اقتصاد 100 بررسی می کند

چرا تقویت ارزش دلار برای بازار کریپتو خطرناک است؟

هر چقدر ارزش دلار بالا رفته و تقویت شود، علاقه و اشتیاق به سرمایه گذار روی بیت کوین و کریپتو ضعیف‌تر می‌شود. در همین راستا سوال اصلی ما این است که این معضل برای بازار رمزارزها چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

چرا تقویت ارزش دلار برای بازار کریپتو خطرناک است؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-محمدرضا ستاری: به رغم پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، ذخیره ارزش بیت کوین به عنوان طلای قرن 21، آنطور که باید و شاید عملی نشد. زیرا با توجه به وابستگی بیت کوین به سهام فناوری، همچنان این رمزارز اصلی جزئی از دارایی‌های ریسکی تلقی می‌شود.

بالاترین سطح قیمت بیت کوین در حالی 68 هزار دلار بود که اکنون قادر به شکستن مقاومت 20 هزار دلاری نیست. به همین دلیل است که در محیط کنونی اقتصاد جهانی که با رکود مواجه شده است، سرمایه‌گذاران چندان علاقه ای به نگهداری یا خرید آن ندارند. در اینجا سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از قدرت دلار به عنوان پیش بینی کننده ارزش بیت کوین صحیح است؟ چرا طلا که یکی از جایگزین‌های پیش‌فرض در مواقع بحران بوده است، با وجود جنگ، تورم و سقوط سهام، عملکرد خوبی نداشته است؟ چرا روایت SOV BTC یا همان طلای قرن 21 اجرا نشده است؟ پاسخ این است که سرمایه گذاران نیازی به جستجوی یک سیستم پولی جایگزین نمی بینند، زیرا پول های نقد و ارزهای معتبر مانند دلار از نظر قدرت خرید دارای ارزش بالایی هستند. 

به عنوان مثال، عرضه پول ایالات متحده در سال 2020 به میزان 3.8 تریلیون یا 20 درصد از کل دلاری که به دلیل تسهیل کمی (QE) ایجاد شده است، افزایش یافت. حتی در آن زمان، نرخ تورم پایین بود. چه برسد به امروز که نرخ تورم افزایش یافته و می‌تواند بحرانی بعد از همه گیری کرونا باشد.

دلار آمریکا به این دلیل قوی است که بانک مرکزی این کشور در خصوص نرخ‌های سیاست‌گذاری شده خود ثابت قدم است. در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که در آینده نزدیک ممکن است نرخ تورم چسبنده‌تر، رشد اقتصادی پایین‌تر و میزان بیکاری افزایش یابد. به همین دلیل از هم اکنون یک آزمون جدی برای دولت‌های دموکراتیک آغاز شده است. اینکه برای روبرو شدن با چنین شرایطی کدام راه را انتخاب می‌کنند؟

تاریخ به ما نشان داده که دولت‌ها همیشه گزینه ساده‌تر را انتخاب می‌کنند؛ یعنی چاپ پول.

به گزارش کوین مارکت کپ، در همینجاست که باید بدانیم وضعیت و سیاست‌گذاری در شرایط عادی، بسیار متفاوت‌تر از شرایطی است که تورم بالا رفته و ثبات اقتصادی به خطر می‌افتد. در واقع در شرایطی که برخی از ناظران می‌گویند سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت بریتانیا عملاً پوند را تبدیل به یک شت‌کوین کرده است، افزایش پی‌در‌پی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا یکی از مهمترین عوامل حفظ و بالا رفتن ارزش دلار است.

در اینجا ما چندان مطمئن نیستیم که بانک مرکزی آمریکا در سال آینده هم چنین سیاستی را در پیش خواهد گرفت یا خیر. اما وقتی موضوع را از منظر تقاطع ژئوپلیتیک، اقتصاد و فناوری نگاه کنیم، امیدوار خواهیم شد که احتمالاً رویای بیت کوین برای تبدیل شدن به طلای قرن 21 تحقق یابد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما