شوک اینستاگرامی به سینما و پلتفرم های آنلاین

حسرت از دست رفتن یک بازار 2 میلیارد نفری

یک ضرب المثل در دنیای صنعت و اقتصاد وجود دارد که ایرانیزه اش تقریبا چنین چیزی است:" تجارت بدون تبلیغ مثل این می ماند بخواهید زمانی که برق ها قطع هستند به خواستگاری بروید".

حسرت از دست رفتن یک بازار 2 میلیارد نفری

 چه خوش آیند باشد یا نه! اینستاگرام یکی از شریان های ورود پول به بخش فرهنگی و تولید آثار سینمایی و سریال ها و شوها بوده است.  و حالا فیلترینگ اینستاگرام می تواند یک شوک بزرگ حیاتی(اقتصادی) برای سینما (و حتی تئاتر)! و پلتفرم های پخش آنلاین شرایط باشد.

به زبان ساده فیلم ها و سریال ها و برنامه های مختلف ایرانی که تولید می شدن در یک بازار جهانی با 2 میلیارد کاربر در معرض دید قرار می گرفتند. 

این وابستگی اقتصادی طی سال های موجودیت اینستاگرام (از سال 2010) حتی تبدیل به یک وابستگی ساختاری در تولید آثار سینمایی و سریال های پرطرفدار به آن شد. به طوری که تقریبا آخرین محصولات تولیدی، کالاهایی هستند که برای نمایش در اینستاگرام و جذب مخاطب از این مجرا ساخته شده اند. به عنوان مثال فیلم «شنای پروانه» احتمالا بخش مهمی از موفقیتش را مدیون اینستاگرام است. پخش تکه مونولوگ امیرآقایی در اینستاگرام و فراگیر شدن این فیلم کوتاه باعث شد تا «شنای پروانه» قبل از نمایش روی پرده و حتی در جشنواره کاملا مورد توجه قرار بگیرد. جالب تر اینکه سوژه فیلم هم به نوعی برگرفته از اتفاق هایی بود که در این فضا رخ می داد.

این روند در یکسال آخر به طوری افراطی روی تولید آثار فرهنگی سایه انداخت به طوری که علاوه بر فیلم های سینمایی ، سریال ها و شوهای پلتفرم های آنلاین صرفا برای اینستاگرام ساخته می شدند. در واقع این آثار با این روش می توانستند مخاطب را جلب کنند ضمن اینکه می توانستند از میزان توجهی که در خود اینستاگرام می گرفتند درآمد داشته باشند. صفحات سازندگان و یا همکاری شان با بلاگر و اینفلوئنسرها یک بازار پر جنب و جوش بود. موضوع قابل توجه دیگر اینکه هرچه  گذشت عیان تر شد که فیلم ها و سریال ها و شوها در اینستاگرام بمراتب جذاب تر هستند چرا که تکه های کوچک برای این شبکه اجتماعی ساخته می شدند. به بیان بهتر شاید بشود گفت که تمام تمرکز سازندگان به همین تکه ها معطوف شد. شاید این به سطح کیفی لطمه جدی هم زد اما بالاخره تبلیغ  بی حدو مرز(از نظر میزان پخش و اشتراک گذاری) برای 44 میلیون کاربر ایرانی از نظر اقتصادی چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. 

حالا اما به نظر یک شوک بزرگ به وجود آمده است. اینستاگرام که حتی روی کیفیت و شکل تئاتر هم تاثیرگذاشته بود با فیلترینگ از دست رفته است. از این پس به نظر می رسد تولیدکنندگان برسر یک دوراهی قرار خواهند داشت. اینکه قید این بازار بزرگ تبلیغاتی را بزنند یا  منتظر رفع فیلترینگ بمانند.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما