اقتصاد 100 تفاوت مهم میان دو وضعیت بازار را بررسی می‌کند

بازار گاوی یا بازار خرسی؟

در طول چند ماه گذشته و همزمان با حمله روسیه به اوکراین و دامن زدن به تورم و رکود، وضعیت برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارن خوب رقم نخورده است. به همین خاطر طبیعی است که برخی از کارشناسان معتقد باشند ما وارد یک بازار گاوی شده و ممکن است تا مدت‌های در آن باقی بمانیم.

بازار گاوی یا بازار خرسی؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- محمدرضا ستاری: اصلاح گاو خرس ممکن است برای تحلیل‌گران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار رمزازها چندان بیگانه نباشد. اما مساله مهم این است که بازار گاوی یا خرسی دقیقاً به چه معناست؟ چگونه به وجود آمده و تفاوت میان آنها در روند صعودی و نزولی بازار چیست؟

بازار خرسی چیست؟ 

در طول ماه‌های گذشته و در حالی که جنگ اوکراین، تورم، افزایش نرخ بهره و هراس از رکود اقتصادی به عنوان متغیرهایی ویرانگر بر اقتصاد جهانی تاثیر گذاشت، اصلاح بازار یا سرزمین نزولی بارها و بارها خبرساز شده است. بازار نزولی اصلاحی است که دقیقاً نمونه آن را در طول چند ماه گذشته در بازار رمزارزها مشاهده کرده اید. علاوه بر اینها کند شدن اقتصاد، تعدیل نیرو و نیز افزایش بیکاری نیز از جمله مشکلات ایجاد شده در بازار نزولی است. در این نوع بازار سرمایه‌گذاران علاقه دارند تا فناوری فاصله گرفته و به سمت دارایی‌های امن بروند.

چنین وضعیتی را در بخش فناوری می‌توان در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند Coinbase، Crypto COIN ، تسلا، مایکروسافت و اینتل مشاهده که سهام آنها به شدت سقوط کرده است. به همین دلیل هم هست که وارد منطقه نزولی شده اند. این امر در قیمت سهام غول تراشه NVIDIA هم مشهود است که از ابتدای سال تا کنون 60 درصد کاهش یافته و وارد بازار نزولی شده است.

بازار گاوی چیست؟ 

به گزارش plus500 ، اصطلاح بازار صعودی به بازارهایی اطلاق می‌شود که انتظار می‌رود در طول یک اقتصاد باثبات رشد کنند. در حالی که بازار نزولی به بازارهایی گفته می‌شود که در حالت رکود اقتصادی انتظار کاهش و افت آنها وجود دارد.. علاوه بر این، در حالی که بازارهای نزولی با آشفتگی اقتصادی، تضعیف فعالیت و قیمت‌های پایین‌تر مشخص می‌شوند، بازارهای صعودی با افزایش قیمت‌ها مشخص می‌شوند و معمولاً سرمایه‌گذاران انتظار دارند روند صعودی قیمت سهام برای مدت طولانی ادامه یابد. نمونه بارز این بازار صعودی را می‌تواند بازار سهام S&P 500

دانست که پس از سقوط وحشتناک آن در سال 2009، تا سال 2020 روند صعودی داشته و از 800 واحد به 3207 واحد رسید.

منشأ واژه گاو و خرس چیست؟ 

فرضیه های متعددی در مورد اینکه این اصطلاح از کجا آمده است وجود دارد، یکی از رایج ترین آنها این است که چنین اصطلاحاتی از نحوه حمله گاوها و خرس ها گرفته شده است. بر این اساس، در حالی که گاوها شاخ های خود را به سمت بالا می کشند (بازار در حال افزایش را نشان می دهد)، خرس ها پنجه های خود را به سمت پایین می کشند (منعکس کننده کاهش یا کاهش بازار).

بر مبنای شاخص‌های اقتصاد کلان، یک بازار گاوی یا صعودی با دستمزدهای بالاتر، رشد اقتصادی و افزایش عرضه و تقاضا همراه است. در حالی که در بازارهای خرسی یا نزولی، تورم و قیمت مصرف کننده افزایش یافته و درآمدها نیز کاهش می یابد. علاوه بر این نرخ بهره معمولا در بازارهای صعودی مثبت تلقی می شود، زیرا به این معنی است که سرمایه گذاران تمایل دارند پول بیشتری از سرمایه گذاری های خود به دست آورند، در حالی که در بازارهای نزولی، برخی از سرمایه گذاران تمایل دارند از بازار دوری کرده و نرخ بهره بر آنها فشار وارد می کند. ارقام تولید ناخالص داخلی نیز در بازارهای صعودی بیشتر است. زیرا تقاضای اقتصادی افزایش می یابد و فروش و گردش مالی بیشتری را به همراه دارد. در مقابل، بازارهای نزولی با انتظارات تولید ناخالص داخلی کمتر، کاهش تقاضا و تولید کالاها و همچنین فروش و گردش مالی ضعیف همراه هستند. 

آیا اکنون وضعیت بازار خرسی است یا گاوی؟

لازم به توضیح اضافه نیست که در طول چند ماه گذشته و همزمان با حمله روسیه به اوکراین و دامن زدن به تورم و رکود، وضعیت برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارن خوب رقم نخورده است. به همین خاطر طبیعی است که برخی از کارشناسان معتقد باشند ما وارد یک بازار گاوی شده و ممکن است تا مدت‌های در آن باقی بمانیم.

با این حال، در سوی دیگر سکه، برخی از تحلیلگران معتقدند که ممکن است به زودی نوری در انتهای تونل برای بازار سهام وجود داشته باشد. زیرا برخی از بخش‌های بازار ممکن است نشانه‌هایی از بهبود را نشان دهند. به این ترتیب، پاسخ به اینکه آیا ما در بازار نزولی هستیم یا نه، پاسخی نسبی خواهد بود. باید صبر کرده و ببینیم، وضعیت بازار در روزها یا هفته‌های آینده چگونه رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما