با خواص بی نظیر سنگ شاه مقصود آشنا شوید

طلا و جواهر اقتصاد 100: در مورد سنگ شاه مقصود چه میدانید؟

با خواص بی نظیر سنگ شاه مقصود آشنا شوید

سنگ شاه مقصود و خواص آن

به احتمال زیاد، شما هم زمانی که نام سنگ شاه مقصود را می شنوید، به یاد تسبیح های شاه مقصود می افتید. دقیقا حدس شما درست می باشد. چرا که، این تسبیح ها از سنگی با نام مستعار شاه مقصود ساخته می شوند. اما، نکته ی مهمی که وجود دارد، این است که شاه مقصود تنها نامی بومی می باشد، که برای سنگ های سرپانتین در نظر گرفته شده است!

تاریخچه:

در پس این نامگذاری عجیب، داستان جالبی وجود دارد. در افغانستان، زیارتگاه معروفی به نام شاه مقصود (ع) وجود دارد، که آن را با نام شاه آقا نیز می شناسند.

آرامگاه مذکور در نزدیکی قندهار می باشد و اغلب در ایام نوروز حال و هوای خاصی دارد. در جنوب غربی این زیارتگاه، معدن سنگ شاه مقصود یا همان سرپانتین واقع شده است. با توجه به این موضوع، علت نامگذاری جالب این سنگ های زیبا مشخص می گردد.

سنگ شاه مقصود، نوعی کانی سرپانتین است. از آنجایی که، یکی از معادن مهم این سنگ در نزدیکی آرامگاه شاه مقصود واقع شده است، با این نام شناخته می شود.

هرچه این ناخالصی ها کمتر و شفافیت سنگ بیشتر باشد، در مقابل قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین، سنگ های طیف رنگی زرد به طور معمول از گرانتر از رنگ های سبز و یا زیتونی می باشند.

اگر بخواهیم دقیق تر سنگ سرپانتین را آنالیز کنیم، می بایست به ریشه ی علمی آن بازگردیم. در علم کانی شناسی، سرپانتین به گروهی از کانی ها گفته می شود، که شامل سه دسته اصلی با نام های آنتی گوریت، کریزوتیل و لیزاردیت است. آنچه که ما تحت عنوان سنگ شاه مقصود از آن یاد می کنیم، در زیرگروه آنتی گوریت جای دارد و Bowenite (بووِ نایت) نام دارد. از این روی، می توان کشور افغانستان را یکی از اصلی ترین منابع Bowenite در دنیا به شمار آورد.

خواص سنگ:

از دیگر فواید استفاده از بوونایت، می توان به تاثیر آن بر گشایش تمامی چاکراها اشاره داشت. به طوری که، فرد استفاده کننده را از ترس های بی مورد نجات داده و به سوی روحانیت هدایت می کند.

موارد فوق الذکر، تنها تعدادی از خواص این سنگ زیبا می باشند، که به طور مشترک در همه ی ادیان وجود دارند. اما، نمی توان گفت تا به امروز از نظر علمی در رابطه با آنها تحقیقات معتبری انجام شده باشد. گاهی لازم است، تنها به تجربه ی گذشتگان و حس قلبی خود اعتماد نماییم. به هر حال، از آنجایی که این سنگ از دل طبیعت برخاسته است، دور از ذهن نیست که بتوان با استفاده از آن ارتباط عمیقی با جهان هستی برقرار نمود.

موارد استفاده:

با توجه به خواص سنگ شاه مقصود که در بالا به آن پرداختیم، از این سنگ در تولید تسبیح و زیورآلات استفاده می شود. چرا که، بدین وسیله ارتباط نزدیکتری با انسان داشته و همواره معنویت آن در درون آدمی جاری می گردد. از جالب توجه ترین ویژگی های روحانی تسبیح شاه مقصود ایجاد آشتی و مصالحه می باشد.

قیمت سنگ شاه مقصود:

قیمت این سنگ پرطرفدار، به عوامل مختلفی وابسته است. هرچه سنگ اصیل تر و با کیفیت تر باشد، می بایست بهای بیشتری برای آن پرداخت. برای مثال، سرپانتین ها گاهی دارای دانه هایی به رنگ سیاه در بافت خود می باشند.

از دیگر ویژگی های تاثیر گذار در قیمت این سنگ زیبا نوعِ تراش آن می باشد. سنگ هایی با تراش یکنواخت و تمیز، هم از لحاظ زیبایی و از هم از نظر قیمت در رتبه بالاتری قرار دارند.

روش تشخیص:

برای تشخیص سنگ شاه مقصود اصل از بدل، چند راه ساده وجود دارد. یکی از این راه ها توجه به همان ناخالصی ها، یا به عبارتی دانه های سیاه اجتناب ناپذیری می باشد، که به طور طبیعی در این سنگ قابل مشاهده است. در واقع، وجود آنها، هر قدر اندک می تواند گواهی بر اصالت سنگ سرپانتین باشد.

دومین راه تشخیص سرپانتین اصل از تقلبی، بررسی وزن آن می باشد. یعنی، نسبت به حجم سنگ، باید وزن آن نیز منطقی و معقول باشد.

اگر به هنگام خرید سنگ شاه مقصود، رنگ سفید و یا قرمز آن توجه شما را جلب نمود؛ توصیه می کنیم از خرید آن صرفه نظر کنید. چرا که، رنگ بووِ نایت اصیل سبز بسیار ملایم می باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما