خبر خوب برای سهامداران ریسک گریز / تغییر ساختار صندوق‌های درآمد ثابت

اقتصاد 100 - کارشناس بازار سرمایه گفت: نیمه دوم سال ۹۹ و ۱۴۰۰ صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت زیان دهی حرکت کردند.

خبر خوب برای سهامداران ریسک گریز / تغییر ساختار صندوق‌های درآمد ثابت
حجم ویدیو: 9.00M | مدت زمان ویدیو: 00:02:14

آسایش کارشناس بازار سرمایه در خصوص صندوق‌های با درآمد ثابت اظهار کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌هایی هستند که از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کردند و هم اکنون با ارزش معاملاتی ۴ هزار میلیارد تومانی، اکثر آن ها، سالانه بازدهی حدود ۳۱ درصد کسب می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سبد صندوق‌های با درآمد ثابت از چه منابعی تشکیل خواهد شد؟ گفت: این صندوق‌ها می‌توانند در سهام، اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. به گونه‌ای بوده که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ که وضعیت بازار سرمایه، وضعیت خوبی نبود، این صندوق‌ها ملزم شدند، حداکثر ۲۵ درصد و حداقل ۱۵ درصد از منابع خود را به سهام اختصاص دهند که با این اقدام ریسک این صندوق‌ها کمی افزایش یافت. اما هم اکنون با بهبود وضعیت بازار سرمایه، حداکثر میزان وجود سهام در سبد آن‌ها به ۱۰ درصد کاهش یافته است.
آسایش در پاسخ به این پرسش که، با وجود خرید سهام منفی توسط صندوق‌ها چگونه این صندوق‌ها زیان ده نشدند؟ اظهار کرد: در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ دو اقدام که وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا کرده بود، دو تصمیم توسط سازمان بورس در خصوص این صندوق‌ها گرفته شده بود که تاثیر مثبتی بر بازدهی این صندوق‌ها داشت. یکی ذخیره گیری بود، صندوق‌ها بخشی از بازدهی که در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ به دست آورده بودند را ذخیره گیری کردند که از این مسیر توانستند، بخشی از زیان‌های خود را جبران کنند و با چالش جدی برای پرداخت سود سرمایه گذاران مواجه نشوند.
او در ادامه بیان کرد: انتشار تعداد زیادی از اوراق تبعی طی مدت زمان افت بازار سرمایه برای حمایت از سهم و در نظر گرفتن قسمتی از این اوراق، در نصاب سهام صندوق‌های درآمد ثابت نیز از دیگر تصمیمات مناسب سازمان بورس بوده است.
اقدام دیگر که به صندوق‌ها کمک کرد، بحث اوراق تبعی بود که توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه بر روی سهام ایجاد شد که در صندوق‌های با درآمد ثابت بودند. یعنی صندوق‌های با درآمد ثابت بخشی از منابع خود ر ا که به سهام تخصیص داده بودند را و سهام را خریده بودند. صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از این صندوق‌ها اوراق تبعی ایجاد کرد که این اوراق باعث شد، بخشی از زیان‌های این صندوق‌ها در سهام جبران شود و صندوق‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما