نامه اعتراضی پتروشیمی‌ها به فرزین!

اقتصاد۱۰۰- شرکت‌های پتروشیمی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی از رقابت ناجوانمردانه با رانتخواران و شرکت‌های دلالی گلایه کرده‌اند.

نامه اعتراضی پتروشیمی‌ها به فرزین!

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد ۱۰۰، در نامه پتروشیمی‌ها به فرزین اشاره شده که با توجه به الزام پتروشیمی‌ها به عرضه ارز در سامانه نیما و عدم اجبار شرکت‌های رقیب به عرضه ارز در سامانه نیما رقابتی ناسالم بر سر خرید مواد اولیه و خوراک شکل گرفته و بانک مرکزی باید جلوی رانت ایجاد شده را با استفاده از سیاستگذاری جدید بگیرد.

طبق شنیده‌ها، برخی شرکتهای خصوصی خوراک و مواد اولیه را از بورس انرژی خریداری و به صورت خام‌فروشی صادر می‌کنند؛ جالب اینکه این شرکتها مانند پتروشیمی‌ها مجبور به عرضه ارز در سامانه نیما و‌فروش به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان نیستند!

بانک مرکزی می‌تواند شرکت‌های خصوصی را هم مجبور به عرضه ارز صادراتی برای محصولاتی که مواد اولیه آنها با خوراک و مواد اولیه پتروشیمی‌ها یکسان است در سامانه نیما کند. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند با اتخاذ سیاستی جدید جلوی رانتخواری بزرگ شرکت‌های مشکوک را بگیرد تا حداقل هزینه تمام شده برای تولیدکنندگان بیش از قیمت تعیین شده نباشد.

بنابراین، شکاف بزرگ نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور وارد می‌کند اما می‌توان با تدابیر سریع و دقیق جلوی هدررفت منابع کشور را گرفت تا کمی از چالش‌های بزرگ اقتصادی کاهش یابد. پرواضح است شکاف 60 درصدی ارز نیمایی و ارز بازار، طمع خیلی‌ها را دربر داشته است. اینکه نرخ ارز نیمایی تثبیت شود یا به‌تدریج با واقعیت‌های بازار ارز کشور تعدیل شود، نگاه درستی است اما در کوتاه‌مدت اگر دولت نمی‌خواهد این نرخ را تعدیل کند باید با سیاستگذاری دقیق، جلوی رانتخواری برخی‌ها را بگیرد که تیشه بر ریشه تولید ملی می‌زنند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما