مباحث داغ مالی جلسه شورای شهر مشهد را غیر علنی کرد

در جلسه علنی فوق العاده شورای شهر مشهد، باتوجه به بالاگرفتن بحث‌ها بر سر تلفیق بودجه میان برخی اعضای شورا، پیشنهاد ادامه جلسه به صورت غیرعلنی به رای گذاشته شد که با حداکثر آرا به تصویب رسید.

مباحث داغ مالی جلسه شورای شهر مشهد را غیر علنی کرد

به گزارش اقتصاد100، دوشنبه، ۲۸ اسفندماه در صد و یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، دستور کار اول با موضوع نامگذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدا به تصویب رسید. بر اساس این لایحه معبر فرعی کافی ۶ واقع در بلوار طبرسی ۶۲ با حفظ شماره، به نام «شهید سید جعفر فتاحی»، معبر فرعی شهید اکبرزاده ۴ واقع در خیابان سخاوت ۳۲ با حفظ شماره به نام «شهید محمدرضا زاهدی»، معبر فرعی شهید خاکستری ۵۰ واقع در بلوار شهید اصلانی با حفظ شماره، به نام «شهید محمد مهدی دادگر» و معبر فرعی کوهسنگی ۳۶ واقع در خیابان کوهسنگی با حفظ شماره به نام « شهید سید جلال کریمی اله آباد» نام گذاری خواهند شد.

دستور کار دوم جلسه لایحه دوفوریتی با موضوع تسویه بدهی اوراق سررسید شده بانک صنعت و معدن بود که به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می شود در راستای اجرای تبصره های ۱ و۳ بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد و به منظور تسویه بخشی از مطالبات بانک صنعت و معدن از شهرداری تا پایان سال ۱۴۰۲ در خصوص اصل اوراق سررسید شده و سودهای سه ماهه پرداخت نشده نسبت به واگذاری و تهاتر املاک متعلق به شهرداری مشهد و اعطای پروانه ساختمانی مطابق پنج بند وارد در این طرح اقدام کند.

در ادامه جلسه شورا، شهردار مشهد که در جلسه حضور داشت، به صورت مجازی دستور افتتاح پروژه دوربرگردان شهید میرزایی را داد تا در ایام نوروز امکان بهره برداری توسط شهروندان از این محل وجود داشته باشد و پس از آغاز سال جدید بهره برداری رسمی آن انجام شود.

در بخش دیگری از جلسه و همزمان با اذان ظهر، اعضای شورا برای اقامه نماز و تست گرم خط سه قطار شهری مشهد، صحن علنی را ترک کردند. پس از حضور مجدد اعضا در جلسه ایمان فرهمندی، نایب رئیس شورای اسلامی به دلیل کسالت رئیس شورای اسلامی شهر به جای وی ادامه جلسه را در دست گرفت.

در ادامه براساس درخواست اعضاء جابه جایی دستورکارهای سه و چهار به ترتیب با موضوعات مجوز خرید و تامین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری و نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لوایح تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد، سازمان ها، موسسات و شرکت های وابسته مطرح شد.

فاطمه سلیمی در ادامه و در مورد بررسی لایحه تفریغ بودجه ۱۴۰۱ و تذکری عنوان کرد: جای تشکر از اقدامات همکاران ما در حوزه حمل و نقل وجود دارد. در زیر زمین ۴۰۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند که کسی آن ها را نمی بیند.

وی افزود: همکاران ما در مجامع از تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۸در قالب ۳۴ جلسه حسابرسی های خود را آغاز کردند و پس از آن در ۱۴۰۲/۶/۱۳ به شورای شهر ارسال کردند و پس از این تاریخ طی نامه ای به شهردار مشهد از سوی رئیس شورای شهر مشهد درخواست شده تا تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام شود. در تاریخ ۶/۳۰ لایحه شهرداری اعلام و پیوست های این لایحه در تاریخ ۷/۱۲ تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در تاریخ ۷/۲۵ نامه ای دیگر مبنی بر تسریع در بررسی بودجه ۱۴۰۱ ارسال شده است و در۸/۱۴ دعوت نامه جلسه ارسال شده است. همچنین در ۱۸/۱۸ نامه نگاری ها در خصوص ارائه مستندات تکمیلی انجام شده است. در۹/۲۱ نیز ارائه گزارش در خصوص لایحه تفریغ بودجه انجام شده است. همه موارد نتیجه ۸ ماه کار همکاران شهرداری است. تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ طی سه جلسه انجام شده است.

موسی الرضا حاجی بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر حین بیان تذکرات فاطمه سلیمی، عضو شورای شهر به شدت اعتراض داشت و بیان می کرد که این تذکرات مربوط به دستورکار حال حاضر نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در جریان پیشنهاد جابه جایی دستورکارهای سوم و چهارم به شدت مخالفت کرد.

حاجی بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اینکه خانم سلیمی مواردی غیرواقعی که هیچ ربطی به دستور کار جلسه ندارد را بیان کند، خلاف مقررات است. من به احترام رئیس شورای اسلامی شهر به این جلسه شرکت کردم؛ به لحاظ آیین نامه قانونی، برگزاری جلسات این چنینی خلاف قوانین و مقررات است که شکایت مکتوب شده و به استانداری و فرمانداری ارسال خواهم کرد.

حاجی بگلو با بیان اینکه بنده در هیچ یک از کمیسیون های برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق عضو نبوده ام، یادآور شد: این حق من است تمامی موضوعات مطالب و آنچه قانونگذار به من اجازه داده است را به عنوان نماینده مردم در این صحن سوال کنم و شما مکلف به پاسخگویی هستید. من اجازه نمی دهم هر مدلی که بخواهید تعریف کنید.

همچنین مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد ضمن اشاره به گزارشات ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در نامه نگاری های انجام شده دعوتنامه برای همه اعضای شورای شهر ارسال شده است و اگر کسی واقعا دغدغه ای داشت می توانست در این جلسات حضور پیدا کند.

در ادامه موسی الرضا حاجی بگلو در پاسخ به موارد مطرح شده در خصوص انتقاداتی که از وی به جهت عدم حضور در جلسات کمیسیون تلفیق شد، تشریح کرد: ما هنوز به دستور کمیسیون تلفیق در خصوص لوایح تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد، سازمان ها، موسسات و شرکت های وابسته نرسیده ایم. وقتی به این کمیسیون رسیدیم من صحبت خواهم کرد. لازم نیست ادای کارشناسان را درآورید؛ شما اگر کارشناس بودید این موارد در سه روز جمع بندی نمیشد بلکه در ۶ ماه جمع بندی می شد. شما خودتان این لوایح را نخواندید.

در ادامه رای گیری برای جابه جایی دستورکار سه و چهار انجام شد و با رای اعضا به تصویب رسید، اما همچنان سخنگوی شورای اسلامی شهر در مخالفت با این جابه جایی، تاکید کرد: باید دو سوم اعضا این درخواست را امضا کنند. پاسخ من را بدهید و من نمی خواهم رای گیری انجام شود. همه از ترس شما سکوت کرده اند. براساس چه ماده ای رای گیری کردید؟ دوستانی که جابه جایی را پیشنهاد می کنند برای اینکه به جمع برسند رای گیری می کنند. حق بنده است که سوال بپرسم.

همچنین ایمان فرهمندی، نائب رئیس شورای اسلامی به حاجی بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد تذکر انضباطی داد. همچنان سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد بر درخواست خود مبنی بر اینکه براساس چه ماده قانونی اقدام به رای گیری در خصوص جابه جایی دستور کارها کردید پافشاری کرد.

حاجی بگلو در تذکری دیگر اظهار کرد: کسانی که نسبت به موارد قانونی مطلع نیستند را به کتاب قانون رجوع می دهم. حال که می خواهید بحث تفریغ بودجه را آغاز کنید چاره ای نیست اما سوالی که دارم این است که در حال حاضر رئیس کمیسیون تلفیق چه کسی است؟

وی در مقابل پاسخ نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر اینکه رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی مشهد فاطمه سلیمی است، تاکید کرد: این درست نیست. بگویید من می خواهم این را تصویب کنم و شما بیرون بروید. بر اساس تبصره ماده ۱۲ دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات و رای گیری کمیسیون تلفیق با ریاست شورا تشکیل خواهد شد. در نتیجه به لحاظ قانونی رئیس کمیسیون تلفیق خانم سلیمی نیست؛ بنابراین تمام موضوعات تلفیق تا الان به لحاظ قانونی هیچ اعتباری ندارد.

در جریان تنش ایجاد شده حسن منصوریان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در پیشنهادی عنوان کرد: مردم ما به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان طاقت این تنش ها را ندارند. ضمن عذرخواهی از همه مردم عزیز پیشنهاد می کنم برای اینکه این بحث ها خاطر مردم را آزرده نکند، ادامه جلسه به صورت غیر علنی انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر در پاسخ به این مورد گفت: به هیچ عنوان نباید جلسه غیر علنی شود و حق مردم است که تمام جلسات صحن علنی در معرض عموم قرار گیرد. مردم باید بدانند و ببیند آنچه را که در صحن علنی به وقوع می پیوندد. همچنین نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه مخالفت خود را مبنی بر ادامه جلسه به صورت غیرعلنی اظهار کرد.

در ادامه با توجه به بالا گرفتن بحث ها میان اعضای شورا، پیشنهاد ادامه جلسه به صورت غیرعلنی به رای گذاشته شد که با حداکثر آرا به تصویب رسید.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما