6 عاملی که در بازار مسکن ایرانیان را جان به لب کرده / چرا مسکن ارزان نمی شود

یکی از نیازهای اولیه هر انسانی داشتن فضای مسکونی مناسب است، نیازی که در قانون اساسی ایران نیز به آن اشاره شده، اما در سالهای اخیر بسیاری از ایرانیان از این حقوق حداقلی محروم مانده اند و 6 عامل باعث شده بازار مسکن جان ایرانیان را به لبشان برساند، مقایسه بازار مسکن در ایران و آمریکا دلایل این محرومیت را بهتر به نمایش می گذارد.

6 عاملی که در بازار مسکن ایرانیان را جان به لب کرده / چرا مسکن ارزان نمی شود

به گزارش اقتصاد 100، در حالی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در دو گزارش مجزا خبر از عبور قطعی قیمت مسکن در تهران را از میانگین هر متر مربع 47 میلیون تومان می دهند، قیمتی که در پاییز سال 1400 حدود 32 میلیون تومان بود، احسان سلطانی، از کارشناسان نام آشنای کشورمان براساس آمارهای سال 1400 مقایسه ای بین بازار مسکن در ایران و آمریکا انجام داده  خواندنی است، در انتهای این مقایسه کوتاه 6 دلیل آشفتگی بازار مسکن ایران را نیز بیان کرده است: 

مقایسه شاخص مسکن در ایران و آمریکا

قیمت مسکن ایران نسبت به آمریکا ۷۰ درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به دهه هفتاد شمسی گرانتر شده است، آن هم در کشوری تحت تحریم که نه تنها ورود مهاجر برای سرمایه گذاری در املاک ندارد که سالانه میلیاردها دلار برای خرید املاک از آن خارج می شود. 

ایران دارای بالاترین رشد قیمت مسکن اسمی، حقیقی و دلاری در جهان است. همچنین سهم مسکن از هزینه خانوار در ایران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است که در سایر کشورها بین ۱۲ تا ۲۴ درصد است.

 عوامل گرانی بی قاعده و نامتناسب  مسکن در ایران عبارتند از:

(۱) مداخله و ورود بانکهای خصوصی به بازار زمین و مسکن، به ویژه در دهه هشتاد شمسی 

(۲) شوکهای قیمت ارز

(۳) فساد و خلق رانتها و منافع کلان و ورود پولهای حاصله به بازار املاک

(۴) آزادی کامل و حمایت از سوداگری و سفته بازی

(۵) رشد نقدینگی

(۶) مالیات ناچیز املاک، عدم مداخله دولت و به بازارسپاری و آزادی قیمتها

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما