ریزش ۶۵ درصدی مخاطبان سینما

سیاست‌های نادرستی که سینما را به رکود کشاند

سیاست‌های نادرستی که سینما را به رکود کشاند

سیاست‌های نادرست مدیران سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش در مهرماه امسال سینما را با ریزش ۶۵ درصدی مخاطبان مواجه کرد. به طوری که در این مدت یک میلیون و 795 هزار نفر در مهرماه امسال از مخاطبان سینما کم شد. 

همزمان شدن ریزش مخاطبان به دلیل ناآرامی‌های عمومی کشور و همچنین تصمیمات نادرست سازمان سینمایی عامل تعطیلی و رکود سینما شده است. سیاست‌های نادرست مدیران سازمان سینمایی در شرایطی سینما را در ماه مهر به رکود کشاند؛ آنهم در شرایطی که دوماه پیش از آن (شهریور و مردادماه) با رونق نسبی سینماها مواجه بودیم. 

با شیوع کرونا از حدود سه سال گذشته و رکود سینما در مهرماه، سینما به موجودی در حال احتضار تبدیل شده است. از اولین مراکزی که کرونا تاثیر زیادی بر چرخه آقتصادی آن گذاشت سینماها بودند. در این دوران بیش از دو ساله، سینما نیمه‌جان به حیات خود ادامه داد تا زمان بهتر و رونق آن برسد. اما بعد از فروکش کردن موج کرونا رونق به سینماها بازنگشت. درحال حاضر وضعیت رکود فعلی سینماها به گونه‌ای است که ادامه آین روند بیکاری فراگیر بسیاری از فعالان در سالن‌های سینما را در کنار دیگر فعالان این صنعت به همراه خواهد داشت. 

طی هفدهمین جلسه شورای صنفی نمایش قرار شد که پس از چند هفته، سه فیلم جدیدی راهی اکران سینماها شوند.«طبقه یک و نیم»، «بیرو» و «لوپتو» سه فیلمی هستند که قرار است در وضعیت نآآرام کنونی اکران شوند. سه فیلمی که علیرغم شرایط حساس کنونی نه توان کشاندن مخاطبان به سینماها را دارند و نه فیلم‌هایی پرفروش محسوب می‌شوند. اما آنچه از این انتخاب فراتر می‌رود مشکلات اقتصادی فراگیر و بی‌رونقی سینماست که دلیلش به امثال این فیلم‌ها برنمی‌گردد. بدین ترتیب، سیاست‌های نادرست مدیران سینمایی عامل اصلی این رکود چندباره است. 

در چند ماهه اخیر مدیران سینمایی و وزیر ارشاد بیش از آنکه به فکر رفع مشکلات اقتصادی و ناملایمات مالی اهالی سینما باشد به فکر درگیری‌های ایدئولوژیک با سینماگران و صف‌بندی‌های عقیدتی است. بی‌‍توجهی نسبت به مسائل اساسی سینما و شرایط عمومی باعث شد که در مهرماه امسال یکی از بدترین ایام برای سینماها از زمان اوج‎‌گیری کرونا رقم بخورد. به طوری که در همین ماه مهر با ریزش ۶۵ درصدی مخاطبان سینما مواجه بودیم!

در هفته‌های گذشته قرار بود پس از پایان ماه صفر فیلم‌های جدید دیگری اکران شوند اما در مهرماه هیچ فیلم جدیدی اکران نشد. معلوم است که امروز و باوجود کاهش تمایل عمومی مردم به سینما، کاهش امکان تبلیغات و محدودیت‌های شدید اینترنت فیلم‌هایی که اکران خود را آغاز می‌کنند محکوم به شکست در گیشه هستند. شکستی برامده از سیاست‌های نادرست سازمان سینمایی و کمدی اشتباهات مدیرانش که به افزایش گسترده رکود اقتصادی در سینما دامن خواهد زد. مگر آنکه این مدیران با آگاهی و دید کارشناسی به جای اتخاذ تصمیم‌های نادرست در زمان‌های نادرست به فکر جبران باشند و  اقتصاد سینما و مشکلات بیکاری و ضررهای آن را با عینک ایدئولوژیک و غیرواقعی تحلیل نکنند.

 تعلل در نیم بها کردن دوهفته‌ای سینماها در مهرماه و تامین حداقل فروش (مانند زمان شیوع فراگیر کرونا) دو راهکاری بود که به دلیل تعلل فراوان تصمیم‌گیران فرصت اجرای آن از دست رفت تا رفع رکود از سینما به شاید وقتی دیگر موکول شود.

حالا در بدترین زمان ممکن برای اکران فیلم‌ها زمینه برای نمایش سه فیلم جدید آماده شده است. در حال حاضر اکران سه فیلم اخیر جز تصور عادی‌انگاری شرایط زیستی و اجتماعی ثمره دیگری در پی نخواهد داشت. نه گیشه سینما به تکاپو خواهد افتاد و نه راهی موقت برای بیکاری مزمن و مشکلات چندساله رکود و بیکاری اهالی سینما را به دنبال خواهد داشت.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما