به دنبال وقوع جنگ اوکراین و روسیه

چین و ویتنام، سهم روسیه از بازار لوازم خانگی را بلعیدند

اقتصاد100- با کاهش میزان صادرات لوازم خانگی روسیه به دنبال وقوع جنگ اوکراین، فرصت هایی برای صادرکنندگان آسیایی ایجاد شده است تا به آسیای مرکزی توجهی ویژه شود. در این میان چین و ویتنام، بخش قابل توجهی از سهم بازار روسیه در صادرات لوازم خانگی به قزاقستان را ازآن خود کرده اند.

چین و ویتنام، سهم روسیه از بازار لوازم خانگی را بلعیدند

به گزارش گروه لوازم خانگی، میزان واردات لوازم خانگی به قزاقستان از روسیه، در سال 2022 کاهش چشمگیری داشت،این در حالی است که شاهد واردات لوازم خانگی از چین به قزاقستان بوده ایم.

بیش از یک سال از آغاز درگیری روسیه با اوکراین و اعمال تحریم ها می گذرد و ایجاد اختلال در مسیرهای تدارکاتی ایجاد شده، بر عرضه کالا از سمت روسیه تأثیر قابل توجهی گذاشته است.

این موضوع به نوبه خود بر الگوهای تجاری بین کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و چین تأثیر داشته است. به عنوان مثال، واردات یخچال و فریزر از روسیه 41.4 درصد کاهش داشته  است. این در حالی است که واردات از چین و ازبکستان به ترتیب 22.9 درصد و 45.4 درصد رشد داشته است.

این آمار نشان می دهد که تولیدکنندگان در سراسر آسیا، به ویژه اقلام و لوازم خانگی، به گسترش فروش صادراتی خود در بازارهایی که تحت تأثیر وضعیت اوکراین هستند، توجه کرده اند.

یکی از این موارد، افزایش قابل توجه قابل صادرات جاروبرقی از ویتنام به قزاقستان است. این دو کشور ممکن است دور از هم به نظر برسند، اما صادرکنندگان باهوش ویتنامی به این موضوع توجه داشته اند. ویتنام با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل قزاقستان نیز می شود، قرارداد تجارت آزاد دارد و به کارگیری تحقیقات بازار و استفاده از قراردادهای تجاری عملیاتی مانند قرارداد با قزاقستان، می تواند فرصت هایی را ایجاد کند.

همچنین در حالی که عرضه از روسیه و غرب (مانند آلمان) تحت تأثیر قرار گرفته است، زنجیره های تأمین از آسیا تحت تأثیر قرار نگرفته اند. این شامل کشورهای مشترک المنافع می شود که قزاقستان نیز عضو آن است. قراردادهای تجاری هند با سایر کشورهای آسیای مرکزی که تحت تأثیر کاهش واردات از روسیه قرار گرفته اند نیز باید برای فرصت ها مورد بررسی قرار گیرند و صادرکنندگان هندی باید به توافقنامه های تجاری اخیری که دولت این کشور ماه گذشته با قزاقستان امضا کرده است، نگاه کنند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما