موسیقی نواحی ایران، گردشگری از جنس صدا

اقتصاد 100 - جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان نشان داد هنرمندان بدون برتری‌طلبی یک فرهنگ موسیقایی بر دیگری به اشتراکات موسیقی ایران کهن تکیه دارند.

موسیقی نواحی ایران، گردشگری از جنس صدا

به گزارش گروه گردشگری اقتصاد 100، پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شامگاه پنجشنبه به کارخود پایان دارد که فارغ از جاذبه‌های شنیدار و دیداری اجرای اقوام در چهارشب جشنواره ، همه آثار از یک فصل و مقام موسیقیایی مشترک استفاده کردند که آن هم مقام و نت "وحدت و اتحاد" بود .

به عقیده کارشناسان، آنچه جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی ایران را از دوره‌های گذشته متمایز کرد، همگرایی مشهود بین اقوام مختلف ایرانی و یکدلی مشهود بین هنرمندان بود.

هنرمندان حاضر در این جشنواره بار دیگر ثابت کردند که هنرمند و هنرور هرگز از ملت جدا نیست و گفتمان بی‌اساس و بی‌منطق عده‌ای انگشت شمار برای دسیسه‌چینی و آسیب به عظمت جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نخواهد برد.

اجراهایی با مضمون مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) و همچنین ملودی‌های اصیل موسیقی عرفانی از جمله پرتکرارترین اجراها در جشنواره پانزدهم بود که توسط گروه‌های موسیقیایی استان‌های شیعه و سنی‌نشین و قومیت‌های مختلف روی سن رفت تا ثابت کند که ایرانی در هرکجای سرزمین گسترده پارس که باشد قلب و جانش برای پرچم و سرود کشورش می‌تپد.

هنرمندان ۲۹ گروه موسیقی نواحی ایران در این جشنواره تلاش کردند بدون برتری‌طلبی یک فرهنگ موسیقایی بر دیگری به اشتراکات موسیقی ایران کهن بپردازند و از چیدمان این رنگین کمان فرهنگی برای نشان دادن وحدت بزرگ اسلامی استفاده کنند.

برگزاری این جشنواره در برهه حساس کنونی تصمیم بزرگ و قابل تقدیر است و این رخداد فرهنگی به سمبل وحدت بین اقوام و مذاهب کشور تبدیل خواهد شد .

هر چند این جشنواره موجب آشنایی بیشتر مردم و هنردوستان با ظرفیت موسیقی نواحی ایران شد و زمینه اعتلای بیش از پیش هنر اصیل موسیقی ایرانی را فراهم کرد اما بازخورد فرهنگی و اجتماعی این جشنواره رساتر و بلیغ‌تر از مباحث فنی و تخصصی این رخداد بود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما