تهدید به مهر و موم شدن 80 طلا فروشی

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه در بازه زمانی یک ماه گذشته 80 طلافروش این استان به دلیل فروش طلای بدون نشانه اخطار دریافت کردند، گفت: واحدهای مورد نظر در صورت بی‌توجهی به اخطارهای صادر شده، با نظر قاضی دادگستری مهروموم می‌شوند.

تهدید به مهر و موم شدن 80 طلا فروشی

به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایلنا، سید سعید میرنظامی افزود: مردم به هیچ عنوان طلای بدون اصالت خریداری نکنند و هنگام خرید این موضوع را از فروشندگان طلا مطالبه کنند تا متضرر نشوند. برخی طلاها که در بازار عرضه می‌شود، اصالت لازم و آلیاژ مشخص را ندارند که باید به واسطه نشانه‌گذاری به اثبات برسد.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع جزء تکالیف طلافروشان است و انتظارات می‌رود مردم آن را مطالبه کنند، ادامه داد: طلافروشان موظف هستند طلای دارای نشانه و با اصالت را به خریداران ارائه کنند و در صورت بروز هرگونه تخلف و تقلب، با متخلفات برابر با قانونی برخورد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با اشاره به کد صادره برای شناسایی طلا، اظهار داشت: هر استان کد مخصوص خود را دارد. به عنوان مثال کد درج شده روی طلا، یک حرف انگلیسی بزرگ‌ و شماره است. در استان مرکزی کد M ، استان تهران T و استان اصفهان E در نظر گرفته شده و به فراخور هر استان در سراسر کشور، 32 کد تعریف شده که کدها قابل ردیابی است.

میرنظامی تصریح کرد: طلایی که نشانه‌گذاری ندارد و کد را دریافت نکرده باشند به طور حتم دارای مشکل است و این موضوع باید به صورت مطالبه مردمی مطرح باشد که کد درج شده است یا خیر، تا در زمان فروش طلا با مشکل مواجه نشوند. باید در نظر داشت طلاهایی که در کشور ایران اجازه تولید دارند، دارای عیار 750 است و اجازه تولید کمتر از این میزان وجود ندارد.

وی در خصوص استعلام اصالت طلا هنگام خریداری توضیحاتی ارائه کرد و بیان داشت: چنانچه شهروندان مصنوعات طلا خریداری کنند، کد طلا را در سامانه 10001517 وارد نمایند. با این اقدام اصالت محصولی که خریداری شده و پروانه‌ای که آن محصول دارد، برای خریدار پیامک می‌شود. بنابراین شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری، طلا را خریداری کنند. با این اقدام، بحث عیار طلا سنجیده می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تأکید کرد: سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از فروش طلای تقلبی و بدون اصالت طرح‌های مراقبتی را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا، شهروندان به عنوان خریدار از یک مرجع طلا خریداری می‌کنند و سپس طلای خریداری شده به فروشگاه همکار ارسال می‌گردد. از این طریق عیار طلای موجود در بازار، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

میرنظامی ابراز داشت: در یک ماه گذشته این طرح در استان مرکزی اجرایی شده است و تمام مراکز عمده طلا به صورت ویژه در سطح شهر اراک با محوریت بازار تاریخی، مراکز خرید پاساژ اسلامی، پاساژ فردوسی و همچنین دیگر مراکز عمده عرضه طلا مورد پایش قرار گرفتند. در این پایش نمونه‌برداری‌های لازم از طلاهای موجود صورت گرفته و نمونه‌ها به فروشگاه همکار ارسال شده است و هم‌اکنون منتظر اعلام نتایج هستیم.

وی اضافه کرد: این طرح تاکنون در استان مرکزی مغفول مانده بود و در سال‌های گذشته نیز به صورت ناقص انجام می‌شد. اما از یک ماه گذشته این طرح به صورت ضربتی در سطح بازار طلافروشان کلید خورد. هر چند که اجرای این طرح با ممانعت‌هایی مواجه شده است، اما کارشناسان این حوزه، وظایف خود را با کمترین تنش انجام می‌دهند و برابر با قانون رفتار خواهند کرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی در خصوص طلاهای وارداتی و قاچاق نیز گفت: متأسفانه طلاهایی تحت عنوان ترک و خارجی به وفور در سطح بازار مشاهده می‌شود که در این راستا نیز طرح پایش انجام شده و برخی از مراکز فروش این نوع اجناس توقیف شدند.

میرنظامی افزود: طلاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند بدون نشانه و کدگذاری هستند. در خصوص این طلاها در کمیسیون اداره‌کل استاندارد با حضور اعضای دادگستری، اتاق اصناف، اداره‌کل صمت و همچنین در کمیته ماده 42 استان تصمیم‌گیری‌های لازم صورت می‌گیرد. 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز