ترس بازارهای جهانی از رکود / افت پیاپی بورس آمریکا

فدرال رزرو احتمالا در نشست ماه آینده خود، افزایش قابل توجهی در نرخ بهره خواهد داشت چراکه به دنبال محدود کردن اقتصاد و در نهایت کاهش تورم است.

ترس بازارهای جهانی از رکود / افت پیاپی بورس آمریکا

به گزارش خبرنگار گروه بانک بیمه و بورس اقتصاد 100 - بازارهای سهام در آخر هفته گذشته سقوط و از همه رشدهای قیمتی خود صرف نظر کردند. این افت پس از آن رویداد که نشانه‌های ناتوانی برای کنترل تورم، بیشتر از قبل شده بود. S&P 500  پس از افزایش بیش از 1 درصدی در صبح پنجشنبه، در حرکتی که چرخش شدید از ضرر به سود را نشان می‌داد، در روز جمعه 2.4 درصد سقوط کرد. این تغییر ناگهانی موجب شد تا شاخص برای هفته گذشته 1.5 درصد افت را ثبت کند و به کلی افزایش قیمت در هفته گذشته را از بین ببرد. 

داده‌های یک نظرسنجی دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که انتظار خانوارها برای نرخ تورم در ۱۲ ماه آینده افزایش قابل توجهی داشته است. فدرال رزرو انتظارات تورمی خانوارها را به عنوان معیاری از احساس مردم نسبت به اقتصاد و چگونگی تغییر عادات مصرفی و مخارجی آنها که به نوبه خود بر تورم تحقق یافته اثر می گذارد، بررسی می کند.

این نظرسنجی به شاخص قیمت مصرف کننده که این هفته نیز منتشر شد، اضافه شد و این انتظارات را تقویت کرد که فدرال رزرو احتمالا در نشست ماه آینده خود، افزایش قابل توجهی در نرخ بهره خواهد داشت چراکه به دنبال محدود کردن اقتصاد و در نهایت کاهش تورم است. با این حال، نرخ‌های بهره بالاتر هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها افزایش می‌دهد و بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد.

بازدهی اسکناس دو ساله خزانه داری ایالات متحده که به تغییرات انتظارات نرخ بهره حساس است، در روز جمعه به 4.5 درصد رسید که بالاترین سطح از سال 2007 است. اوراق 10 ساله خزانه داری که هزینه های استقراض در سراسر جهان را تشکیل می دهد، به 4.02 افزایش یافت. درصد بازده به صورت معکوس نسبت به قیمت ها، حرکت می کند.

با افزایش سریع نرخ ها در سال جاری، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای عصبی شده اند به طوریکه ثبات سیستم مالی در معرض تهدید قرار گرفته است. امواج ناشی از افزایش شدید نرخ در سراسر جهان پخش شد، قدرت دلار را افزایش داد، ارزهای دیگر را تضعیف کرد، هزینه های استقراض را برای برخی از بازارهای نوظهور افزایش داد و بانک های مرکزی دیگر را وادار به اقدامات اصلاحی برای محافظت از اقتصاد خود کرد. با این حال، سرعتی که جهان مجبور است خود را با این تغییرات شدید تطبیق دهد، برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بسیار نگران‌کننده است.

این نگرانی ها در هفته های اخیر در میان آشفتگی در بازارهای مالی بریتانیا، پس از طرح نامناسب دولت برای کاهش مالیات و سقف قیمت انرژی، که در ماه سپتامبر با جزئیات کمی درباره نحوه تامین مالی این طرح ها ارائه شد، تشدید شد.

روز جمعه، پس از آخرین بازنگری در برنامه اقتصادی دولت، بحث برکناری نخست وزیر لیز تراس و پایان دادن به اوراق قرضه موقت بانک مرکزی، بازارهای بریتانیا روز جمعه با وضعیتی مشابه چرخش آمریکا روبه رو شدند. شاخص FTSE 100 بریتانیا پس از رشد تقریبا 2 درصدی در اوایل روز، تنها با افزایش 0.1 درصدی بسته شد. بازده اوراق قرضه دولتی 30 ساله، که اخیرا در حال نوسان بوده است، پس از کاهش 4.3 درصدی در اوایل روز، با 4.8 درصد افت به پایان رسید.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما