هشدار به مشترکان بدمصرف گاز

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: مصرف ۱.۳ درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به ۵ درصد کل مصرف بخش خانگی یعنی ۵ میلیارد مترمکعب است.

هشدار به مشترکان بدمصرف گاز

به گزارش اقتصاد100، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: تعرفه‌های گاز امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تغییری نکرده و طی امسال، فاصله پلکان‌ها ۱۰۰ تایی شده است.

او افزود: در برخی مناطق حدود ۸۰ درصد مشترکان (چه شهری، چه روستایی) مصارف غیرمتعارف دارند؛ مثلاً در یک منزل ۷ بخاری به صورت هم‌زمان روشن است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص افزایش مصرف گاز از سوی بخش تجاری در زمستان گفت: بخش تجاری (از جمله رستوران‌ها) در تابستان تقریباً روزانه ۵ میلیون مترمکعب مصرف می‌کنند؛ اما در زمستان این عدد به ۴۹.۵ یا ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی با بیان اینکه دمای رفاه برای مراکز تجاری ۱۸ درجه است، توضیح داد: دو سه سال است که در کشور در فضای باز رستوران‌ها و مراکز تجاری از گرماتاب‌ها یا مشعل‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین در برخی از مناطق مرفه‌نشین از استخر‌های روباز یا بالکن‌هایی با گرماتاب‌های برقی یا گازی استفاده می‌کنند که به معنای هدررفت صددرصد منابعی است که قابلیت صادرات دارند؛ ضمن اینکه این موضوع باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شود. مصرف ۱.۳ درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به ۵ درصد کل مصرف بخش خانگی یعنی ۵ میلیارد مترمکعب است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: طبق مصوبه امسال دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، فرصت خوبی مهیا شده و اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از ۱۰ برابر قیمت متوسط ۳ پله نخست بهره‌مند می‌شوند.

رحمانی گفت: در چنین شرایطی مشترکان نه‌ تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد؛ به طور مثال در صورتی که مشترک در تهران یک بخاری منزل خود را که همواره روشن است به مدت ۴ ساعت در روز خاموش کند، بی‌شک شامل این پاداش می‌شود.

او یاد آور شد: ۱۳۸ میلیون قبض از ۱۶ آبان  تا اوایل اسفند ماه سال گذشته صادر شد که  ۱.۲۹ درصد از مشترکان در الگوی پرمصرف بوده و مشمول صدور قبض های پرمصرف شدند. مشترکان بدمصرف ۵ درصد از گاز فصل  زمستان را مصرف می کنند و ۶۵ درصد  از مشترکان  هم در رده درست مصرف کنندگان گاز قرار می گیرند. مشترکانی که سه پلکان اول مصرف را رعایت کنند قبض گاز آنها هیچ تغییری نخواهد یافت و این عدم افزایش قیمت به عنوان تشویق  برای آنها محسوب می شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما