آهنگ حرکت دولت به سمت حل مشکلات است اما...

اقتصاد 100- مادامی که دست سوداگران از بازار مسکن با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی کوتاه نشود حتی ساخت مسکن نیز نمی تواند در ساماندهی بازار مسکن موثر واقع شود.

آهنگ حرکت دولت به سمت حل مشکلات است اما...

به گزارش گروه مسکن اقتصاد 100، برای ساماندهی مشکل مسکن که امروز حتی مردم برای رهن و اجاره مسکن نیز دچار مشکل هستند تنها دو راه حل روی میز قرار دارد؛ راهکار بلند مدت، حمایت از ساخت مسکن و پرکردن فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای مسکن در بازار است. بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۶/۵ میلیون خانوار مستاجر داریم که قطعا این آمار در این مقطع به حدود ۸ الی ۹ میلیون خانوار افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان می دهد که راهکار بلندمدت برای ساماندهی بازار، ساخت مسکن است که مجلس در قانون جهش تولید مسکن سازو کار آن را پیش‌بینی کرده است و اما راه کوتاه مدت برای ساماندهی بازار مسکن کوتاه کردن دست سوداگران است.

اگر این اتفاق رخ ندهد همه حرف ها برای ساماندهی این بازار شعار است. اگر برنامه بلند مدت یعنی ساخت مسکن نیز اجرایی شود اما سوداگران از حوزه مسکن خارج نشوند بازهم مشکل در این بازار پابرجا خواهد بود. اخذ مالیات از خانه های خالی باید از سال ۹۴ اجرایی می شد اما چون دولت قبل اعتقادی به این موضوع نداشت، قانون بر زمین ماند. انتظار می رود در این دولت قانون اخذ مالیات از خانه های خالی با جدیت اجرایی شود. باید شبکه های اطلاعاتی ما یعنی سیستم ثبت احوال، ثبت اسناد و شهرداری ها به صورت برخط اطلاعات را در سامانه مورد نظر ثبت کنند تا مالیات از خانه های خالی یا مالیات از معاملات مکرر محاسبه و اخذ شود.

 این مالیات برای سازندگان یا مردم عادی که خانه خریداری می کنند نیست بلکه جریمه ای برای سوداگران در حوزه مسکن به شمار می رود. در عین اینکه از رئیس جمهور برای تشکیل جلسات شورای عالی مسکن تشکر می کنیم اما در اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن و پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن دولت عملکرد ضعیفی داشته است. آهنگ حرکت دولت به سمت حل مشکلات است اما در ساماندهی بازار مسکن عملکرد ضعیف است.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز