اما و اگرهای کریدور جدید ترانزیتی ایران و ارمنستان

اقتصاد 100 - ساخت مسیر جدید میان ایران و ارمنستان یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده‌ای خواهد بود.

 اما و اگرهای کریدور جدید ترانزیتی ایران و ارمنستان

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، همزمان با سفر رئیس جمهور آذربایجان به کشورمان وزیر راه شهر سازی از ایجاد کریدور جدید ترانزیت ارمنستان به خلیج فارس از آذربایجان شرقی خبر داد . 

قاسمی در مورد موقعیت این کریدور گفت : با ایجاد کریدور جدید شمال-جنوب از مسیر ایران و ارمنستان از مرز نوردوز به ورزقان و تبریز ظرفیت جابه‌جایی کالا و ترانزیت ارتقا می‌یابد. 

ایده اصلی ایجاد این کریدور برای اتصال بنادر خلیج فارس به ویژه بندرعباس به بنادر دریای سیاه گرجستان باتومی و پوتی است، همچنین  علاوه بر  گرجستان، کالاها از دریای سیاه عبور کرده تا به بنادر بورگاس و وارنا بلغارستان برسند. 

ترانزیت بیشتر نیز بین بلغارستان و یونان به منظور توسعه مسیرهای متعدد در اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده است.

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه دارای اهمیت استراتژیک برای ایران است. تهران آگاهانه در حال توسعه پتانسیل ترانزیت خود است تا تجارت و اقتصاد خود را کمتر در برابر فشارهای خارجی آسیب‌پذیر کند. سرمایه گذاری در کریدور خلیج فارس – دریای سیاه و INSTC و همچنین ایفای نقش فعال در ابتکار کمربند و جاده چین، بخشی از استراتژی ادغام این کشور در جریان جهانی کالا و خدمات است.

ایران رابط طبیعی بین دو قطب مهم نفت و گاز یعنی خلیج فارس و دریای خزر است که از طریق زیرساخت‌های حمل و نقل کافی، موقعیت خوبی برای بهره مندی از فرصت‌های نوظهور را فراهم می‌کند. همزمان با سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل، تهران در حال مطالعه سرمایه گذاری‌های بالقوه مخابراتی مانند اتصالات فیبر نوری در منطقه است. بهبود ظرفیت مخابراتی به ایران موقعیت قوی‌تری در شبکه‌های ارتباطی بین المللی می‌دهد.

کاهش مدت سفر 

بنا به گفته وزیر راه این مسیر می‌تواند حجم قابل توجهی از ترانزیت کریدور شمال-جنوب را برعهده بگیردو  از ویژگی‌های این مسیر کاهش طول و زمان سفر است که می‌تواند قابل توجه باشد.

وی با بیان اینکه تردد  ترانزیتی میان ایران و ارمنستان قابل قبول نیست  اظهار داشت :  ساخت مسیر جدید میان 2 کشور یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده‌ای خواهد بود. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما