کمبود واگن و لوکوموتیو داریم اما بلیت نه!

اقتصاد 100 - در سال‌هایی که سفرهای هوایی برای مردم چندان دلچسب نیست و شلاق تحریم‌ها این سفرها را با خطر مواجه کرده است، بسیاری از مردم ترجیح می دهند با قطار سفر کنند اما کو بلیت قطار؟

کمبود واگن و لوکوموتیو داریم اما بلیت نه!

به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، با وجود این که پیک تابستانی مدتهاست به پایان رسیده و میزان مسافرت ها در پاییز به دلایل متعددی کاهش یافته است همچنان بلیت قطار برای بعضی مسیرها نایاب است.

وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است ممکن است در یک تاریخ خاص و با افزایش پیک مسافرت‌ها، تقاضای بلیت زیاد باشد و کمبود ایجاد شود، اما به ‌صورت کلی کمبود بلیت نداریم.

با این وجود در اکثر موارد مخصوصاً در مسیرهای پر تردد دریافت بلیت کاری دشوار است حتی این موضوع در مورد برخی از کارکنان این شرکت نیز صادق است.

کاهش تعداد ناوگان

در این میان بسیاری از کارشناسان صنعت ریلی بر این باورند که کمبود ناوگان یکی از اصلی ترین دلایل این امر محسوب می شود.

محمد رجبی، نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران پیش از این در این باره گفته بود: پس از دوران پیک شیوع ویروس کرونا و با گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی مانند دیگر حوزه‌های حمل و نقل به صورت چشمگیری افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به بالا بودن هزینه‌های عملیاتی ناوگانی در این مدت به شبکه ریلی اضافه نشده است.

در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی در این بخش معتقدند که با توجه به عدم بازگشت سرمایه در این بخش، سرمایه گذاری در دیگر بخش های حمل و نقلی از سوددهی بالاتری برخوردار است.

کارشناسان ریلی ارقام بالای سرمایه گذاری در این بخش را یکی دیگر از دلایل عدم ورود سرمایه گذاران دانسته و در این باره تأکید دارند: با اعداد و ارقام واقعی که وجود دارد توان و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی وجود ندارد و نرخ بلیت تکلیفی نیز بر این مشکل افزوده است.

ابوالقاسم سعیدی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران نیز درباره نحوه عرضه و ساختار بلیت قطار گفت: روزانه حدود ۲۰۰ هزار نفر با قطار جا به جا می‌شوند، ولی با توجه به اینکه عمر واگن‌ها افزایش یافته و ناوگان جدیدی به مجموعه اضافه نشده بنابراین ظرفیت ما متناسب با نیاز کشور افزایش پیدا نکرده است و کمبود عرضه همزمان با افزایش تقاضای سفر با قطار، موجب شده است بسیاری از مسافران نتوانند بلیتی تهیه کنند.

کاهش سرعت سیر

البته به دلایل متعدد کاهش سرعت سیر نیز یکی از دلایلی است که کارشناسان در این رابطه عنوان می کنند. این گروه تأکید دارند که افزایش سرعت سیر نیاز به بازسازی خطوط و نوسازی در این بخش دارد که اعتبار بالایی را نیازمند است.

کمبود لوکوموتیو

کمبود لوکوموتیو و کیفیت پایین لوکوموتیوهای موجود نیز دلیلی است که از سوی دست اندر کاران این بخش عنوان می شود.

رجبی در این باره گفت: قبلا که از لوکوموتیو امریکای جی ام استفاده می‌کردیم نوع ساختار فنی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که به ازای هر قطار ۱۲ سالن جا به جا می‌شدند، ولی تکنولوژی جدید قدرتشان کمتر است و با اینکه سرعت بالایی دارند، اما حدود ۸ سالن بیشتر نمی‌توان با آن‌ها جا به جا کرد

وی همچنین خارج شدن ۶۰۰ واگن مسافری در دهه نود را از دیگر دلایل کمبود صندلی در بخش ریلی بیان کرد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما