تهران تبدیل به پارکینگ شده است!

اقتصاد ۱۰۰ - کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک: در دنیا سال‌هاست مکانیزم‌هایی برای مدیریت ترافیک ابرشهرها ایجاد شده است، اما متأسفانه در کشور ما شهری مانند تهران تبدیل به پارکینگ شده‌است.

تهران تبدیل به پارکینگ شده است!

به گزارش گروه زیربنایی اقتصاد ۱۰۰، «علیرضا اسماعیلی»، کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک با اشاره به معضل افزایش تعداد خودروها و اسقاط خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ مانند تهران گفت: افزایش تعداد و تمرکز خودروها در شهری مانند تهران، و از سوی دیگر خارج نشدن خودروهای فرسوده سبب شده تا این خودروها پس از گذراندن عمر مفید خود، علاوه بر فرسوده شدن، ایمنی خود را هم از دست بدهند. دو عامل از دست رفتن ایمنی و در کنار آن فرسودگی خودرو در مواردی موجب می‌شود تا در معابر شهری برای این خودرو ها مشکلاتی ایجاد و سبب افزایش ترافیک شود. اسقاط خودرو باید به گونه‌ای باشد که خودروهای فرسوده برای ترافیک شهری ایجاد عارضه نکنند.

اسماعیلی ادامه داد: البته ایرادات ساختاری نیز در این زمینه گریبانگیر ما شده است. در دنیا سال‌هاست مکانیزم‌هایی برای مدیریت ترافیک ابرشهرها ایجاد شده است. برای مثال در کشور ژاپن، هنگام خرید خودرو مدارک لازم مربوط به پارکینگ خودرو از خریدار گرفته می‌شود و در صورتی که خریدار خودرو فضای پارکینگ لازم برای پارک خودروی خود را نداشته باشد نمی‌تواند این وسیله نقلیه را خریداری کند. متأسفانه در کشور ما شهری مانند تهران تبدیل به پارکینگ شده‌است.

اسماعیلی تأکید کرد: در گذشته نیز پیش‌بینی می‌شد که تهران با این روند تبدیل به پارکینگ شود. اما حالا اولین اقدام برای جلوگیری از این معضل کاهش جذابیت شهرهای بزرگ است و راهکار دیگر نیز  گسترش و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است.

او با اشاره به لزوم فراهم کردن ظرفیت پارکینگ مناسب برای شهر تهران اظهار کرد: باید فضای پارکینگ‌ مناسبی در شهرهای پرجمعیتی مانند تهران ایجاد شود چرا که در فضایی با کاربری شهری لازم است، پارکینگ همواره در دسترس رانندگان باشد.

اسماعیلی معتقد است که پلیس راهور در این زمینه تنها می‌تواند نقش خود را در اعمال قانون ایفا و از پارک خودروها در محل‌های غیرمجاز جلوگیری کند؛ بر همین اساس سایر سازمان‌های متولی نیز باید نسبت به این موضوع حساس بوده و در راستای ایجاد فضایی مناسب برای پارکینگ‌، اقدامات لازم را انجام دهند. 

اسماعیلی با اشاره به این موضوع که میانگین تعداد خودرو نسبت به جمعیت در کشور ما پایینتر از میانگین جهانی است تصریح کرد: در ایران ما به ازای هر سه نفر یک خودرو داریم و این با میانگین جهانی فاصله دارد اما علت اینکه وجود همین تعداد خودرو در شهری مانند تهران، منجر به ایجاد معضل می‌شود، این است که اغلب ارائه دهندگان خدمات و حتی شرکت‌های بزرگ خودرو در تهران متمرکز شدند. در مجموع متاسفانه کلانشهرهایی مانند تهران، دچار سیاست‌گذاری اشتباه انباشت خدمات شده‌اند و مکررا در حال جذب جمعیت و به‌ تبع آن خودروهای بیشتر هستند. اگر این الگو در پایتخت اصلاح نشود، بقیه شهرهای کشور نیز دچار چنین مشکلی خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما