قیمت شوینده‌ها دوباره افزایش یافت/ راز پشت پرده گرانی جدید چیست؟

اقتصاد 100- افزایش قیمت شوینده‌ها بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ اگرچه انجمن شوینده‌ها افزایش ۶۰ درصدی را رد کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی برندها و محصولات با رشد قیمت مواجه شده‌اند. واقعیت قیمت شوینده‌ها در بازار چیست؟

قیمت شوینده‌ها دوباره افزایش یافت/ راز پشت پرده گرانی جدید چیست؟
در کمتر از چهار ماه اخیر، بار دیگر شاهد افزایش قیمت شوینده‌ها بودیم و روایت‌های مختلفی از این موضوع در رسانه‌ها منعکس شده است. در این میان، انجمن شوینده‌ها بارها اخبار مربوط به افزایش قیمت‌ها را تکذیب کرده است. این در حالی است که بررسی‌های بازار نشان از افزایش چراغ‌خاموش قیمت برخی از شوینده‌ها دارد، که حدود ۲۰ درصد نسبت به هفته‌های قبل از عید بالا رفته است.

افزایش قیمت شوینده‌ها در زمستان ۱۴۰۳: پرده اول

در زمستان سال گذشته، شرکت‌های تولید‌کننده توانستند مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت شوینده‌ها را دریافت کنند. این موضوع به درخواست انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی انجام شد و افزایش قیمت‌ها به‌طور رسمی در بهمن‌ماه سال گذشته اجرایی شد.

در آن زمان، تولیدکنندگان خواستار افزایش بیشتری بودند و بر اساس گرانی مواد اولیه، مانند پلاستیک و دلار، معتقد بودند که باید حداقل ۴۰ درصد به نرخ محصولاتشان اضافه شود. این در حالی بود که نهایتاً درخواست افزایش ۲۵ درصدی آنها مورد قبول واقع شد.

ادعای افزایش ۶۰ درصدی قیمت شوینده‌ها: پرده دوم

در فصل بهار سال جاری، ادعای افزایش ۶۰ درصدی قیمت شوینده‌ها مطرح شد؛ اما این موضوع توسط هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های رسمی تأیید نشده است. رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران نیز این موضوع را تکذیب کرده و تأکید کرده است که این خبر به سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود.

بررسی اطلاعیه‌های منتشرشده در نیمه دوم اردیبهشت نشان می‌دهد انجمن صنایع شوینده بارها بر خط و مشی تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری تأکید کرده و هرگونه افزایش چشمگیر قیمت‌ها را رد کرده است. همچنین، حجم تولید شرکت‌های فعال در این حوزه ۲.۵ برابر نیاز کشور گزارش شده است، که این موضوع دلیل افزایش قیمت‌ها را تحت سوال قرار می‌دهد.

واقعیت قیمت شوینده‌ها در بازار

افزایش قیمت شوینده‌ها، چندان با ادعاهای رسانه‌ها و تکذیب انجمن شوینده‌ها قابل‌راستی‌آزمایی نیست. نه جهش ۶۰ درصدی و نه تکذیب‌های مکرر، حقیقت را به طور کامل روشن نمی‌کند.

محصول قیمت قبل از زمستان ۱۴۰۳ (تومان) قیمت پس از افزایش در زمستان ۱۴۰۳ (تومان) قیمت در بهار ۱۴۰۴ (تومان)
 
پودر ماشین لباسشویی اکتیو مدل پلی واش (۵۰۰ گرم) ۲۱,۸۰۰ ۲۸,۲۳۰ ۳۴,۱۴۰
مایع لباسشویی ۲.۷ کیلویی پرسیل ۲۳۵,۰۰۰ ۲۶۷,۰۰۰ ۲۹۰,۰۰۰

بررسی قیمت برخی محصولات نشان می‌دهد افزایش قیمت شوینده‌ها در زمستان ۱۴۰۳ و بهار ۱۴۰۴ به‌صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، قیمت پودر ماشین لباسشویی اکتیو حدود ۳۰ درصد در زمستان افزایش یافت و در هفته‌های اخیر نیز ۲۰ درصد دیگر به قیمت آن اضافه شده است.

جمع‌بندی

افزایش قیمت شوینده‌ها شامل تمامی برندها و محصولات نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد برخی از کالاها با قیمت‌های قبلی همچنان در بازار عرضه می‌شوند. اما تناقض موجود بین شایعات افزایش ۶۰ درصدی و تکذیب‌های انجمن صنایع شوینده باعث سردرگمی در تحلیل این موضوع می‌شود. به‌نظر می‌آید برای روشن‌شدن حقایق پشت پرده، باید منتظر بررسی جامع‌تر رسانه‌ها و اتحادیه‌ها باشیم.

وبگردی
    ارسال نظر