چشم‌انداز رشد طلا از نگاه تحلیلگران

طلا و جواهر اقتصاد 100 : اگرچه طبق انتظارات، چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای فلز زرد محدود است، اما تحلیلگران چشم‌انداز روشنی را برای طلا تصور می‌کنند.

چشم‌انداز رشد طلا از نگاه تحلیلگران

محدوده‌ی بهای طلا در معاملات روز سه‌شنبه در آسیا محدود بود. هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 2033.36 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در ماه آوریل با 0.2 درصد افزایش، سطح 2042.60 دلار در هر اونس را برای خود ثبت کرد.

گفتنی است اگرچه طبق انتظارات، چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای فلز زرد محدود است، اما سرمایه‌گذاران به منظور حصول به سرنخ‌های معاملاتی، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی آتی را زیر نظر گرفته‌اند.

در این بین، قیمت شمش نیز در محدوده‌ی معاملاتی بین 2000 تا 2050 دلار در هر اونس باقی ماند؛ زیرا چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در ایالات متحده، هر گونه افزایش احتمالی در فلز زرد را خنثی کرد و همین امر باعث شد که چنین محدوده‌ی معاملاتی طی دو ماه گذشته ایجاد شود. 

در سایه‌ی چنین دورنمایی برای فلز زرد، تحلیلگران UBS بر این باورند که علیرغم ضعف در چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا، بدان دلیل که نرخ‌های بهره در ایالات متحده در نهایت کاهش می‌یابد، فلز زرد همچنان در اواخر سال جاری تقویت خواهد شد.

این تحلیلگران با اشاره به اینکه طلا یک سرمایه‌گذاری مستقل جذاب است، آن را گزینه‌ی مناسبی به عنوان پوشش پرتفوی در برابر رویدادهای ریسک برشمردند. افزون بر آن، پیش بینی بهای طلا از دیدگاه این تحلیلگران در پایان سال، سطح 2250 دلار در هر اونس، و تا پایان ژوئن 2024، 2050 دلار در هر اونس است. 

نوسان قیمت طلا

البته آنچه این دیدگاه را تقویت کرد، اظهارنظرهایی از سوی مقامات فدرال رزرو بود که به وضوح بیان می‌کرد مقامات این بانک، با وجود تورم مداوم، عجله‌ای برای اعمال سیاست کاهشی ندارند و این همان سناریویی بود که دلار را در نزدیکی بالاترین حد سه ماهه حفظ کرد.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران طلا به منظور تعیین حرکت بعدی در بازارهای فلزی، در انتظار داده‌های کلیدی اقتصادی ایالات متحده هستند. در بین این داده‌ها، گزارش شاخص قیمت PCE، یکی از کلیدی‌ترین داده‌هاست که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو بوده و در این پنج‌شنبه منتشر می‌شود. مطابق با این آمار، انتظار می‌رود تورم ثابت بماند و از این رو، مجال بررسی کاهش نرخ‌ها را از مقامات فدرال رزرو بگیرد.

البته غیر از این داده‌ها، قرائت دوم داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه‌ی چهارم، خبر از سردی نسبی اقتصاد ایالات متحده می‌دهد که نمی‌تواند آنچنان قدرتمند باشد که مسیر حرکت فدرال رزرو را به سمت سیاست‌های کاهش‌دهنده، هموار کند.

و اما نکته قابل توجه آن است که با توجه به اینکه چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در فلز زرد را افزایش می‌دهد، حامل خبر خوبی برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا نیست.

افزون بر آن، این سناریو سایر فلزات گرانبها را نیز تحت تأثیر قرار داد و آنها را به محدوده‌ی این روند هدایت کرد؛ به طوری که معاملات آتی نقره با 0.1 درصد افزایش، به 22.758 دلار در هر اونس رسید و اما معاملات آتی پلاتین با رشد 0.5 درصدی، سطح 887.85 دلار در هر اونس را ثبت کرد. به این ترتیب، هر دو فلز با کاهش نسبی همراه بودند.

در بین فلزات صنعتی، همگام با تمرکز دقیق بر داده‌های کلیدی شاخص مدیران خرید از چین به عنوان بزرگترین واردکننده فلز سرخ، مس در اواخر این هفته افزایش یافت و قراردادهای آتی مس منقضی در ماه مارس نیز با 0.4 درصد افزایش، به 3.8510 دلار در هر پوند رسید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما