آیا قیمت طلا در جایگاه تثبیت قرار گرفت ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: قیمت طلا (XAU/USD) برای دومین روز متوالی حرکت قیمت تثبیت‌کننده‌ی خود را ادامه داد و در جلسه‌ی معاملاتی روز جمعه اروپا در زیر سطح 2050 دلار نوسان کرد.

آیا قیمت طلا در جایگاه تثبیت قرار گرفت ؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) برای دومین روز متوالی حرکت قیمت تثبیت‌کننده‌ی خود را ادامه داد و در جلسه‌ی معاملاتی روز جمعه اروپا در زیر سطح 2050 دلار نوسان کرد.

اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد معامله‌گران تمایلی به شرط‌بندی‌های جهت‌دار تهاجمی ندارند و ترجیح می‌دهند به انتظار انتشار جزئیات گزارش رسمی استخدام ماهانه‌ی ایالات متحده باشند. گفتنی است گزارش کلیدی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) می‌تواند سرنخ‌های بیشتری در مورد مسیر نرخ بهره فدرال رزرو ارائه دهد که به نوبه‌ی خود، انگیزه‌ی جدیدی را برای فلز زرد بدون بازده ایجاد می‌کند.

در این میان، در پی گزارش‌های خوش‌بینانه‌ی بازار کار ایالات متحده که روز پنج‌شنبه منتشر شد، سرمایه‌گذاران از انتظارات خود برای تعدیل سیاست‌های تهاجمی‌ توسط فدرال رزرو، به حداقل برسانند.

گذشته از آن، افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده نیز این سناریو را تقویت می‌کند که البته به دلار آمریکا (USD) اجازه می‌دهد تا در حوالی بالاترین حد سه هفته‌ای خود بایستد و افزایش بهای طلا را محدود کند. مع‌الوصف، نگرانی‌ها در مورد بهبود آهسته اقتصادی در چین، در کنار خطرات ژئوپلیتیکی، می‌تواند تا حدودی حامی فلز گرانبهای امن باشد.

با این وجود، طلا XAU/USD در فاصله‌ی قابل توجهی از پایین‌ترین سطح یک و نیم هفته‌ای که در روز چهارشنبه ثبت شد، باقی می‌ماند و به نظر می‌رسد برای اولین بار در چهار هفته‌ی اخیر در روند نزولی قرار گرفته است.

رویدادهای موثر بر نوسانات طلا: طلا قبل از حرکت جهت‌دار مرحله‌ی بعدی، در انتظار کاتالیزور جدیدی است

بدیهی است که ریسک‌های ژئوپلیتیکی، در کنار مشکلات اقتصادی چین، همچنان بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد و از قیمت امن طلا حمایت می‌کند.

بازدهی معیار 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده در بحبوحه‌ی تعدیل شرط‌بندی‌ها برای کاهش چندگانه نرخ توسط فدرال رزرو و سقف قیمت طلا XAU/USD، نزدیک به 4.0٪ ثابت باقی می‌ماند.

معامله‌گران پس از انتشار داده‌های کلان خوش بینانه ایالات متحده آمریکا، انتظارات در مورد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال 2024 را از شش به 4 رسید.

براساس گزارش پردازش خودکار داده‌ها (ADP) در روز پنج‌شنبه، کارفرمایان بخش خصوصی ایالات متحده در ماه دسامبر در مقابل 115 هزار شغل، 164 هزار شغل اضافه کردند.

علاوه بر این، گزارش منتشرشده توسط وزارت کار ایالات متحده (DOL) حاکی از آن بود که مطالبات بیکاری هفتگی بیش از حد انتظار کاهش یافت و به 202 هزار نفر در هفته‌ی گذشته رسید.

در عین حال، به نظر می‌رسد که گاوهای دلار آمریکا تمایلی به شرط‌بندی تهاجمی ندارند و ترجیح می‌دهند منتظر انتشار آمار رسمی مشاغل ماهانه‌ی ایالات متحده باشند.

از سوی دیگر، بنا بر گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی معروف (NFP) انتظار می‌رود اقتصاد در مقابل 199 هزار شغل در ماه قبل، 170 هزار شغل جدید در دسامبر ایجاد کرده است. به علاوه، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری از 3.7 درصد به 3.8 درصد افزایش یابد، در حالی که رشد متوسط درآمد ساعتی از 4.0 درصد در نوامبر به 3.9 درصد کاهش یافته است.

همچنین ارقام کلیدی اشتغال می‌تواند رهنمونی برای چشم‌انداز سیاست کوتاه‌مدت فدرال رزرو نیز باشد که به نوبه‌ی خود، ضمن آنکه انگیزه‌ی جدیدی برای فلز بدون بازده ایجاد می‌کند، بر دلار آمریکا نیز تأثیر می‌گذارد.

تحلیل تکنیکال طلا: قیمت طلا همچنان در محدوده معاملاتی دو روزه 

از منظر تکنیکال، هر حرکت صعودی بعدی ممکن است با مقاومت سخت در نزدیکی منطقه 2050 تا 2048 دلار ادامه یابد. منطقه‌ی مذکور هم‌اکنون باید به عنوان یک نقطه‌ی محوری کلیدی برای معامله‌گران روزانه عمل کند که در صورت رفع‌شدن، قیمت طلا را به مانع بعدی در نزدیکی منطقه 2064-2065 دلار می‌رساند.

با توجه به اینکه نوسانگرهای نمودار روزانه همچنان در قلمرو مثبت قرار دارند، روند صعودی می‌تواند در مسیر رسیدن به رقم گرد 2100 دلاری، بیشتر به سمت منطقه 2077 دلاری امتداد یابد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که کف قیمت نوسانی هفتگی، در حدود منطقه 2030 دلار، از روند نزولی فوری محافظت می‌کند. البته میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) که در حال حاضر حدود 2011-2010 دلار است و همچنین علامت روانی 2000 دلار، سطوح بعدی خواهند بود. شکست متقاعد‌کننده به زیر این سطح به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی تلقی می‌شود و زمینه را برای از سرگیری روند نزولی که در هفته‌ی گذشته شاهد آن بودیم، فراهم می‌کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما