ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، آری یا خیر؟

اقتصاد100- ثبت سفارش و واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ ممنوع شده و این ممنوعیت اجرا می‌شود. با توجه به تداوم این ممنوعیت، فقط به صورت محدود و بر اساس سهمیه‌های اعلام شده کالاهای مد نظر توسط مرزنشینان از محل مصوبات مربوطه وارد می‌شود. که البته واردات برندهای کره‌ای نیز از این طریق ممنوع است.

ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، آری یا خیر؟

به گزارش گروه لوازم خانگی، ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال ۱۳۹۷ با تصمیم سران قوا اجرا شد، شامل واردات لوازم خانگی از همه کشورها است، نه فقط کره جنوبی و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

سال گذشته نیز تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورمان در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نسبت به شایعات مربوط به احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی ابراز گلایه کرده‌اند که ایشان نیز دستور دادند اگر چنین موضوعی مطرح است، جلوی آن گرفته شود.

درواقع دستور مقام معظم رهبری، مایه دلگرمی بیشتر تولیدکنندگان لوازم داخلی در کشورمان شد و آنها در یک سال اخیر با قوت بیشتر به تولید پرداخته‌اند به طوری که در سال جاری با افزایش چشمگیر تولید داخل، شاهد تامین کامل تقاضای داخلی و باز شدن فرصت صادرات هستیم.

پس از تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران، بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی توانستند با ظرفیتی مضاعف اقدام به تولید کنند.

شایان ذکر است که این موضوع در دیگر نقاط جهان نیز موضوعیت دارد و کشورها به‌ویژه برای حمایت از صنایع نوپای خود تا چند سال از طریق ممنوعیت واردات به حمایت از آنها می‌پردازند.

با این حال، برخی معتقدند تدوام ممنوعیت ورود برخی کالاها می‌تواند به بروز شرایط شبه‌انحصاری در کشور انجامیده و پس از چند سال شاهد افت کیفی تولیدات نظیر آنچه در صنعت خودروسازی کشور شاهد آن هستیم، شود.

در این زمینه کارشناسان معتقدند: اگر برندهای لوازم‌خانگی دیگر کشورها بخواهند با فناوری، دانش فنی و سرمایه‌گذاری وارد کشورمان شوند، نه تنها برای صنعت کشور مضر نیست، بلکه مفید خواهد بود.

آنان معتقدند: اگر حضور این شرکت‌ها و برندها بخواهد صرف در اختیار گرفتن بازار 85 میلیونی کشورمان باشد و هر زمان هم که خواستند (نظیر تحریم‌های سال‌های گذشته) کشورمان را ترک کنند، چیزی جز خسران برای کشورمان نخواهد بود.

برخی از صنعتگران میگویند در سال های گذشته شاهد سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های ایرانی در همکاری با کره‌ای ها بودیم و با خروج ناگهانی شان آنها ضرر نکردند، هم اکنون نیز شاهد حضور محصولات تولیدی آنها به صورت قاچاق به ویژه از کشور مصر هستیم که بدون پرداخت عوارض و مالیات و غیره انجام می شود.

برخی دیگر از تولیدکنندگان بر این باورند که در موضوع واردات، نه باید درب های کشور را به طور کامل به روی خارجی ها بست و نه اینکه واردات آزاد باشد.

همچنین ورود برندها و شرکت های خارجی باید به گونه ای باشد که سرمایه به ویژه سرمایه فیزیکی وارد کشور کنند تا در صورت تکرار تحریم ها، ما متضرر نشویم.

گفتنی است که به‌طور قطع ایران با وجود بازار بزرگ 85 میلیونی و با در اختیار داشتن نیروی کار متخصص،  انرژی ارزان و همچنین نیروهایی که قابلیت حضور در کشورهای منطقه و همسایگان با شرایط ریسکی بالا و با جمعیت 400 تا 500 میلیون نفری را دارند، همواره می‌تواند گزینه ای جذاب برای این شرکت‌ها باشد و باید بتوانیم با انعقاد قراردادهای مناسب، بهترین استفاده را از این شرایط ببریم.

به خاطر داشته باشیم که لغو یکطرفه برجام  از سوی ترامپ سبب شد تا برندها و شرکت ها نیز برای حضور در کشورمان ضمانت بخواهند و این مساله را نیز نباید از نظر دور داشت.

چرا واردات خودرو از کره ممنوع نشد؟

در این میان برخی به ممنوع نبودن واردات خودرو از کره جنوبی و در مقابل ممنوعیت واردات لوازم خانگی از این کشور انتقاد می‌کنند.

در پاسخ باید گفت: در موضوع واردات خودرو، طبق مصوبه مجلس، آیین‌نامه دولت و تصمیمات وزارت صمت، شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند اقدام به واردات خودرو منطبق با شرایط مندرج در آیین‌نامه کنند.

در ماه های گذشته واردات خودرو از کشور فرانسه به علت بدعهدی‌های آنها از جمله شرکت های پژو و رنو پس از خروج آمریکا از برجام، ممنوع شد. زیرا خودروسازان فرانسوی پس از برجام، قراردادهای رسمی سرمایه‌گذاری مشترک با ایرانی‌ها امضا کردند و متعهد به اجرای قراردادهای خود بودند اما با یک اشاره ترامپ، تمام آن قراردادها را زیر پا گذاشتند و از کشورمان رفتند و پروژه‌های مشترک را نیمه‌کاره رها کردند.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما