تفاوت لوله مانیسمان و درزدار چیست؟

دانستن تفاوت لوله مانیسمان و درزدار، به عنوان دو نوع لوله بسیار پرکاربرد در انواع صنایع برای داشتن انتخابی صحیح پیش از خرید اهمیت دارد. لوله‌ها، مقاطعی بسیار پرکاربرد در صنایع به شمار می‌روند.

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار چیست؟

انواع لوله‌های فولادی به عنوان لوله‌هایی با استحکام بالا و مقاومت عالی، در صنایع مختلف و در انواع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها، از لحاظ روش تولید دارای دو نوع درزدار و بدون درز هستند. لوله‌های درزدار از خمکاری ورق فولادی و جوشکاری آن و لوله‌های بدون درز یا مانیسمان از سوراخ کردن شمش فولادی تولید می‌شود. 

اما این دو نوع تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اصلی‌ترین تفاوت لوله مانیسمان و درزدار، در روش تولید است که منجر به دیگر تفاوت‌ها نیز می‌شود. تفاوت در ظاهر، قیمت، کاربرد و خواص و ویژگی‌ها از جمله مهم‌ترین این تفاوت‌ها به شمار می‌روند که پیش از خرید لوله فلزی باید مورد توجه قرار گیرند.

در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار در روش تولید

برای تولید لوله درزدار، از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. این لوله‌ها می‌توانند در انواع استیل، فولاد ساده کربنی و فولادهای آلیاژی تولید شوند. برای تولید آن‌ها یک ورق فولادی در ابعاد مشخص، با توجه به قطری که قرار است لوله داشته باشد، خم شده و سپس هر دو انتهای آن به هم رسیده و به یکدیگر جوش داده می‌شوند. خط جوش مستقیم این لوله‌ها معمولا با چشم قابل مشاهده است. به این نوع لوله، لوله درز مستقیم یا لوله درز جوش مستقیم گفته می‌شود. 

نوع دیگری از لوله‌های درزدار، لوله‌های اسپیرال نام دارند. در این لوله‌ها، ورق به صورت مارپیچ پیچیده شده و سپس جوش داده می‌شود. مزیت این نوع نسبت به نوع جوش مستقیم، این است که می‌توان لوله اسپیرال را در ابعاد بزرگ‌تر از لوله جوش مستقیم تولید کرد. 

اما در روش تولید لوله مانیسمان، از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که معمولا شمش استوانه‌ای است. شمش ابتدا حرارت دیده و سرخ شده سپس با استفاده از یک سنبه، درون آن حفره ایجاد می‌شود.

استوانه توخالی تولید شده، با کشش گرم یا سرد کشیده می‌شود و در سایزهای مختلف تولید می‌گردد. عملیات ماشینکاری نهایی نیز برای تولید لوله‌ای بدون درز و با کیفیت انجام می‌گیرد. 

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار در روش تولید، منجر به تفاوت در خواص و کاربردهای آن‌ها نیز خواهد شد. 

تفاوت در ظاهر

ساده‌ترین راه تشخیص لوله بدون درز از لوله درزدار، توجه به وجود خط جوش درون این لوله است. لوله درزدار، چه به صورت درز مستقیم باید چه به صورت اسپیرال، دارای درز جوشی است که می‌توان آن را در ظاهر مشاهده نمود. 

در مقابل، برای ساخت لوله‌های مانیسمان از هیچ کدام از روش‌های جوشکاری استفاده نمی‌شود و به همین دلیل، هیچگونه درز جوشی در آن‌ها وجود ندارد.

بنابراین، اگر داخل لوله درزدار را لمس کنید احتمالا با یک برجستگی برخورد خواهید کرد در صورتی که با لمس درون لوله مانیسمان، با سطحی صاف مواجه می‌شوید. ظاهر یکدست و بدون برجستگی لوله مانیسمان، معرف ظاهری آن است که آن را در نتیجه روش تولید خود دارد. 

تفاوت لوله درزدار و مانیسمان

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار در خواص 

بزرگترین تفاوتی که لوله مانیسمان و درزدار دارند، در خواص آن‌ها است. لوله مانیسمان، بدون داشتن هرگونه درز جوشی در سطح خود، ضمن داشتن مقاومت و استحکامی بالاتر از لوله درزدار، مقاومت به خوردگی بالاتری نیز دارد. 

درز جوش در لوله درزدار، می‌تواند محلی مستعد خوردگی باشد؛ محلی که خوردگی از آن‌جا شروع می‌شود. 

از طرفی، یکپارچگی لوله مانیسمان، باعث می‌شود که استحکام فشاری بالاتری نسبت به لوله درزدار داشته باشد و همچنین تحمل آن در برابر دماهای اعمالی نیز بالاتر باشد. 

این تفاوت‌ لوله مانیسمان و درزدار در خواص، موجب می‌شود که کاربردهای متفاوتی را نیز از این لوله‌ها انتظار داشته باشیم. 

تفاوت در ابعاد

لوله مانیسمان را می‌توان از قطرهای کوچک، از ½ تا قطرهای بسیار بالا (تا 120 اینچ) تولید کرد. لوله های مانیسمان، در رده‌های مختلف و در ابعاد گوناگون تولید و ارائه می‌شوند که برخی رده‌ها، طرفداران زیادی دارند. به عنوان مثال، قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ یکی از سوالات متداول صنایع خریدار این کالا است. 

در مقابل، لوله درز جوش مستقیم، معمولا تا قطر 24 اینچ تولید می‌شوند. بنابراین مزیت ابعاد بالای لوله مانیسمان را ندارد. با اینحال، با تولید لوله درزدار اسپیرال، می‌توان لوله‌های درزدار را نیز در قطرهای بالا تولید نمود. 

تفاوت در کاربرد

به دلیل تفاوت در ساخت و در نتیجه آن تفاوت در خواص، کاربردهای لوله مانیسمان و لوله درزدار نیز با هم تفاوت خواهد داشت. 

لوله‌های مانیسمان، استحکام و مقاومت فشاری و دمایی بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند و به همین خاطر، کاربردهای آن‌ها نیز در شرایط خاص‌تر بیشتر است. 

از جمله کاربردهای لوله بدون درز می‌توان به لوله‌های انتقال تحت فشار همچون لوله‌های نفت و گاز، کمپرسورها، مخازن سوخت CNG، مخازن بویلرها و صنایع شیمیایی حساس اشاره کرد. در این صنایع، مقاومت به فشار و حرارت بسیار مهم است و بنابراین، لوله‌های بدون درز می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای به‌کارگیری در این صنایع باشند. 

در مقابل، در بسیاری از صنایع معمول، از لوله درزدار استفاده می‌شود. بسیاری از لوله‌های آب از نوع لوله درزدار هستند و به طور کلی مصارف خانگی و صنعتی بسیاری را می‌توان برای لوله‌های درزدار مشاهده نمود.

در مجموع، در مصارف معمولی که نیاز به مقاومت و استحکام فشاری و دمایی بالایی نباشد، مصرف لوله درزدار بالا است. توجه داشته باشید که انتخاب بین لوله مانیسمان و درزدار، به نوع کاربرد، فشار کاری و نیازهای پروژه شما بستگی دارد. 

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار در قیمت

فرایند تولید لوله مانیسمان، نیازمند تجهیزات بیشتر است و فرایندی پیچیده‌تر نسبت به روش ساخت لوله درزدار محسوب می‌شود. در نتیجه، لوله‌های تولید شده حاصل از این روش نیز قیمت بالاتری خواهند داشت. 

از طرفی، قیمت فروش لوله مانیسمان و لوله درزدار را که مقایسه نمایید، متوجه تفاوت قیمت آن‌ها خواهید شد. لوله‌هایی با خواص مکانیکی بهتر، طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند. 

خرید انواع لوله مانیسمان و درزدار

خرید انواع لوله مانیسمان و درزدار از معتبرترین بازرگانی فولاد، آیرومارت

پس از بررسی تفاوت لوله مانیسمان و درزدار، حتما به فکر فرو رفته‌اید که کدام لوله مناسب استفاده شماست؟ لوله‌های مانیسمان و درزدار، هر کدام خواص و کاربردهای متفاوتی دارند و انتخاب آن‌ها باید با توجه به نیاز پروژه شما باشد. 

بازرگانی فولاد آیرومارت، ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و استیل است که انواع لوله درزدار و بدون درز را نیز با بهترین قیمت روز ارائه می‌دهد. آیرومارت، در کارگروه‌های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی، ساختمان سازی و تهویه مطبوع نیاز سنجی کرده و بهترین نوع مقاطع فولادی که نیاز شما را رفع می‌کند، به شما ارائه می‌دهد.

آیرومارت، با ارائه سرتیفیکیت‌های معتبر، بهترین مقاطع فولادی از بهترین برندها در سبد کاملی از سایزها را به مشتریان ارائه می‌دهد و این اطمینان را به شما خواهد داد که بهترین خرید را داشته‌اید. 

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت روز انواع مقاطع فولادی، استیل و فلزات رنگین، از طریق وبسایت iromart.com اقدام نمایید و یا از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید. 

آیرومارت با شعار "یک کلیک تا خرید آهن"، در تلاش است تا نیاز مشتریان را در ساده‌ترین حالت ممکن رفع نماید و تجربه خریدی بی‌نظیر برای آن‌ها رقم بزند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما