۲ هزار ملک دانشگاهی فاقد سند است

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به معضل معارضین املاک و مستغلات دانشگاهی، بیان کرد: فقدان بانک اطلاعاتی جامع از املاک و مستغلات دانشگاهی در وزارت علوم و همچنین وجود بیش از 2 هزار ملک فاقد سند و قرارداد رسمی، از مسائلی است که مشکلات متعددی را سبب خواهد شد و باید با قید فوریت، برای حل آن‌ها چاره اندیشید.

۲ هزار ملک دانشگاهی فاقد سند است

به گزارش اقتصاد100، نشست معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با حضور سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران و مقامات آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد.

دستغیب در این جلسه با اشاره به لزوم تحول‌آفرینی در نظام علمی و دانشگاهی کشور، اظهار کرد: نباید تنها به اداره دانشگاه‌ها اکتفا کنیم، بلکه باید با مدنظر قرار دادن راهکارهای جدید، معضلات و مشکلات این عرصه را شناسایی و با بررسی مسیرهای مختلف، آن‌ها را مرتفع نماییم.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در آموزش عالی کشور، گفت: وجود بیش از صد هزار عضو هیأت علمی، پتانسیل عظیمی است که می‌تواند منشأ تحولات بزرگی در کشور باشد تا از این طریق گامی مهم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب برداریم.

وی با بیان اینکه نقش دیوان محاسبات در تحولات نظام آموزش عالی غیرقابل انکار است، افزود: تمام تلاش ما در دیوان محاسبات این است تا از هیچ کوششی در مسیر ارتباط بیش از پیش دانشگاهیان با حوزه صنعت و تولید، دریغ نکرده و انگیزه‌ها را در بین اساتید و پژوهشگران تقویت کنیم.

دستغیب، تسری قوانین مالیاتی در حوزه پژوهش‌های علمی و پروژه‌های مشترک میان صنعت و دانشگاه را امری غیرضرور دانست و عنوان کرد: وزارت علوم و دیوان محاسبات باید با همکاری یکدیگر، راهکاری را برای حل این موضوع بیابند تا اگر تضادی با قوانین مصرّح در زمینه انتفاع حداکثری اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از عواید قراردادهای پژوهشی وجود ندارد، این قضیه مرتفع شود.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به دو شعار محوری «شفافیت» و «انضباط مالی» در این نهاد نظارتی، گفت: نگاه ما در دیوان محاسبات بر پیشگیری به جای مُچ‌گیری متمرکز است؛ بنابراین می‌توان با تعریف کارگروه‌های آموزشی مشترک و مرور انحرافات مبتلابه یا تخلفات پُر تعدادی که از گذشته در حوزه کاری دانشگاه‌ها وجود داشته، انحرافات از معیار را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

دستغیب با بیان اینکه کاهش تعداد پرونده‌های تخلف در دیوان محاسبات، نشان از توفیق این نهاد نظارتی خواهد داشت، بیان کرد: دیوان محاسبات برخلاف ادعاهای نادرستی که بعضاً مطرح می‌شود، هیچگاه به دنبال گرفتن شجاعت تصمیم‌گیری از مدیران نبوده و نیست؛ بلکه بالعکس، این نهاد نظارتی در پی اطمینان‌بخشی به مسئولان و تصمیم‌گیران اجرایی است.

وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاهی در سراسر کشور، گفت: بنابر یافته‌های دیوان محاسبات حدود ۲میلیون مترمربع، پروژه نیمه‌تمام در حوزه آموزش عالی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برای به پایان رساندن آن‌ها تدبیری اندیشید.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به معضل معارضین املاک و مستغلات دانشگاهی، بیان کرد: فقدان بانک اطلاعاتی جامع از املاک و مستغلات دانشگاهی در وزارت علوم و همچنین وجود بیش از  2 هزار ملک فاقد سند و قرارداد رسمی، از مسائلی است که مشکلات متعددی را سبب خواهد شد و باید با قید فوریت، برای حل آن‌ها چاره اندیشید.

دستغیب با بیان اینکه اساتید دانشگاه نباید دغدغه مسکن و سرپناه داشته باشند، از مسئولین درخواست کرد تا اهتمام ویژه‌ای در این خصوص به‌کار گیرند.

رئیس کل دیوان محاسبات در خاتمه پیرامون موضوع مولدسازی نیز، اظهار کرد: مقوله مولدسازی را می‌توان به عنوان یک ظرفیت مهم در عرصه دانشگاهی تلقی کرد و دیوان محاسبات نیز از هیچ کمکی در این باره به نظام آموزش عالی، کوتاهی نخواهد کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما