مجوز اقامت یا سرمایه‌‌گذاری بلندمدت؛ چرائی خرید ملک در ترکیه

اقتصاد ۱۰۰ خرید ملک در ترکیه توسط شهروندان خارجی زمانی قوت گرفت که دولت ترکیه حدود سه سال پیش، برخی از قوانین مهاجرتی کشور خود را تغییر داد.

مجوز اقامت یا سرمایه‌‌گذاری بلندمدت؛ چرائی خرید ملک در ترکیه

به گزارش گروه مسکن اقتصاد ۱۰۰، سازمان آمار ترکیه اعلام کرده است که ایرانیان رتبه دوم خرید ملک را در ترکیه دارند، دلیل این امر چیست؟

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که در ٩ ماه نخست سال، روس‌ها با خرید هزار و ۱۹۶ ملک در رتبه نخست، ایرانی‌ها با خرید ۵۹۲ ملک در رتبه دوم و عراقی‌ها با خرید ۴۳۳ ملک در رتبه سوم خریداران بیشترین ملک در ترکیه قرار گرفتند

ترکیه در این ماه ۵ هزار و ۴۹ ملک به شهروندان خارجی فروخته که استانبول در رتبه نخست، آنتالیا در رتبه دوم و مرسین در رتبه سوم فروش بیشترین ملک به شهروندان خارجی قرار گرفته است.

برنامه منسجم دولت ترکیه

صنعت ساختمان‌سازی در ترکیه صنعتی بسیار مهم و اشتغال‌زاست و دولت ترکیه حمایت‌های ویژه‌ای را از این صنعت در دستور کار دارد.

دولت ترکیه می‌داند که اگر دست از حمایت از این بخش بردارد، شرکت‌های متعددی با ورشکستگی روبرو می‌شوند و حجم بیکاری در این کشور افزایش خواهد یافت از این رو صنعتی سازی را در دستور کار قرار داده و با حمایت ویژه از این بخش تلاش دارد سرمایه‌های خارجی را از این طریق وارد کشورش کند.

دلیل خرید از سوی ایران

دلایل متعددی برای خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها دریافت مجوز اقامت دائم است؛ تبلیغی که به گفته مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک ایران، نوعاً دروغ و اغواکننده است و به قصد ترغیب و وسوسه افراد به خرید است.

رضا کامی، عضو و دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز نیز در این باره اظهار داشت: مزایایی که پاسپورت ترکیه‌ای در جهان و منطقه دارد سبب شده است برخی احساس کنند می‌توانند از این مزیت‌ها بهره ببرند البته درباره مزایای پاسپورت ترکیه تا حدی بزرگنمایی نیز می‌شود.

یکی دیگر از دلایل این امر نبود ثبات اقتصادی است، بررسی روند قیمت دلار و تعداد املاکی که ایرانیان در ترکیه خریده‌اند، نشان می‌دهد که روند رشد سرمایه‌گذاری ایرانیان در املاک با افزایش قیمت دلار شکل صعودی به خود گرفته است

بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز تأکید دارند که ارزان‌تر بودن قیمت مسکن در ترکیه نسبت به تهران از جمله دلایل این اقدام است.

موج تورمی سنگین املاک بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز تأکید دارند که ارزان‌تر بودن قیمت مسکن در ترکیه نسبت به تهران از جمله دلایل این اقدام است.

موج تورمی سنگین املاک در تهران که خرید خانه را برای بسیاری از افراد تبدیل به آرزو کرده منجر به کوچ برخی از افراد به ترکیه برای خرید مسکن ارزان‌قیمت شده است.

چرا کسی در تهران خانه نمی‌خرد

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که رکود معاملات مسکن در تهران به دلیل انتظارات تورمی و افت توان طرف تقاضا با تشدید روبرو است و این بازار همچنان در حالت کسادی به سر می‌برد.

سرعت رشد قیمت‌ها نیز با رکود معاملات به طور چشمگیری کاهش یافته و به صفر متمایل شده است. کما این‌که رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱.۱ درصد بود که پایین‌ترین رقم از اردیبهشت تا کنون محسوب می‌شود.

کارشناسان می‌گویند: با وجود تورم ۴۲ درصدی شهریورماه، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش ۴۶ درصدی ساخت‌وساز در تهران، پیش‌بینی اغلب کارشناسان این است بازار ملک در نیمه دوم سال جاری با ثبات همراه خواهد بود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما