پشت پرده حذف ناگهانی شهاب حسینی و نیکی کریمی از سرزمین مادری

گزارشی از بازیگران سریال سرزمین مادری را در زیری د مشاهده می کنید.

پشت پرده حذف ناگهانی شهاب حسینی و نیکی کریمی از سرزمین مادری

سرزمین مادری یکی از بهترین تولیدات سریالی تلویزیون طی چهاردهه گذشته است که به‌راحتی می‌توان آن را در تراز تجربه‌های شاخص سریال‌سازی سیما قرار داد.

نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که ستاره اصلی «سرزمین مادری» کمال تبریزی است! درست است که این پرونده را برای ترکیب درخشان بازیگران حاضر در این سریال تدارک دیده‌ایم، اما مخاطبان حرفه‌ای، خوب می‌دانند که هدایت این ترکیب از ستاره‌ها و رسیدن به خروجی‌ یکدست و چنین دل‌نشینی، کار هرکسی نیست. کمال تبریزی حق دارد بعد از یک دهه توقیف، برای سکانس به سکانس این ساخته‌اش افسوس بخورد و نسبت به عملکرد غیرحرفه‌ای مسئولان فعلی تلویزیون، گلایه‌مند باشد.

سرزمین کهن

«سرزمین مادری» یکی از بهترین تولیدات سریالی تلویزیون طی چهاردهه گذشته است که به‌راحتی می‌توان آن را در تراز تجربه‌های شاخص سریال‌سازی سیما قرار داد؛ پس قبل و پیش از هر یک از ستاره‌های این سریال، باید به خالق اصلی‌اش یعنی کمال تبریزی دستمریزاد گفت. بهانه گردآوری این پرونده پایان فصل دوم «سرزمین مادری» است. سریالی که حالا خیلی‌ها پیگیر سرانجام قهرمانانش شده‌اند و امید داریم در فصل سوم هم روایت آن با همین کیفیت ادامه داشته باشد.

شهاب حسینی/ رهی

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

در چند ماه اخیر از چهره‌های پرکار در حوزه محصولات نمایش بوده است. همزمان با پخش «سرزمین مادری»‌ از‌ آنتن تلویزیون، «گناه فرشته» به‌عنوان سومین تجربه‌اش در شبکه خانگی هم منتشر شد و دومین فیلم بلند سینمایی‌اش در مقام کارگردان، یعنی «مقیمان ناکجا» هم در گروه هنروتجربه روی پرده رفت و به‌تازگی اکران آنلاین آن آغاز شده است. شهاب حسینی سومین فیلم خود یعنی «نویسنده مرده است» را هم برای اکران نوروزی به گروه هنروتجربه سپرده است.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

حسینی یکی از شاخص‌ترین ستاره‌های برخاسته از قاب تلویزیون است. ستاره‌ای که حضور در مقابل دوربین را با اجرای تلویزیونی آغاز کرد و خیلی زود با سریال‌هایی همچون «پس از باران» و «پلیس جوان» تبدیل به یک ستاره شد. در ادامه مسیر حرفه‌ای هم سریال‌هایی همچون «مدار صفر درجه» یا «شوق پروایز» جایگاه او به‌عنوان یک ستاره تلویزیونی را تثبیت کرد.

نقشش در «سرزمین مادری» چه بود؟

او نقش جوانی رهی را بازی کرده است و این یعنی در فصل دوم «سرزمین مادری»‌، شهاب حسینی محور روایت و بازیگر نقش اصلی بوده است. بعد از علی شادمان که در فصل اول حضوری درخشان در ایفای نقش دوران نوجوانی رهی داشت، حالا شهاب حسینی هم تصویری ماندگار از این کاراکتر در دوران جوانی‌اش خلق کرد. جوانی آرمان‌گرا که «ایران» برایش مسئله است و سودای برقراری «عدالت» در سر دارد. در راستای همین دغدغه‌ها پای او به مبارزات انقلابی هم باز می‌شود. نقش‌آفرینی شهاب حسینی در فصل دوم به پایان رسید و با شروع فصل سوم، آرش مجیدی ایفاگر نقش رهی در میانسالی خواهد بود.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

از شهاب حسینی هیچ چیز بعید نیست. کارنامه فعالیت‌های او تصمیم‌های غیرمنتظره کم ندارد، اما آنچه از فعالیت‌های سال‌های اخیرش برمی‌آید، به‌نظر می‌رسد تمرکز اصلی‌اش بر شبکه خانگی است و فعلا در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون قصد فعالیت جدی ندارد. حداقل می‌توان گفت در آینده‌ نزدیک، امیدی به بازگشت او به قاب تلویزیون نیست.

نیکی کریمی/ شاپرک

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هنوز به 20 سالگی نرسیده بود که با «عروس» تبدیل به مطرح‌ترین ستاره زن سینمای ایران شد. نیکی کریمی هنوز و بعد از گذشت بیش از سه دهه، در سایه سنگین همین نقش و همین فیلم قرار دارد. او البته تجربه‌های موفقی را در قالب همکاری با کارگردانان شاخصی مانند داریوش مهرجویی و ابراهیم حاتمی‌کیا هم در کارنامه خود ثبت کرده است، اما واقعیت این است که بعد از عبور از دوران بازیگری و ورود به میدان کارگردانی توانست تجربه‌های نسبتا موفق‌تری را به سرانجام برساند. نیکی کریمی تنها یک‌بار و به‌صورت مشترک برای دو فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» و «واکنش پنجم» موفق به شکار سیمرغ بازیگری شد.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

نیکی کریمی از زمانی که تبدیل به یک ستاره تمام‌عیار در سینما شد، فعالیت چندانی در عرصه تلویزیون نداشته و بیراه نیست اگر همین سریال «سرزمین مادری» را مهمترین تجربه‌اش در این عرصه قلمداد کنیم. او در هیچ مقعطی یک چهره تلویزیونی نبوده و بعد از تجربه همکاری با کمال تبریزی، تنها با سریال «کیمیا» حضور در فضای تلویزیون را تجربه کرد.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

از اولین چالش‌های رهی در مواجهه با خاندان بهادری، مناسبات میان او و شاپرک، دختر سرتق و حاضرجواب این خاندان بود. او در اولین مواجهه‌اش با این دختر که بعدها حکم دخترعمو را برایش پیدا می‌کرد، احساس دلبستگی می‌کند، اما همزمان به‌دلیل تفاخر اغراق‌شده او به خاندنش، نسبت به او تنفر هم پیدا می‌کند. نیکی کریمی، ایفای نقش شاپرک در دوران بزرگسالی را برعهده داشت و اتفاقا اجرای قابل قبولی هم از این نقش ارائه کرد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

اشاره کردیم که نیکی کریمی در هیچ مقطعی از فعالیت حرفه‌ای خود به‌عنوان بازیگر، چهره‌ای تلویزیونی نبوده و تا به امروز تنها در دو سریال شاخص حضور داشته است. جایگاه امروز او هم هیچ تناسبی با چارچوب‌های سیما ندارد. به‌همین دلیل قطعا در آینده نزدیک او را در قاب تلویزیون نخواهید دید.

جواد عزتی/ قاسم

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

ستاره بلامنازع چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود. بازیگری محبوب و بی‌حاشیه که پس از سال‌های درخشش در عرصه بازیگری، امسال برای اولین‌بار بر کرسی کارگردانی تکیه زد و با «تمساح خونی» تبدیل به یکی از پدیده‌های جشنواره فیلم فجر شد. جواد عزتی که حالا فیلم تازه‌اش در کنداکتور اکران نوروز قرار گرفته است، یکی از بازیگران خوش‌سابقه در سینما محسوب می‌شود که بعد از سال‌ها حضور درخشان در فیلم‌های کمدی، در دهه‌90 روی دیگری از توانمندی‌های خود را با ایفای نقش‌های جدی به اثبات رساند و اتفاقا در هر دو حوزه هم تحسین شد.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

با وجود جایگاه معتبری که جواد عزتی امروز در فضای سینمای ایران دارد، نمی‌توان کتمان کرد که خاستگاه او نیز قاب تلویزیون بوده است. عزتی برای اولین‌بار در نقشی بسیار کوتاه و فرعی در سریال «من یک مستأجرم» به کارگردانی پریسا بخت‌آور مقابل دوربین یک سریال تلویزیونی قرار گرفت، اما آنقدر درخشان بود که خیلی زود توانست جایگاه خود را در این عرصه تثبیت کند. «دردسرهای عظیم» نقش ویژه‌ای در ضریب پیدا‌کردن شهرت جواد عزتی در میان مخاطبان داشت.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

قاسم یکی از نقش‌های فرعی، اما جذاب در روایت سرگذشت رهی است. او شخصیتی کاملا خاکستری دارد که در مقطعی حتی تا مرز تبدیل‌شدن به یک بدمن هم پیش می‌رود. او از دوستان انقلابی رهی است که باوجود فعالیت‌های انقلابی‌اش، شمایل یک قهرمان کامل را ندارد و حتی در یکی از فرازهای کلیدی داستان، منجر به لو رفتن رفقای انقلابی خود می‌شود. گریم جواد عزتی در نقش قاسم، به‌شدت یادآور شمایلی است که او سال‌ها بعد در «ماجرای نیمروز»‌ به خود گرفت، البته برای کاراکتری کاملا متفاوت.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

حالا دیگر پرواز جواد عزتی در آسمان سینما و شبکه نمایش خانگی چنان ارتفاعی به خود گرفته که بعید است سقف تلویزیون بتواند جوابگوی آن باشد؛ لااقل در آینده نزدیک، منتظر حضور او در تلویزیون نباشید!

محسن تنابنده/ مرتضی

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

اولین سیمرغ بازیگری‌اش را زمانی شکار کرد که هنوز چهره‌ای آشنا برای مخاطبان عام نبود. محسن تنابنده در نیمه نخست دهه‌80 بازیگر و فیلمنامه‌نویسی نسبتا پرکار در سینما بود، اما غالبا در فیلم‌های روشنفکرانه حضور داشت و برای همین زمانی که در نیمه همین دهه برای «استشهادی برای خدا» سیمرغ بازیگری دریافت کرد، چهره چندان شناخته‌شده‌ای نبود. او در ادامه مسیرش یک سیمرغ مشترک برای دو فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز» و یک سیمرغ بلورین دیگر برای «فراری» به‌دست آورد تا از بازیگران پرافتخار در ادوار فجر محسوب شود.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

با تمام افتخارات سینمایی اما باید اعتراف کرد که محسن تنابنده بخش عمده‌‌ای از اعتبار و شهرت خود در دنیای بازیگری را مدیون معجزه «پایتخت» است. از این منظر او جزو ستاره‌های تلویزیون در دهه‌90 محسوب می‌شود و فعالیتی تقریبا مستمر در کنار سیروس مقدم برای تولید سری‌های متوالی این مجموعه داشت. همکاری او با تلویزیون البته بی‌چالش هم نبوده و بخشی از این چالش‌ها همین روزها با محوریت احتمال ادامه تولید سریال «پایتخت» برقرار است.

نقشش در «سرزمین مادری» چه بود؟

در قسمت‌های پایانی فصل اول و زمانی که پای رهی به خانه اوس حسین باز شد با کاراکتر مرتضی هم آشنا شدیم. او در واقع همسر طاهره، از دختران اوس حسین و داماد بزرگ این خانواده محسوب می‌شود. محسن تنابنده بازی گرم و گیرایی در این نقش داشت. مرتضی نسبت به دیدگاه‌های سنتی پدرخانم خود، چالش‌ها و مخالفت‌هایی دارد، اما در عین حال مرد زندگی است و تنابنده به‌خوبی توانسته است شمایلی «عوام» را از این کاراکتر به‌تصویر درآورد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

در ماجرای مذاکرات پشت‌پرده و حرف‌وحدیث‌های غیررسمی درباره تولید فصل هفتم سریال «پایتخت»، آش آنقدر شور شده که نمی‌توان هیچ گزاره قطعی‌ای را مطرح کرد، اما آنچه به‌نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک‌تر باشد، تولید نسخه‌ای سینمایی از این پروژه است، شاید در ادامه طلسم بازگشت این «برند» به آنتن هم شکست!

محمدرضا فروتن/ حاج حشمت

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

از اوایل دهه‌70 وارد دنیای بازیگری شد و این شانس را داشت که خیلی زود، توانمندی‌هایش به چشم کارگردانی مانند مسعود کیمیایی بیاید. بعد از «مرسدس» و «فریاد» تنها تجربه‌ای مانند «قرمز» را نیاز داشت که به شهرت و اعتبار همز‌مان در سینما برسد و این فرصت را هم در همکاری با فریدون جیرانی به‌دست آورد. محمدرضا فروتن برای «قرمز» اولین سیمرغ کارنامه بازیگری‌اش را شکار کرد و بعدها این تجربه با «به آهستگی» برایش تکرار شد. نقش‌آفرینی او در فیلم «شب یلدا» هم همچنان جزو محبوب‌ترین‌ها از نگاه منتقدان سینمایی به‌حساب می‌آید.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

در همان سال‌هایی که اولین گام‌ها را در سینما برمی‌داشت، به دعوت کیومرث پوراحمد، پایش به تلویزیون هم باز شد و برای اولین‌بار در نقشی فرعی در سریال «سرنخ» در قاب تلویزیون دیده شد. البته فروتن بعدها تمرکز اصلی‌اش را بر سینما گذاشت و جز چند تجربه معدود، هیچ‌وقت به‌عنوان بازیگری تلویزیون مطرح نبود.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

یکی از نقش‌های کلیدی در فصل دوم سریال «سرزمین مادری» که وجوه تاریخی سریال را قوام ویژه‌ای بخشیده است، کاراکتر حاج‌حشمت است. سیدی روحانی که حلقه اتصال رهی با جریانات انقلابی می‌شود. او یکی از دوستان رهی است که آرام‌آرام پای او را به گعده‌های مرتبط با نشر دیدگاه‌های امام خمینی(ره) باز می‌کند و به واسطه همین فعالیت‌ها، از سوی ساواک تحت تعقیب قرار گرفت. محمدرضا فروتن یکی از موفق‌ترین تجربه‌های خود را با ایفای این نقش به ثبت رسانده است. در فرازهای پایانی فصل دوم سریال، در حین تلاش برای انتشار بیانیه‌های انقلابی امام، رهی در کنار حاج حشمت، به زندان می‌افتد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

حضور در سریال‌های تلویزیونی در هیچ مقطعی از فعالیت حرفه‌ای فروتن، دغدغه او نبوده است. او در سال‌های اخیر تجربه‌هایی را در سریال‌های خانگی پشت‌سر گذاشته که البته چندان هم با توفیق همراه نبوده‌اند. با این همه او همچنان تمرکز اصلی‌اش سینما و بازی در فیلم‌های سینمایی است.

فرشته صدرعرفایی/ ننه منیر

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هرچند فعالیت حرفه‌ای را در مقام صداپیشه و عروسک‌گردان در فضای تلویزیون آغاز کرد، اما خیلی زود و به‌واسطه یکی از موفق‌ترین محصولات سینمایی سازمان صداوسیما یعنی فیلم سینمایی «بادکنک سفید» توانست ورودی موفق به سینما را تجربه کند و برای همین فیلم هم نامزد دریافت جایزه بازیگری از جشنواره فجر شد. جایزه‌‌ای که یک دهه بعد و برای فیلم «کافه ترانزیت» آن را دریافت کرد. فرشته صدرعرفایی بازیگری توانمند است که حضور‌های خاطره‌سازی در فیلم‌های سینمایی داشته که یکی از تحسین‌برانگیزترین آن‌ها مربوط به فیلم «شبی که ماه کامل شد» بود و برای همان هم دومین سیمرغ بازیگری‌اش را شکار کرد.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

صدرعرفایی در قاب تلویزیون حتی کارگردانی و برنامه‌سازی برای گروه سنی کودک‌و‌نوجوان را هم تجربه کرده است، اما در زمینه بازیگری در سریال‌ها، حضور چندان پررنگی در تلویزیون نداشته و می‌توان همین سریال «سرزمین مادری» را یکی از شاخص‌ترین تجربه‌هایش در تلویزیون دانست.

نقشش در «سرزمین مادری» چه بود؟

یکی از قسمت‌های فصل دوم سریال «سرزمین مادری» با حاشیه‌‌ای عجیب در زمینه ممیزی مواجه شد. دیالوگ رهی درباره حسرتش برای سرگذاشتن روی پای ننه منیر، از دید ناظران قابل قبول نبود! حال آنکه طبق روایت، منیر در واقع مادربزرگ مادری رهی محسوب می‌شد! فرشته صدرعرفایی حضوری درخشان در نقش ننه منیر داشته و فرازهایی تأثیرگذار از بازی او در این فصل از سریال، به‌خصوص در سکانس‌های مربوط به درگذشت پسر نوجوانش را شاهد بودیم. ننه منیر، پس از شهادت پسرش علی، در تظاهرات خیابانی، تعادل روحی خود را از دست داده است.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

اساسا در هیچ مقطعی، فرشته صدرعرفایی بازیگری پرکار در تلویزیون نبوده و به‌شدت با وسواس دست به انتخاب می‌زند. به‌همین دلیل هم بعید است در آینده نزدیک شاهد حضور مجدد او در قاب تلویزیون باشیم. تمرکز اصلی او در سال‌های فعالیتش بر فیلم‌های سینمایی بوده و اتفاقا حضورهای درخشانی هم در این عرصه به‌ثبت رسانده است.

شبنم قلی‌خانی/ وحیده

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

می‌گویند شهریار بحرانی، نقش‌آفرینی او در تئاتر آنتیگونه را روی صحنه دید و برای ایفای نقش اصلی یکی از مهمترین سریال‌هایش او را انتخاب کرد. سریال «مریم مقدس» که نسخه‌ای سینمایی هم داشت، اینگونه تبدیل به اولین تجربه حضور شبنم قلی‌خانی مقابل دوربین شد. برخلاف تجربه‌های موفق در تلویزیون، شبنم قلی‌خانی، انتخاب‌های چندان موفقی در سینما نداشت و باوجود پرکاری نسبی، نقش‌آ‌فرینی‌های چندان شاخصی را در این عرصه تجربه نکرد.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

هنوز هم بسیاری او را به‌نام «مریم مقدس» می‌شناسند. او بعدها در سریال‌های پرمخاطبی همچون «اولین شب آرامش» به کارگردانی احمد امینی و «پنجمین خورشید» به کارگردانی علیرضا افخمی هم ایفای نقش کرد و گام‌به‌گام به شهرت بیشتری در میان مخاطبان تلویزیونی رسید. «پنج کیلومتر تا بهشت» را می‌توان یکی از آخرین نقش‌آفرینی‌های موفق قلی‌خانی در قاب تلویزیون دانست که مخاطبان بسیاری را هم با خود همراه کرد و حاشیه‌هایی را هم رقم زد.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

در همین پرونده به دلبستگی‌های رهی اشاره کردیم. چه در دوران نوجوانی که دل به شاپرک بسته بود و چه بعدها که دل‌بسته زیور شد، اما دست روزگار ازدواجی کاملا سنتی برای او رقم زد و او بدون علاقه قبلی، زندگی‌ای کاملا معمولی را با وحیده آغاز کرد. شبنم قلی‌خانی ایفاگر نقش وحیده است و در فصل دوم شاهد چالش‌های جاری در زندگی مشترک او و رهی بودیم. او به‌دنبال یک زندگی کاملا معمولی است، اما رهی نمی‌تواند دست از گرایش‌های انقلابی خود بکشد و بی‌تفاوتی نسبت به آرمان‌هایی مانند عدالت و مبارزه با ظلم را، خیانت قلمداد می‌کند.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

«بیگانه‌ای با من است» از سریال‌های شکست‌خورده چند سال اخیر تلویزیون است که در سال‌99 روی آنتن رفت و تا به امروز آخرین حضور شبنم قلی‌خانی در یک سریال تلویزیونی محسوب می‌شود. قلی‌خانی موفق‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش را تا به امروز در قاب تلویزیون تجربه کرده و بعید است در ادامه مسیر حرفه‌ای خود از آنتن فاصله بگیرد.

لیلا زارع/ زیور

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

از همان سال‌های ابتدایی دهه‌80 بازیگری را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد. فیلم «ما همه خوبیم» به کارگردانی بیژن میرباقری یک شروع درخشان برای او در سینما بود و توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را برای این فیلم از آن خود کند. زارع بعدها برای فیلم «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی، دپیلم افتخار بازیگری گرفت و در همکاری با مسعود کیمیایی برای «خون شد» نامزد دریافت سیمرغ شد. او همین امسال فیلم سینمایی «ضد» را روی پرده سینماها داشت.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

لیلا زارع از بازیگران کم‌کار در تلویزیون بوده است. او در سال‌89 با سریال «ارمغان تاریکی» به کارگردانی جلیل سامان، حضور در این عرصه را تجربه کرد و خیلی زود برای دومین تجربه، به پروژه «سرزمین مادری» دعوت شد. شاید بتوان تأخیر یک‌دهه‌ای در پخش این مجموعه را دلیل دور شدن این بازیگر از فضای تلویزیون دانست و شاید اگر در همان مقطع این سریال روی آنتن می‌رفت، شاهد فعالیت پررنگ‌تر او می‌بودیم.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

رهی که در دوران نوجوانی، گرایش و د‌لبستگی‌ای به شاپرک داشت و همزمان عشق و نفرت توأمان را نسبت به او تجربه کرده بود، زمانی که در آستانه جوانی پایش به خانه اوس حسین باز می‌شود، با یک شرط جدی مواجه می‌شود و آن اینکه باید نگاهش به دختران آن خانه، برادرانه باشد، رهی اما نمی‌تواند به این وعده پای‌بند بماند!‌ زیور، یکی از سه دختر اوس حسین است که در دوران نوجوانی، ترلان پروانه ایفاگر نقش او بود و بعدها در بزرگسالی‌اش، لیلا زارع بازیگر نقش او شد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

بعد از سریال «محکومین» در میانه دهه 90، سال‌هاست که لیلا زارع حضور در هیچ سریال تلویزیونی‌ای را تجربه نکرده است. در عرصه سریال‌های خانگی هم او چندان پرکار نبوده و تا به امروز تنها در سه اثر حضور داشته که آخرینش «شبکه مخفی زنان»‌ بود. احتمالا زارع فعلا ترجیح می‌دهد، در سینما فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کند.

حسین محجوب/ اوس حسین

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هم در سینما و هم در تئاتر، اولین تجربه‌های بازیگری‌اش، با هدایت بهرام بیضایی به سرانجام رسید و این قطعا شروعی طلایی برای ورود به دنیای بازیگری محسوب می‌شود. حسین محجوب از بازیگران کهنه‌کار و خوش‌سابقه در سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود که فعالیت حرفه‌ای‌اش همواره از سایه حاشیه‌ها دور بوده و بیراه نیست اگر بگوییم آنگونه که باید قدر ندیده است. نقش‌آفرینی در «رنگ خدا» را می‌توان یکی از قله‌های کارنامه سینمایی محجوب دانست.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

محجوب در تلویزیون بسیار گزیده‌کار است، اما شانس همکاری با کارگردانان مطرحی را داشته است. او که از دهه 50 و با سریال ماندگار «دلیران تنگستان» حضور در قاب تلویزیون را تجربه کرد، بعدها تجربه‌های تاریخی دیگری همچون «سربداران» و «کوچک جنگلی» را هم در کارنامه خود به ثبت رساند، اما یکی از ماندگارترین نقش‌آفرینی‌های او در تلویزیون، بی‌شک سریال «صاحبدلان» بوده است.

نقشش در «سرزمین مادری چه بود؟

در همان قسمت‌های ابتدایی سریال، در نقش یک استاد کاشی‌کار وارد داستان شد و مواجهه‌ای معنادار هم با رهی، در همان حضور کوتاه داشت. در ادامه اما سهم پررنگ‌تری در سرنوشت این قهرمان نوجوان پیدا کرد و مشخص شد که او در واقع پدربزرگ مادری او بوده است. فرزند سرکش خاندان بهادری، با دختر یک کارگر، از خانه فرار کرده و حالا فرزند آن‌ها در تلاش است تا هویت گم‌شده‌اش را پیدا کند. حسین محجوب اجرایی درخشان در نقش «اوس حسین» داشته و از بازیگرنی است که در هر سه فصل سریال حضور دارد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

بازی در نقش «بهادر» در سریال «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی را به‌تازگی تجربه کرده و اصولا هم بازیگری نیست که بگوییم اهل فاصله گرفتن از آنتن تلویزیون یا قهر است. حسین محجوب، چهره‌ای معتبر و خوش‌سابقه در عرصه بازیگری محسوب می‌شود که امیدواریم در آینده هم شاهد حضورش در سریال‌های تلویزیونی باشیم چرا که نفس حضورش در یک سریال، حداقلی از کیفیت را تضمین می‌کند.

جعفر دهقان/ ناصر قصاب

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

همین روزها نقش‌آفرینی متفاوتی را در سریال «گناه فرشته» در شبکه نمایش خانگی از او شاهد هستیم، اما همزمان هم در جشنواره فجر هم فیلم ضعیف و کلیشه‌ای «پرواز 175» او را دیدیم! این شمایلی از کارنامه هنری جعفر دهقان است. بازیگر توانمندی که در تمام سال‌های حضورش در سینما و تلویزیون، نقش‌آفرینی‌های خاطره‌ساز کم نداشته، اما همزمان چندان هم اهل وسواس در انتخاب نقش‌ها نیست و به‌همین دلیل گاهی در آثار شعارزده و کلیشه‌ای هم ایفای نقش می‌کند.

چه سابقه‌ای در تلویزیون دارد؟

هنوز هم بسیاری از ما جعفر دهقان را با شمایل ماکسیمیلیانوس به‌یاد می‌آوریم! در میانه دهه‌70 بود که فرج‌الله سلحشور سریال «مردان آنجلس» را ساخت و ایفای یکی از نقش‌های اصلی را به جعفر دهقان سپرد. او در این سال‌ها هرچند در سینما هم فعالیت‌هایی داشته، اما بخش عمده‌ای از توفیقاتش در ایفای نقش‌های خاطره‌ساز را در قاب تلویزیون به‌ثبت رسانده است.

نقشش در «سرزمین مادری» چه بود؟

ناصر قصاب، یکی از جذاب‌ترین قصه‌ها را در میان کاراکترهای سریال «سرزمین مادری» دارد. او که در فصل اول یک بدمن تمام عیار است و حتی زمینه‌ساز به لکنت افتادن رهی در دوران نوجوانی می‌شود، در فصل دوم متحول می‌شود و قصه‌اش پایانی پهلوانانه پیدا می‌کند. جعفر دهقان یکی از بهترین نقش‌‌‌آفرینی‌های کارنامه‌اش را در این سریال به یادگار گذاشته است. ناصر قصاب در فصل اول، نوکر تمام قد ارباب قدرت است و زمانی که فرزندش را از دست می‌دهد، تصمیم به تغییر مسیر می‌گیرد و تا پایان زندگی، نسبت به گذشته‌اش، احساس عذاب وجدان دارد.

به تلویزیون بازمی‌گردد؟

جعفر دهقان از هنرمندانی است که هیچ‌گاه از فضای رسمی سینما و تلویزیون فاصله نمی‌گیرد و قطعا در آینده هم شاهد حضور در تلویزیون خواهیم بود. هم به‌عنوان میهمان در برنامه‌های مناسبتی و هم در مقام بازیگر در سریال‌ها. کاش سهم تجربه‌هایی از جنس «سرزمین مادری» در ادامه مسیرش پررنگ‌تر باشد. او «هفت‌سر اژدها» را در کنداکتور نوروز 1403 دارد.

منبع: بدینسان

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما