است که در زمینه پتروشیمی فعالیت داشته و از آنجا که یکی از مهم ‌ترین شرکت‌های ارزآور کشور شرکت صنایع شیمیایی ایران است این مساله نشان می‌دهد که روند ورود ارز به کشور با مشکل بیشتری مواجه می ‌شود.

اما  دلار در بازار آزاد امروز برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بود، بطوری که دلار در بازار آزاد که روز قبل تا ۳۲,۸۵۰  تومان رسیده بود، امروز چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱  با کاهش ۰.۱۸ درصدی به ۳۲,۷۹۰ تومان رسید.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما