9 ترفند برای تشخیص نقره اصل از تقلبی قبل از خرید

طلا و جواهر اقتصاد 100 : تشخیص نقره اصل و تقلبی یکی از موضوعات مهمی است که باید هنگام خرید نقره به آن توجه داشته باشید. نقره یکی از فلزات با ارزش است که خرید آن می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد.

9 ترفند برای تشخیص نقره اصل از تقلبی قبل از خرید

برخی از افراد سودجو، آن را با فلزات دیگر مانند مس و سرب ترکیب می‌کنند و نقره ناخالص یا کاملا تقلبی را به‌جای نقره اصل به شما می‌فروشند.

در نتیجه شما باید با روش‌های تشخیص نقره اصل از بدل آشنا شوید تا بتوانید با روش‌های خانگی و به‌راحتی اصل یا تقلبی بودن نقره خود را تشخیص دهید.

نحوه تشخیص نقره اصل و تقلبی

اصل‌بودن نقره را می‌توان با روش‌های مختلفی تشخیص داد که حال می‌خواهیم روش‌های تشخیص نقره اصلی و تقلبی را بیان کنیم:

1. بررسی اطلاعت مندرج شده روی محصول

نقره نیز همانند طلا دارای اطلاعات هویتی هست که در قسمتی از محصول درج شده و شما رو از میزان خلوص،شرکت سازنده، شهر و کشوری که کار درآن تولید شده و حتی سایز النگو یا انگشتر آگاه می سازد.

اگر شما به قفل دستبند یا گردنبند،داخل انگشتر یا النگو، پشت گوشواره و حتی قسمت‌های پایینی ظروف، کادویی و آینه و شمعدان‌های نقره خود دقت کنید این اطلاعات را خواهید دید؛ البته خیلی کم اتفاق می افتد که همه این اطلاعات باهم درج شود اما مهم ترین آن میزان خلوص نقره یا طلا هست که حتما درج می شود.

اما توجه داشته باشید که کارهایی وجود دارند که نقره یا طلا هستند واین اطلاعات را ندارند و در مقابل سواستفاده گرانی هستند که اجناس بدل را با درج این اطلاعات به عنوان اصل به بازار ارائه می کنند.

2. اندازه گیری وزن نقره

با توجه به نسبت جرم به حجم (چگالی) فلز نقره که برابر با 10.49 g/cm³ می باشد می توانید از اصالت محصول خود تا حدودی مطمئن شوید؛ به این صورت که ،ابتدا محصول را وزن کنید، سپس یک ظرف حاوی آب مقطر را روی ترازو قرار دهید. حال عدد ترازو را صفر کنید و محصول را درون ظرف بیندازید و عدد اول را  بر عدد دوم تقسیم کنید. اگر حاصل این کسر معادل با 10.49 شود، محصول مورد نظر نقره اصل می باشد.

 دقت کنید که گاهی‌اوقات با کاهش یا افزایش برخی فلزات هم می‌توان این عدد را به‌دست آورد. در نتیجه این روش ممکن است برای تمامی نقره‌ها چندان مطمئن نباشد.

3. بررسی نقره با آهن ربا

استفاده از یخ یکی دیگر از روش‌های تشخیص نقره بدل و اصل است. نقره، رسانای انرژی گرمایی است و به‌همین‌دلیل اگر یک قطعه یخ را روی آن بگذارید، در صورت اصل بودن نقره، یخ ذوب می‌شود.

4. تشخیص نقره اصل و تقلبی با یخ

نقره نیز همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد یعنی در هنگام برخورد با یک آهنربا نه تنها جذب آن نمی‌شود بلکه آن را دفع می‌‌نماید. یک آهنربا بردارید و آن را به محصول مورد نظر نزدیک کنید. اگر بین آهنربا و محصول شما دافعه به وجود آمد، می‌توانیم بگوییم که نقره اصل است.

5. شناسایی اصل بودن نقره از روی صدا

برای این کار باید به نقره ضربه وارد کنید، اگر صدای آن ظریف بود یا صدای زنگ مانندی داشت، یعنی اصل است. اما اگر صدای آن بم و گرفته بود، نشانه بدل‌بودن آن می باشد.

6. استفاده از وایتکس

برای تشخیص نقره اصل و تقلبی می‌توانید از وایتکس نیز استفاده کنید. جهت تست اصل‌بودن نقره باید روی قسمتی از آن کمی وایتکس بریزید اگر آن قسمت سیاه شد، نقره تقلبی نیست.

7. تست انعطاف‌پذیری نقره

یکی از مشخصات مهم نقره، بالا‌بودن انعطاف‌پذیری آن است. در نتیجه باید نقره خود را خم کنید و با مشاهده انعطاف‌پذیری زیاد نقره، می‌توانید به اصل‌بودن آن پی ببرید.

8. استفاده از پارچه سفید روشن

با توجه به اینکه نقره در مجاورت هوا اکسید می شود ،یک پارچه سفید روشن را روی نقره خود بکشید اگر اثری از لکه‌های تیره روی پارچه مشاهده کردین، نقره شما اصل خواهد بود.

9. اسید نیتریک

روش‌های آزمایشگاهی مانند این روش، مطمئن‌تر از روش‌های خانگی هستند. برای تست نقره اصل باید از اسید نیتریک استفاده کنید. مقداری از این اسید را روی نقره قرار دهید. اگر رنگ آن سبز شد، یعنی یا ناخالصی دارد یا بدل است. اما در‌صورتی‌که رنگ آن کرمی شد، به معنای اصل بودن آن است. این روش برای افرادی که تخصص ندارند و در فضای بسته می‌خواهند آن را انجام دهند، توصیه نمی‌شود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما