دلارزدایی؛ روندی فزاینده میان اقتصادهای بزرگ جهانی

اقتصاد 100- راشاتودی در مطلبی با اشاره به رویکرد اقتصادهای بزرگ جهانی به سمت دلارزدایی این روند را به ویژه در تبادلات بزرگ نفتی میان بزرگترین فروشندگان و خریداران این کالا چشمگیر ارزیابی کرده‌است.

دلارزدایی؛ روندی فزاینده میان اقتصادهای بزرگ جهانی

به گزارش گروه ویترین به نقل از شبکه خبری راشاتودی، اقتصادهای بزرگ جهانی در حال تغییر هستند و در این میان روند دلارزدایی به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

این شبکه خبری می نویسد: در توافق های دوجانبه جدید تجاری ارزهایی غیر از دلار آمریکا مبادله می شود و از همه مهمتر مسکو، ریاض و پکن به عنوان بزرگترین فروشندگان و خریداران نفت بر اساس ارزی غیر از دلار تجارت می کنند.

به نوشته راشاتودی، این امر از زمان بالارفتن قیمت نفت شدت یافته و بدین ترتیب یکی از ارکان اصلی سلطه دلار را از بین برده است و به کشورهای دیگر هم نشان می دهد که دلیلی برای تقاضا و نگهداری دلار وجود ندارد.

تارنمای این شبکه خبری روسی در ادامه به تقلای برخی تحلیلگران آمریکایی پرداخته که تلاش دارند سلطه دلار را پابرجا تصور کنند؛ تحلیلگرانی که معتقدند تا زمان ورود یک ارز جایگزین، دلار همچنان ارز ذخیره اصلی خواهد بود. حال آنکه این وضعیت از نگاه راشا تودی خیال خامی بیشتر نیست.

از سال ۱۹۷۱، نقش جهانی دلار آمریکا بر این ادعا استوار است که سیستم مالی این ارز پیچیده‌ترین سیستم جهان همراه با گسترده‌ترین و عمیق‌ترین منابع سرمایه است که بی تردید گسترش فعالیت های مالی که به آن «مالیه سازی» نیز می گویند در این امر نقش بسیاری داشته است. اما با افزایش تقاضای مالی برای دلار، معضل ناشی از کسری بودجه آمریکا فشار نزولی بر دلار را بیشتر کرد.

بنابراین ادعاهای مربوط به جذابیت های مالی آمریکا چیزی جز اغراق نبوده و سیستم مالی دلاری آمریکا فقط سیلابی از پول را برای کوتاه مدت روانه کرد که تنها به سود سرمایه گذاران و سوداگران غربی بوده و همزمان تاثیرات مخربی بر اقتصاد داشته است. در این میان تنها چین و تعداد انگشت شماری از مقاصد سرمایه گذاری بسیار کوچکتر و مورد علاقه از سرمایه گذاری مولد بهره مند شدند.

راشا تودی در ادامه افزایش تضادهای درون سیستم دلار آمریکا را از دلایل دیگر افول دلار خواند و افزود:.اساسی ترین این تضادهای فزاینده، به اقدامات فدرال رزرو مربوط می شود که با هدف مقابله با تورم از یک سو نرخ بهره را افزایش می دهد اما از طرف دیگر از بهم ریختگی ساختارهای مالی بدهی های غیرمولد و سفته بازی خبر می‌دهد.

در عین حال این واقعیت هم وجود دارد که چنانچه فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش ندهد و تورم را نادیده بگیرد، با تضعیف ارزش واحد پولی که کل سیستم بر آن استوار است، همان نظام مالی به طور مستقیم نابود شود. پی چنانچه نظام مالی آمریکا در حال از دست دادن جذابیت خود حتی برای سفته بازان است، باید این پیش فرض را در نظر گرفت که در چنین شرایطی منبع سود جایگزین، یعنی اقتصاد مولد نابود شده است.

بنابراین، امروزه نه سیستم مالی و نه اقتصاد مولد آمریکا نمی توانند نظام دلاری ایالات متحده را با تزریق بیشتر دلار تقویت کنند.

این شبکه خبری در پایان خاطرنشان می کند که امروزه پول از سراسر جهان به سمت بانک های سرمایه چینی سرازیر می شود و در مقابل، عرضه‌های اولیه سهام در آمریکا و انگلیس عملکرد فاجعه باری دارند. دلیل ساده آن هم این است که چین هنوز یک اقتصاد مولد دارد و سرمایه‌گذاران اکنون به‌طور فزاینده‌ای به دنبال شرکت‌های مولد با سود سهام‌پرداخت بسیار بیشتری هستند.

راشاتودی در پایان نتیجه گیری می کند زمانی که روابط آمریکا و چین بهتر بود، چین تاحدی جاسوسی های واشنگتن را تحمل می کرد. اما امروزه چین در زمینه امنیت ملی هوشیارتر است، زیرا ایالات متحده یک جنگ هیبریدی رو به گسترش را علیه چین به راه انداخته و از طرف دیگر هم اقتصاد مولد چین در حال جلب سرمایه ای است که به سرعت از سیستم مالی آمریکا فاصله می‌گیرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما