سید جمال ساداتیان در گفت‌وگو با اقتصاد 100:

سینماداران در یک وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برند/دولت برای حمایت از سینما ورود نکرده است

مدیر سینما آستارا گفت: این روزها بیشتر از سایر اهالی سینما، این سینماداران هستند که دارند لطمه می‌بینند و در یک وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برند.

سینماداران در یک وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برند/دولت برای حمایت از سینما ورود نکرده است

سید جمال ساداتیان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد 100 گفت: اتفاقی که این روزها دارد برای اکران فیلم درسینما‌های ایران می‌افتد اتفاقی بغرنج است و متاسفانه بسیاری از سالن‌های سینما در آستانه تعطیلی هستند.

او ادامه داد: برای حل این بحران نگاه سینماداران و اهالی سینما معطوف به وزارت فرهنگ و ارشاد است که در وضعیت‌های بحرانی مانند این دوره همواره به میدان آمده و با طرح شیوه‌ها و کمک‌هایی مانند سوبسید دادن به سینماداران، شرایط بحرانی را تعدیل کرده و به سینما را به سوی یک رونق نسبی برده است.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به دوران کرونا و بحران‌های ناشی از آن برای سینماداران، گفت: بعد از کرونا و بازگشایی دوباره سینما، مسئولان این حوزه در دولت بسیاری از فیلم‌ها را در چند مرحله گارانتی کردند. یعنی چنانچه فیلمی گیشه موفقی نداشت بخشی از هزینه ساخت را دولت به عنوان بسته حمایتی به صاحبان سینما اعطا می‌کرد.

او توضیح داد: در این شرایط اگر فیلمی در موقعیت اکران وضعیت مناسبی داشت دولت بعد از طی زمان به شکلی کاملاً سیستماتیک از ارائه تسهیلات در مراحل پیش‌رو خارج می‌شد. اما در این روزها و با توجه به وضعیت ناآرام کشور، دولت هیچ اراده‌ای برای حمایت نداشته است. دولت روشن نکرده که در این دوران دقیقاً چه حمایتی می‌تواند از فیلم‌ها و سینماداران داشته باشد.

ساداتیان درباره جدول اکران فیلم‌ها گفت: فیلم‌هایی که این روزها بر پرده سینماها وجود دارد همه فیلم‌هایی هستند که سه ماه تا شش هفته از اکران آنها می‌گذرد و جماعتی که به عنوان دوستداران فیلم به سینما می‌روند همه این آثار را دیده‌اند. اگرچه وضعیت امروز جامعه به گونه‌ای است که میل چندانی برای رفتن به سینما وجود ندارد اما اکران فیلم‌های جدید و با کیفیت می‌تواند به رونق سینما کمک کند. این اتفاق البته در کنار حمایت‌ها و گارانتی دولت محقق خواهد شد.

او با اشاره به این که بسیاری از فیلمسازان در این شرایط تمایلی به اکران فیلمشان ندارند، گفت: این حق طبیعی هر فیلمسازی است که بتواند فیلمش را در بهترین شرایط اکران کند. فیلمسازان در شرایطی که هزینه ساخت اثر بالا رفته است نگران هزینه‌ها و گیشه فیلمشان هستند و از طرفی می‌دانند شرایط امروز به گونه‌ای است که اکران فیلمشان تاثیر نخواهد داشت. مگر این که دولت با برنامه‌ای روشن و حمایتی ورود پیدا کند و بتواند شرایط را دگرگون کند.

مدیر سینما آستارا گفت: در این روزها بیشتر از همه این سینماداران هستند که دارند لطمه می‌بینند. عوامل فنی سینما به صورت جسته و گریخته کار می‌کنند اما سینماداران در یک وضعیت کاملاً بحرانی به سر می‌برند. در همین شرایط هم اگر دولت بتواند با انتخاب صحیح فیلم‌ها گردش سینمایی را فعال کند و بتواندکاری کند که چرخه این اقتصاد بچرخد اتفاق خوبی رخ داده است.

ساداتیان گفت: اکران فیلم خوب می‌تواند تا حدود بسیاری می‌تواند برای ساعاتی مردم را از افسردگی که شکل فراگیر گرفته خارج کنند. این که مردم بتوانند در این شرایط فیلم مورد قبولی را ببینند و چرخه اقتصادی فعال شود به ورود دولت بر می‌گردد و امید است که در این شرایط اتفاق بهتری برای سینما رخ بدهد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما