یک استاد دانشگاه تصریح کرد:

دو سناریوی مهم بازار / صعود یا سقوط؟!

برای این هفته، دو سناریو جهت شاخص کل در نظر گرفته شده بود که فضای بازار و سهامداران را به سمت بلاتکلیفی سوق داد؛ سناریوی اول شاید شاخص کل در شروع هفته معاملاتی جدید، بتواند از منطقه مقاومتی خود عبور کند، اما سناریوی دوم اصلاح شاخص به مناطق پایین‌تر و حمایت مجدد آن بود؛ بنابراین باتوجه به شروع کم‌رمق بازار و عدم روند مطلوب صنایع به خصوص صنعت خودرو، ترس پررنگ شدن سناریوی دوم در ابتدای بازار هیجان را بر کلیه بازار حاکم کرد و باعث عرضه‌های بالا و کم به کم صف‌های فروش در نمادها شد و روند شاخص سناریو دوم را محقق کرد.

دو سناریوی مهم بازار / صعود یا سقوط؟!

هلن عصمت پناه – استاد دانشگاه و کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: امروز شنبه، اولین روز معاملاتی هفته جاری، بازارسرمایه شروع کم‌رمق و به نسبت پرعرضه‌ای را به همراه داشت؛ دلیل این شروع ناتوان، قرار گرفتن شاخص کل در منطقه مقاومتی خود بود که هفته‌ای که گذشت، چشم‌ها منتظر عبور این شاخص از منطقه مقاومتی خود به امید کمک صنعت خودرو و یک صنعت شاخص‌ساز یا تک‌سهم‌هایی از صنایع شاخص‌ساز بودند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. 

وی در ادامه افزود: برای این هفته، دو سناریو جهت شاخص کل در نظر گرفته شده بود که فضای بازار و سهامداران را به سمت بلاتکلیفی سوق داد.

این فعال بازارسرمایه بیان کرد: سناریوی اول شاید شاخص کل در شروع هفته معاملاتی جدید، بتواند از منطقه مقاومتی خود عبور کند، اما سناریوی دوم اصلاح شاخص به مناطق پایین‌تر و حمایت مجدد آن بود؛ بنابراین باتوجه به شروع کم‌رمق بازار و عدم روند مطلوب صنایع به خصوص صنعت خودرو، ترس پررنگ شدن سناریوی دوم در ابتدای بازار هیجان را بر کلیه بازار حاکم کرد و باعث عرضه‌های بالا و کم به کم صف‌های فروش در نمادها شد و روند شاخص سناریو دوم را محقق کرد؛ همچنین با این تفاسیر انتظار می‌رود از اواسط هفته جاری با مثبت‌های قوی این حمایت‌های مجدد از سمت شاخص کل را پیش‌رو داشته باشیم؛ در غیر این صورت شرایط روند شاخص کل سخت‌تر خواهد شد.

عصمت پناه تصریح کرد: با نگاه بنیادی و دور از شاخصه‌های بازار باتوجه به وضعیت تورم ساختاری و رشد دلار آزاد و دلار نیما و قرار گرفتن دلار توافقی امروز در کانال ۳۵ و باتوجه به این که نمادها در شرایط ارزنده و کف‌های قیمتی خود بعد از یک ریزش سخت قرار گرفته بودند، شاهد بودیم در چند هفته اخیر همراه با رشد موقت بازار برخی نمادها از صنایع مختلف همگام با این رشد روند مثبتی را تجربه کردند و این روزها مشغول استراحت هستند.

عصمت پناه خاطرنشان کرد: خیلی از تک ‌سهم‌ ها هم همچنان از این روند رشد بازار جا ماندند و انتظار تقاضا در این تک‌سهم‌ها از صنایع مختلف این روزها بالا است؛ چراکه پول بازار هم گردش در صنایع مختلف را تجربه می‌کند؛ به خصوص که گردش در صنایع کوچک به نسبت راحت‌تر از صنایع بزرگ‌تر است و انتظار ریزش مجدد بازار هم از دید تحلیل‌گران کم‌رنگ است.

به گفته وی : در این راستا اخبار مبنی بر محدودیت گاز در صنعت پتروشیمی و افت قیمت جهانی نفت هم بر صنایع مرتبط خود تاثیرگذار بود؛ هرچند که ما هر ساله این محدودیت را برای این صنایع شاهد هستیم، اما امسال به دلیل رشد دلار و افزایش هزینه‌های بخش تولیدی، توقف هر لحظه در خط تولید این صنایع ارزآور، هزینه فرصت سوخت شده و لطمه بسیار بزرگ در تولید و فروش این صنایع و کمک به اقتصاد کشور را در پی دارد؛ بنابراین مدیریت بهتری هم در این خصوص انتظار می‌رود.

این استاد دانشگاه گفت: در خصوص صنعت پالایش هم در کنار قیمت نفت، قیمت کرک‌اسپرد‌ها برای این صنعت مهم‌تر است و باتوجه به رشد دلار تسعیر ارز، سودآوری سه ماهه سال‌جاری این صنعت نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته تعدیل خواهد شد.

عصمت پناه اظهار داشت: صنعت فلزات و معدنی‌ها هم در هفته‌های اخیر به نسبت شرایط مطلوبی را تجربه کردند. صنایع ریالی معیشتی هم انتظار می‌رود تا پایان سال فعلا مورد توجه باشند، اما نگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای این صنایع کوچک، با توجه به بستر نوسانی بازار فعلا منطقی‌تر است.

این مدیر خوشنام در نهایت گفت: پیشنهاد بنده اکیدا برای انتخاب نمادها در این روزها رعایت شرط احتیاط و رعایت مدیریت ریسک است و استفاده از این فرصت‌ها برای بهینه‌سازی پرتفوها.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما