پالایشی ها بر مدار صعود

در روزهای گذشته، صورت مالی 6 ماهه پالایشگاه نفت بندرعباس، در خروجی کدال قرار گرفت. صورت مالی این دوره، حاکی از رشد 195 درصدی سود هر سهم این پالایشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.

پالایشی ها بر مدار صعود

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- حسن صادقی: در چند روز گذشته برخی از پالایشگاه های مهم فعال در بازار سهام، اقدام به انتشار به صورت های مالی منتهی به پایان شهریورماه سال جاری کردند. بررسی صورت مالی این پالایشگاه ها، نشان می دهد که عملکرد آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بسیار بهبود یافته است به طوری که درآمد و سود پایه هر سهم، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، چند برابر شده است. افزایش سودآوری پالایشگاه ها در این دوره، بیشتر به افزایش قیمت فرآورده های نفتی باز می گردد. این موضوع در پی افزایش قیمت نفت و تحریم فرآورده های نفتی روسیه رخ داد که بخش قابل توجهی از گازوئیل و بنزین اروپا را تامین می کرد. فرمول محاسبه فروش فرآورده های نفتی پالایشگاه ها نیز که متاثر از قیمت های جهانی است، موجب شد تا در این دوره، پالایشگاه ها با سودآوری قابل توجهی رو به رو باشند. هر چند صنعت پالایشی در ایران، همچنان انچنان که باید رشد نکرده است اما در دوره های اخیر و به برکت افزایش چشمگیر قیمت های جهانی، توانسته است نسبت به دیگر گروه های موجود در بازار سهام، به عنوان سهامی جذاب باقی بماند. 

رشد 195 درصدی شبندر

در روزهای گذشته، صورت مالی 6 ماهه پالایشگاه نفت بندرعباس، در خروجی کدال قرار گرفت. صورت مالی این دوره، حاکی از رشد 195 درصدی سود هر سهم این پالایشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود. در این گزارش سود هر سهم برابر با هزار 743 ریال گزارش شد که در دوره منتهی به 31 شهریورماه سال گذشته، 591 ریال درج شده بود. درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته  89 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است. با این حال سود ناخالص گزارش شده این شرکت، 197 درصد افزایش داشته که نشان از عملکرد بهبود یافته این شرکت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بیشترین مقدار فرآورده تولیدی این پالایشگاه در این مدت، نفت کوره با 464 هزار متر مکعب، بوده است.

شپنا همچنان سرگروه پالایشی ها

بررسی صورت های مالی منتهی به 31 شهریورماه شپنا نیز، حاکی از بهبود عملکرد این شرکت، در این مدت است. به طوریکه مطابق با آمار ارائه شده در صورت مالی این شرکت، سود خالص هر سهم به رقم هزار و 87 ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود 357 درصد افزایش داشته است. درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز بنابر گزارش منتشر شده، به هزار و 831 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود، 115 درصد افزایش داشته و در همین راستا بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی نیز 99 درصد افزایش داشته است. 

شتران همچنان عقب تر از رقبا

 با توجه به میزان تغییرات سود خالص هر سهم و درآمدهای عملیاتی دو شرکت شبندر و شپنا در این دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شتران از همه کمتر است. به طوریکه سود خالص هر سهم این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تنها 97 درصد بهبود یافته است. بنابر گزارش اعلام شده سود خالص هر سهم برای شتران، 927 ریال اعلام شده است. ابن در حالی است که این سهم در بازار سهام نسبت به دیگر شرکت های همگروه خود، اساسا رشد قابل توجهی نداشته و کمتر از سایر همگروه های خود، رشد داشته است.  

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما