دومین اقتصاد دنیا به سمت دولتی‌تر شدن گام بر می دارد

قدرت با طعم اقتصاد

شی‌جین‌پینگ رهبر قدرتمند چین به تازگی برای سومین بار متوالی به مقام ریاست جمهوری این کشور رسید. سومین دوره ریاست جمهوری وی در حالی که تمام قدرت را قبضه کرده و موقعیتش از هر زمان دیگری مستحکم‌تر است با یک دوران دشوار اقتصادی همراه شده است. هر چند که وی اعلام کرده با توجه به رکود جهانی، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، کشورش 3.9 درصد رشد اقتصادی داشته، اما برخی سرمایه‌گذاران که از قدرت گرفتن شی‌جین‌پینگ و سخت‌تر شدن اقتصاد دولتی این کشور نگران هستند. به همین دلیل هم هست که شاهد هستیم بازار سهام و سرمایه چین سقوط کرده است.

قدرت با طعم اقتصاد

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- محمدرضا ستاری: سومین دوره از ریاست‌جمهوری شی‌جین‌پینگ با کنار زدن طرفداران تجارت آزاد از دولت همراه بود. او تسلط دولت بر بازار را می‌خواهد و به نظرش امنیت مقدم بر اقتصاد است. این یعنی دومین اقتصاد دنیا به سمت دولتی‌تر شدن می‌رود. به گفته ناظران تثبیت قدرت از سوی شی‌جین‌پینگ، آغاز عصری جدید برای چین است. این می‌توان خبر بدی برای اقتصاد و تجارت چین باشد. چرا که پیش از این سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی، استراتژی کووید صفر و قرنطینه سراسری از سوی شی‌ و همراهانش به وضوح مشاهده شده است.

در همین راستا، بازارهای مالی به چنین وضعیتی واکنش نشان دادند. سهام هنگ کنگ در روز دوشنبه 6 درصد سقوط کرد و به پایین ترین میزان خود در 13 سال گذشته رسید. چنین اتفاقی به این دلیل صورت گرفت که سهامداران زیادی سهام خود را فروختند. در سرزمین اصلی نیز بازار سهام با کاهشی 3 درصدی روبرو شد و ارزش یوان در برابر دلار هم به پایین تر میزان خود در طول 14 سال گذشته رسید. علت افت ارزش پول نیز خارج کردن سرمایه از سوی خانواده های ثروتمند چینی عنوان شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی چین اعلام کرده که رشد اقتصادی‌اش در سه ماهه سوم امسال 3.9 درصد بوده که به طور بی سابقه‌ای در کنگره هفته گذشته آمارهای اقتصادی اعلام نشد. با این حال تحلیل محتوای صحبت‌های رئیس جمهوری این کشور نشان می‌دهد که در کنگره بیستم حزب کمونیست، 6 برابر بیشتر کلمه امنیت در برابر اقتصاد به کار رفته است.

شی جین پینگ همچنین در این کنگره بسیاری از وفاداران خود را روی کار آورده و سیاست‌گذاران قدیمی اقتصادی مانند لی کچیانگ نخست وزیر و وانگ یانگ معمار رونق اقتصادی بازار آزاد در جنوب شرقی چین را از کار برکنار کرده است. در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که دولت جدید چین چندان تجارت پسند به نظر نمی رسد. اکنون با فشاری که به شرکت‌های فناوری وارد شده، بسیاری از آنها ناچار به تعدیل نیروی گسترده شده اند. همچنین در شرایطی وضعیت صنعت ساختمان و املاک این کشور نامناسب است که سرمایه‌گذاران زیادی هم از چین خارج شده اند.

به گفته ناظران، هر چند که رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال نشان از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهد اما همچنان از هدف گذاری اولیه که 5.5 درصد بود فاصله دارد. در واقع قرنطینه اخیر شهرهای بزرگ به خصوص شهر شانگهای به بسیاری از کسب و کارها آسیب رساند. همچنین به گفته کارشناسان، تاخیر در اعلام آمار و ارقام رشد اقتصادی چین باعث شده تا به میزان قابل توجهی اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی نسبت به روند اقتصادی کشور مخدوش شود. 

در این رابطه است ژان پیر کابستان، استاد بازنشسته در دانشگاه باپتیست هنگ کنگ، می‌گوید: «بازگشت به مارکسیسم از سوی شی‌جین‌پینگ، عمیق‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کردند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما