بررسی تاثیر اختلاف تجاری آمریکا و چین بر اپل
اقتصاد100- تنشهای تجاری میان آمریکا و چین مانع از ورود اپل به رقابت هوش مصنوعی در بازار چین شدهاند؛ این شرکت برای گسترش قابلیتهای Apple Intelligence با چالشهای نظارتی جدی مواجه است.

ظاهراً اپل در میان فشارها و پیچیدگیهای روابط تجاری میان ایالات متحده و چین، قربانی این تنشها شده است. شرکت اپل که تلاش دارد قابلیتهای هوش مصنوعی خود موسوم به "Apple Intelligence" را در بازار چین گسترش دهد، با چالشهای بزرگی روبهرو شده است.
موانع نظارتی در چین
همکاری اپل با علیبابا برای ارائه خدمات Apple Intelligence در بازار چین، هنوز توسط اداره فضای سایبری چین (CAC) تأیید نشده است. این اداره، مسئول نظارت و آزمایش مدلهای هوش مصنوعی پیش از استفاده در چین است. همچنین، دلایل تأخیر در اعطای تأییدیه نظارتی به ابهامات سیاسی میان دو کشور بازمیگردد.
تداوم تعرفههای تجاری آمریکا که از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز شدهاند و همچنین روابط پیچیده سیاسی، منجر به ایجاد تنشهای گسترده میان پکن و واشنگتن شدهاند. این تنشها بر فرآیندهای تجاری شرکتهایی نظیر اپل نیز تاثیر گذاشتهاند.
کاهش فرصتهای اپل در بازار چین
یکی از مشکلات اصلی اپل، ناتوانی در ارائه مستقیم خدمات هوش مصنوعی خود در چین است. به همین دلیل، این شرکت تلاش کرده است با همکاری علیبابا وارد بازار شود؛ با این حال، چین نیز به سرعت به سمت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی گام برداشته و شرکتهایی مثل هواوی و شیائومی، به رقبای اصلی اپل در این زمینه تبدیل شدهاند.
تشدید تنشها به دلیل تصمیمات آمریکا
در تازهترین تحولات، دولت ترامپ تصمیم به منع تجارت شرکتهای چینی نظیر علیبابا، تنسنت و بایدو با ایالات متحده گرفته است. این اقدام میتواند اپل را در شرایط دشوارتری قرار دهد و بازار چینی را از دسترس این شرکت آمریکایی دور کند. این در حالی است که طبق گزارشهای پیشین، قابلیت Apple Intelligence قرار بود با آپدیت iOS 18.6 در چین فعال شود.