3 اصل مهم که قبل از خرید طلا باید از آن اطلاع داشته باشید

طلا و جواهر اقتصاد 100: همان‌طور که گفتیم در خرید طلا سه اصل مهم وجود دارد که توجه به هرکدام از آن‌ها اهمیت بسیاری دارد از جمله این سه اصل: عیار طلا، چگونگی محاسبه‌ی قیمت طلا و در نهایت فاکتور طلا است .

3 اصل مهم که قبل از خرید طلا باید از آن اطلاع داشته باشید

عیار طلا

طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم است. همین نرمی‌باعث می‌شود که طلای خالص قابلیت ساخت زیورآلات را نداشته باشد. عیار طلا در بالاترین حد با عدد ۲۴ و در برخی کشورها مانند ایران با عدد ۹۹۹ نمایش داده می‌شود. در واقع عیار طلا به ما می‌گوید که چه نسبتی از طلای موجود واقعاً طلاست و چه نسبتی از آن را سایر فلزات تشکیل می‌دهند.

پس با این مقدمه، عیارهای رایج برای طلا عیارهای ۹۹۹، ۷۵۰، ۷۰۵ ‌یا ۲۴، ۱۸ و ۱۷ عیار هستند. عیار ۷۵۰‌ یعنی ۷۵ درصد طلا داریم (۱۸ بخش از ۲۴ بخش). ۲۵ درصد باقی مانده را فلزاتی مانند مس،‌ نقره،‌ پلاتین و رودیوم تشکیل می‌دهند.

عیار طلا در هنگام خرید طلا

شاید بپرسید همان‌طور که عیار طلا در هنگام خرید طلا حائز اهمیت است در هنگام فروش طلا نیز تاثیر گذار است یا خیر؟ پاسخ قطعاً مثبت است. بسته به انصاف طلافروشی که از آن خرید می‌کنید ممکن است به دلایلی از جمله ضرب دیدگی،‌ شکستگی و جرم گرفتگی در بهترین حالت طلای ۱۸ عیار یا ۷۵۰ را با به قیمت عیار ۷۴۰ خریداری کنند. ما در دی‌اجرت مقاله کاملاً مفصلی در مورد چگونگی فروش طلای دست دوم خواهیم نوشت و به زودی لینک آن را در این مقاله خواهیم گذاشت.

محاسبه‌ی قیمت طلا

از جمله نکاتی که در حین خرید طلا به کار شما می‌آید، نحوه‌ی محاسبه‌ی قیمت طلا توسط طلا فروش است. طلافروشان بر طبق فرمول زیر قیمت طلای خریداری شده توسط شما را محاسبه می‌کنند:

قیمت کل برابر است با مجموع قیمت هر گرم و اجرت هر گرم ضربدر وزن کل و این عدد بعلاوه‌ی سود فروش که معمولاً در عرف بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد است محاسبه می‌شود. البته برای سود فروش معمولا عدد ۷ درصد را در نظر می‌گیرند. به زبان ساده تر:

قیمت کل = درصد مالیات + درصد سود فروش+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))

قیمت هر گرم طلا در فرمول بالا را از روی مظنه‌ یا فی طلا هم مشخص می‌کنند. ( در مقاله طلای بدون کارمزد با مثالی در این رابطه زده‌ایم که دیدن آن خالی از لطف نیست. ) مظنه به زبان ساده قیمت ۴.۶۰۸ گرم از طلا با عیار ۷۰۵ (۱۷ عیار) است. فروشنده می‌تواند این عدد را به عیار ۱۸ تبدیل کرده و در محاسبات خود استفاده کند؛ برای این کار کافیست مظنه را بر عدد ۴.۳۳ تقسیم کنید. در این رابطه نیز می‌توانید مقاله کامل و خواندنی مظنه طلا را بخوانید تا این مفهوم و چگونگی محاسبه‌ی قیمت طلا را به درستی متوجه شوید.

مظنه با هماهنگی بین اتحادیه‌ی طلا و جواهر و بانک مرکزی مشخص می‌شود. به دلیل اینکه طلا به‌عنوان پشتوانه‌ی مالی ‌یک کشور به حساب می‌آید، قیمت آن بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی یک کشور دچار نابسامانی می‌شود. در فرمول محاسبه‌ی قیمت طلا با واژه‌های اجرت و مالیات بر ارزش افزوده نیز نیز آشنا می‌شویم، که در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اجرت: اجرت در معنای ساده دستمزد کسانی است که بر روی طلای خام کار کرده‌اند. اجرت طلا بابت هر گرم ساخت طلا به کارخانه‌ی مربوطه پرداخت می‌شود. کارهای جدیدتر‌ یا کارهایی که از سنگ‌های حساس و شکستنی استفاده می‌کنند اجرت بالاتری دارند.

مالیات بر ارزش افزوده: مالیات نیز توسط فروشنده از خریدار دریافت و به صورت فصلی به اداره‌ی مالیات پرداخته می‌شود. برای مالیات نیز ۹ درصد بر روی کل مبلغ فاکتور افزوده می‌شود. فروشنده موظف است تمامی‌اعداد و ارقام بالا را به طور واضح برای شما مشخص کند و در نهایت فاکتوری شفاف و درست در اختیار شما قرار دهد. حال که اطلاعاتی در مورد اصطلاحات روزانه‌ی طلافروشی‌ها و نکات لازم در هنگام خرید طلا کسب کردیم، وقت آن است که ببینیم یک فاکتور طلا چه ویژگی‌هایی دارد.

سوال درگوشی و جواب درگوشی شماره شانزدهبیشتر بخوانید

فاکتور طلا

ارزش فاکتور طلا را وقتی متوجه می‌شوید که بخواهید طلای خود را بفروشید. در چنین وضعیتی هر عدد و نشانه‌ای که روی فاکتور نوشته شده است مهم است و به کار شما می‌آید. بعلاوه فاکتور به نوعی سند مالکیت شما بر روی‌یک قطعه طلاست. همچنین برای اثبات سرقتی نبودن ‌یا جعلی و تقلبی نبودن‌ یک قطعه طلا،‌ فاکتور نقش مهمی‌ایفا می‌کند. پس اگر می‌خواهید در آینده با مشکلی در این خصوص مواجه نشوید، ‌فاکتور طلا را از همین ابتدا جدی بگیرید و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. اما بیایید ببینیم‌ یک فاکتور متداول طلا چه قسمت‌هایی دارد و چه اطلاعاتی در آن درج شده است:

سربرگ فاکتور: شماره فاکتور،‌ نام طلافروشی و لوگوی آن، بعضاً‌ شماره تلفن طلافروشی و آدرس آن نیز همگی در سربرگ قرار می‌گیرند. پس بخش سربرگ فاکتور بسیار مهم است.

اطلاعات خریدار: نام و شماره تماس شما بعنوان خریدار در بخش بعدی فاکتور درج می‌شود. این قسمت نیز معمولاً در بالای فاکتور قرار دارد و برخی فروشنده‌ها شماره ملی شما را نیز جهت اطمینان بیشتر دریافت می‌کنند.

شرح کالا‌یا خدمت: فروشنده باید نام کالای خریداری شده را به طور واضح در این قسمت درج کند.

عیار: در مورد عیار در بندهای قبلی توضیح دادیم. با این حال همانطور که گفتیم عیار ۱۸ برای طلا در ایران رایج است. پس دراین قسمت معمولا عدد ۱۸‌یا معادل آن ۷۵۰ درج می‌شود.

گرم: وزن طلای خریداری شده در این بخش درج می‌گردد؛ در اینجا توصیه می‌کنیم خودتان وزن طلایی که قصد خرید آن را دارید از روی ترازوی طلافروش نگاه کنید و آن را با وزنی که طلافروش آن را در فاکتور می‌نوسید مقایسه کنید تا همخوانی داشته باشد. ( در اینجا می‌توانید سری به مقاله « قبل از خرید طلا حتماً بخوانید » بزنید و در آن با راه‌هایی که برخی از طلافروشان برای تقلب و کَلَک به کار می‌گیرند، آشنا شوید. )

مبلغ واحد: قیمت روز طلا ‌یا مظنه که در بند قبلی به آن اشاره کردیم در این قسمت درج می‌شود. ممکن است طلافروش در فاکتور، مظنه را نوشته و زیر آن خط بکشد و عدد ۷۰۵ را بنویسد. دقت کنید که عدد نوشته در این قسمت، قیمت نهایی نیست.

متعلقات محصول: ممکن است طلای خریداری شده‌ی شما در قالب یک دستبند‌ یا گردنبند سنگی ‌یا چرمی ‌به کار رفته باشد. قیمت این متعلقات به طور جداگانه در فاکتور ثبت می‌شود.

نمونه یک فاکتور طلای معتبر

در نهایت در هر ردیف فاکتور قیمت نهایی بر اساس فرمولی که در همین نوشته قید کردیم محاسبه می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس قوانین کشور به ازای هر محصول ۹ درصد بر کل فاکتور اضافه می‌شود. بعلاوه سود حاصل از تک فروشی همانطور که گفته شد تا ۷ درصد محاسبه می‌شود. در انتها فروشنده موظف است مبلغ کل اقلام را به شرحی که رفت به عدد و به حروف در فاکتور درج کند.

در انتها نیز دقت کنید مهر طلافروشی شامل نام و لوگوی آن و شماره‌ی تماسش به‌ همراه امضای طلافروش بر روی فاکتور درج شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما