چرا ساختمان ها در ایران جوان مرگ می شوند؟

اقتصاد 100 -آمارها نشان می‌دهند که به‌طور میانگین طول عمر ساختمان‌ها در ایران ۲۵ تا ۳۰ سال بوده؛ در حالی که این مقدار در کشورهای صنعتی به ۱۰۰ سال هم می‌رسد.

چرا ساختمان ها در ایران جوان مرگ می شوند؟

به گزارش گروه مسکن اقتصاد 100، این روزها در کمتر محله ای است که شاهد ساخت و ساز نباشیم، البته اگر ساخت و ساز بافت های فرسوده از اهمیت بسیاری در بخشه‌ای مختلف شهری برخوردار است اما آیا ساختمان‌های جدید از عمر مفید برخوردار هستند؟

آمارها نشان می دهد کیفیت بسیاری از ساختمان های در حال ساخت در اثر بی توجهی به اصول علمی ساخت و ساز و رعایت نکردن استانداردها، استفاده از افراد فاقد تخصص و کارگران غیر ماهر و بکار گیری مصالح غیر استاندارد و افزایش قیمت مصالح بسیار پایین است.

البته ساخت و ساز ساختمان ها با مصالح غیر استاندارد و نیز از جمله دلایلی است که بلای جان شده و به دنبال آن ساختمان های فاقد کیفیت و استحکام لازم قد علم می کنند.

از سویی دیگر یکه تازی سوداگران و دلالان هم در این زمینه بی تاثیر نبوده به گونه ای که ساختمان های بی کیفیت را در پس ظاهر فریبنده و با دادن رنگ و لعاب دروغین بالا می برند و پیری زودرس را برای شهر به ارمغان می آوردند.

آمارها نشان می‌دهند که به‌طور میانگین طول عمر ساختمان‌ها در ایران ۲۵ تا ۳۰ سال بوده؛ در حالی که این مقدار در کشورهای صنعتی به ۱۰۰ سال هم می‌رسد.

این بی کیفیتی ها در حالی رشد می کنند که فکر مسئولان فقط به دور رکود و قیمت مسکن می چرخد و تمام هم و غمشان حل این مشکل شده است. بسیاری از مسئولان نسبت به آن گله و شکایت دارند اما خود را مقصر نمی دانند و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولیان اصلی می دانند و معتقدند هر کدام آنچنان که باید وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و برای شانه خالی کردن دیگری را مقصر جلوه می دهند.

نباید فراموش کرد 97 درصد از مساحت کشور بر روی کمربند زلزله قرار دارد و ساخت و سازهای غیراصولی فقط هزینه های مالی و جانی را بیشتر می کند به گونه ای که وقوع حادثه ای در کلان شهر تهران می تواند موجودیت آن را به خطر بیندازد.

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن در این باره گفت: بخشی از جوانمرگ شدن ساختمان ها مربوط به تخریب واحد های مسکونی است که تراکم کمی دارند و امر افراد سودجو این ساختمان ها را خریداری کرده و %

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن در این باره گفت: بخشی از جوانمرگ شدن ساختمان ها مربوط به تخریب واحد های مسکونی است که تراکم کمی دارند و امر افراد سودجو این ساختمان ها را خریداری کرده و با آنکه ممکن است سن کمی هم داشته باشند اما برای سود جویی بیشتر آنها را تخریب و بسیاری از منابع و سرمایه های ملی را تلف و آن را به نخاله های ساختمانی تبدیل می کنند. وی ادامه داد: علاوه بر این ضوابط شهرداری نیز مرتب تغییر می کند و ثباتی ندارد.

سن سالمندی ساختمانها در دیگر نقاط دنیا

این کارشناس ساخت و ساز تصریح کرد: ساختمان های بی کیفیت هم نوع دیگری از این ساخت و سازها هستند که معمولا بین 25 تا 35 سال فرسوده می شوند و این در حالی است که عمر مفید ساختمان در دنیا بین 50 تا 100 سال است. وی ادامه داد: این فرسودگی به آن معنا نیست که آجر، سنگ، تاسیسات و... فرسوده شوند بلکه فوندانسیون نشست می کند و ساختمان از حالت سرپایی می افتد.

آمارها نشان می دهد: در حالی که عمر ساختمان در تهران 30 سال هم نیست، متوسط عمر ساختمان در کشورهای دیگر 200 سال است.

دیگران چه می کنند؟

اینکه چرا تخریب در ایران انقدر رونق دارد دلایل متعددی داشته و متقاضیان خرید و یا اجاره مسکن در ایران به ندرت ساختمانهایی را با این عمر را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش عمر ساختمانها در ایران وصدور مجوز تخریب و ساخت مجدد سود شهرداری ها است.

در کشورهای دنیا از جمله انگلیس وقتی ساختمانی ساخته می‌شود، جزو سرمایه‌های آن کشور محسوب می‌شود و به این راحتی‌ها اجازه تخریب آن داده نمی‌شود.

همچنین شهرداری کشور‌هایی همچون آلمان هزینه‌های گزافی برای تخریب ساختمان در نظر می‌گیرد و ساختن دوباره ساختمان به راحتی صورت نمی‌گیرد و از طرفی قوانین سفت و سختی برای سازنده‌های بنا در نظر گرفته می‌شود.

گزینه ای به نام باز سازی و مرمت

گزینه‌ای به نام بازسازی و مرمت در کشورهای اروپایی وجود دارد که ساختمان را برای شهروندان جذاب می‌کند. ساختمان‌ها با بن مایه و زیرساخت‌های مهندسی و برای عمری بیش از 200 سال ساخته می‌شود. افرادی که در این ساختمان‌ها ساکن می‌شوند تنها دکوراسیون داخلی آن را تغییر می‌دهند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما