وقتی شهرداری از کنار خیابان پول پارو می‌کند/ حرکت بی سروصدای خودروهای ثبت پارک حاشیه دور از چشم شهروندان

اقتصاد 100 - بر اساس مبانی قانونی کنترل و نظارت بر پارک حاشیه‌ای که در ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات به صراحت قید شده است که شهرداری‌ها مجاز هستند در شبکه معابر پرترافیک و در مکان‌هایی که ممنوعیت توقف نداریم، با روش و ابزارهای مختلفی برای توقف‌های بالاتر از نیم ساعت در محدود زمانی ۷ صبح تا ۲۱ شب حق توقفی در نظر بگیرند.

وقتی شهرداری از کنار خیابان پول پارو می‌کند/ حرکت بی سروصدای خودروهای ثبت پارک حاشیه دور از چشم شهروندان

به گزارش گروه مدیریت شهری اقتصاد 100، به ادعای مدیران شهری یکی از دلایل ساماندهی پارک حاشیه‌ای این است که این امتیاز به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود، چراکه برخی افراد از فضای پارک خودرو به صورت رایگان و به مدت طولانی استفاده می‌کنند و این سبب می‌شود که دیگران نتوانند از این جای پارک بهره‌مند شوند.

انها بر این باورند که با وجود اینکه مدیریت پارک حاشیه‌ای می‌تواند موجب ایجاد درآمد برای مدیریت شهری شود؛ اما دقت داشته باشید که این درآمد تماما صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود. پس به عبارتی دیگر  مدیریت پارک حاشیه‌ای به نفع همه مردم است.

بر اساس مبانی قانونی کنترل و نظارت بر پارک حاشیه‌ای  که در ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات به صراحت قید شده است که شهرداری‌ها مجاز هستند در شبکه معابر پرترافیک و در مکان‌هایی که ممنوعیت توقف نداریم، با روش و ابزارهای مختلفی برای توقف‌های بالاتر از نیم ساعت در محدود زمانی ۷ صبح تا ۲۱ شب حق توقفی در نظر بگیرند که این نرخ بر اساس مصوبه شورای شهر و تأیید وزارت کشور قابلیت اجرا دارد و عدم پرداخت نرخ تعیین شده به عنوان "توقف ممنوع" محسوب می شود که برابر قانون جریمه تعیین می شود.

 هر چند تاکنون از روش‌های مختلف کنترل پارک حاشیه‌ای از جمله نصب پارکومتر تا استقرار پارکبان استفاده شده است، اما آخرین روشی که در این زمینه اتخاذ شده است، استفاده از خودرو برای کنترل این فضا بود که برای سال جاری به ازای هر نیم ساعت تا ۲ ساعت، ۱۶۰۰ تومان مشخص شده و پس از ۲ ساعت به ازای هر نیم ساعت، ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است این درحالی است که یک ساعت نخست رایگان است. البته این رقم در زون های مختلف تعیین شده ولی با توجه به اینکه هنوز مطالعات در خصوص قیمت نهایی زون های مختلف نهایی نشده، این عدد ثابت مبنای عمل است.

خودروهایی هستند که به دوربین های پلاک خوان مجهزند که باید در هر نیم ساعت گردش داشته باشند تا توقف را ثبت کنند، این سیستم به سامانه "تهران من" متصل است و شهروندان می توانند در حساب کاربری "تهران من" خود، نسبت به شارژ حساب اقدام کنند و مبلغ پارک خودرو از این حساب کسر می‌شود؛ البته در صورتی که حساب کاربری شهروندان دارای شارژ مورد نیاز نباشد و در یک دوره زمانی خاص، این مبلغ پرداخت نشود، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است.

ضمانت اجرایی شدن این طرح و الزمات قانونی برای شهروندان به منظور پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای در ماده ۱۵، بحث جریمه تخلف پارک ممنوع مطرح شده بود؛ ولی اجرایی شدن آن نیازمند همکاری پلیس بود که در یک دوره‌ای عملا این جریمه اجرایی نشد و صرفا بحث عوارض مطرح بود و طبعا بخش قابل توجهی از شهروندان، الزامی به پرداخت عوارض احساس نکردند؛ پس سعی کردیم قبل از اجرایی شدن طرح، هماهنگی های لازم را با پلیس داشته باشیم و آنها نیز برای همکاری، اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه‌ای میان سازمان حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور تهران بزرگ منعقد شد.

به ادعای مدیران ترافیکی شهرداری در مدل جدید سعی شده تا محدودیت‌ها کاهش یابد و مجری طرح بتواند به غیر از خودروهایی که باید به صورت گردشی، پلاک خودروها را ثبت کنند، از عوامل دیگری غیر از خودرو، مثل موتورسیکلت‌های مجهز به دوربین و یا عوامل پیاده یا حتی با دوچرخه، نسبت به ثبت پلاک خودروهای پارک شده استفاده کنند.

در ضمن در مزایدات واگذاری مدیریت پارک حاشیه‌ای صراحتا عنوان شده است، شهرداری تهران از هر روش هوشمند پیشنهادی که با سیستم برداشت پلاک "تهران من" سازگار باشد، استقبال و استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما