رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

تشکیل سرمایه مهمترین دغدغه بازار مالی کشور است

اقتصاد۱۰۰- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تشکیل سرمایه مهمترین مساله و دغدغه بازار مالی کشور است که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

تشکیل سرمایه مهمترین دغدغه بازار مالی کشور است

به گزارش اقتصاد۱۰۰ و به نقل از ایرنا، مجید عشقی روز یکشنبه در چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران در دانشگاه اصفهان افزود: لازم است انجمن‌های علمی و دانشگاه‌ها برای رفع این مشکل کمک و بررسی کنند که چرا تشکیل سرمایه منفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای برون رفت از وضعیت موجود و ایجاد ثروت و ارزش افزوده هیچ راهی جز افزایش سرمایه گذاری نداریم، اظهار داشت: با توجه به مسائل ۲ سال اخیر در بازار سرمایه باید این موارد آسیب شناسی و برای آنها چاره اندیشی شود.

وی یکی از مسائل مهم در بازار سرمایه را احترام به سرمایه گذاری و مالکیت بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در برخی تصمیم گیری ها بدون در نظر گرفتن این مساله، روابط بین سهامداران یا ذینفعان یک شرکت برهم می‌خورد.

عشقی رعایت حاکمیت شرکتی را یکی از دغدغه‌های جدی فضای سرمایه گذاری کشور خواند و اضافه کرد: توجه به مسائل نظری و اینکه به چه روشی می‌خواهیم عمل کنیم نیز مهم است زیرا وقتی از بخش خصوصی انتظار داریم که سرمایه گذاری کند باید تکلیف خودمان را روشن کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه موضوع حاکمیت شرکتی در ماه‌های آتی ، نقطه تمرکز سازمان بورس خواهد بود، گفت: در چند ماه گذشته این موضوع در سازمان بورس بررسی و اصلاحاتی انجام شد زیرا موارد متعددی از نقض آن مشاهده می شد که سبب متضرر شدن سهامداران می شود.

وی همچنین با بیان اینکه با چالش‌های جدی در ارزش‌گذاری و فقدان استاندارد ارزش‌گذاری در بازار سرمایه مواجه هستیم، افزود: هیچ استانداردی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان نداریم و باید مراجع ذیصلاح و علمی برای تدوین آن همکاری کنند.

عشقی یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان را مربوط به ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود دانست و گفت: در حال همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع این چالش هستیم و امید است سال آینده استانداردهای آن مصوب و اجرا شود.

وی ادامه داد: ما چاره ای نداریم که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان که ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد کشور دارند، استفاده کنیم و برآورد می‌شود که این شرکت‌ها در آینده نزدیک سهم عمده ای در بازار سرمایه کشور داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مدیریت صندوق های خطرپذیر باید به نهادهای تخصصی واگذار شود، تصریح کرد: مدیریت آنها اغلب به نهادهای مالی واگذار شده که تجربه زیادی در این زمینه ندارند و سبب شده در ۲ سال اخیر چندان رشدی نداشته باشند.

وی افزود: سازمان بورس در این زمینه تغییراتی داده تا نهادهای خصوصی بیایند و صندوی های خطرپذیر جدید هم در حال تاسیس است.

عشقی همچنین به بیش از ۶۰ میلیون سهامدار شامل ۱۰ میلیون سهامدار خرد و ۵۰ میلیون نفر برای سهام عدالت در کشور اشاره کرد و گفت: ما با کلان داده در این زمینه مواجهیم و باید برای ارائه خدمات به مشتریان مفاهیم جدیدی مطرح شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه چاره ای جز راه اندازی معاملات الگوریتمی با در نظر گرفتن عدالت و انصاف نداریم، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر نهادهای مالی در کشور به ندرت مدیریت ریسک دارند بنابراین صندوق های با سرمایه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان را ملزم به داشتن این مدیریت کردیم و برای سایر صندوق ها هم انجام می‌شود.

وی گفت:برای ایجاد بسترهای لازم در بازار سرمایه به برگزاری چنین همایش‌ها و همکاری دانشگاهیان نیاز دادیم و سازمان بورس از دیرباز ارتباط خوبی با انجمن های علمی داشته است.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما