عضو کمیسیون عمران در گفتگو با اقتصاد 100
کالاهای خطرناک بدون کنترل وارد بندر شهید رجایی شده بود/50 درصد تجارت کشور در بندر شهید رجایی؛ بازسازی حیاتی است
عضو کمیسیون عمران درگفتگو با اقتصاد 100 تاکید کرد:متأسفانه در ورودی بندرشهید رجایی، ملاحظات و نظارتهای لازم رعایت نشده بود. ورود و خروج کالاها بیحساب و کتاب بوده، و نوع کالا،سطح خطر و لیبلگذاری مناسب، رعایت نشده است.

به گزارش اقتصاد 100،محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد استان فارس با انتقاد از وضعیت ورودی بندر شهید رجایی افزود: این بندر محل انجام بیش از 50 درصد مراودات اقتصادی کشور است. از این جهت، حفظ و ارتقاء ایمنی، سرعت در بازسازی و احیای فعالیتهای اقتصادی در آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لزوم بازسازی سریع فیزیکی و روانی بندر
عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد:بازسازی فیزیکی بندر و بازسازی روانی کارکنان، فعالان بندری و خانوادهها ضروری است. این حادثه تلخ تجربهای بود که نباید تکرار شود. از این رو، سرعت عمل و مدیریت زمان بسیار حیاتی است.
استانداردسازی؛ اولویت اول بازسازی
وی افزود:اگر بناست بازسازی صورت بگیرد، اولویت نخست باید استانداردسازی ورودی بندر و کنترل دقیق بر کالاهای ورودی باشد. کالاهایی با درجه خطر بالا نباید بدون نظارت دقیق وارد بندر شوند.
لزوم استفاده از تجربه و تهیه گزارش کارشناسی
فروردین گفت:امیدواریم تمامی گزارشهایی که از این حادثه تهیه شده، بهصورت دقیق بررسی و تبدیل به یک طرح کارشناسی جامع شود تا خروجی آن، بازسازی بندر با استانداردهای روز دنیا باشد. باید از این اتفاق درس بگیریم و برای همیشه جلوی تکرار چنین فجایعی را بگیریم.