ناسا بالاخره X-۵۹ را به نمایش گذاشت

اقتصاد ۱۰۰ - ناسا همانطور که وعده داده بود، بامداد امروز از نخستین هواپیمای مافوق صوت خود به نام X-۵۹ در یک مراسم رسمی رونمایی کرد.

ناسا بالاخره X-۵۹ را به نمایش گذاشت

به گزارش گروه دانش و فناوری،

امروز ناسا و لاکهید مارتین هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ را در مراسمی در کارخانه معروف اسکانک ورکز(Skunk Works) در کالیفرنیا رونمایی کردند.

ناسا به عنوان یک نقطه عطف مهم در تاریخ هوانوردی، مردم سراسر جهان را تشویق کرده بود تا این مراسم را به تماشا بنشینند.

این مراسم ۳۵ دقیقه‌ای سرانجام برگزار شد، اما به جای ارائه جزئیات و اطلاعات بیشتر، از اظهار شعف و سخنرانی طولانی سرشار بود. با این حال، این اولین باری بود که عموم مردم این فرصت را داشتند که X-۵۹ را از نزدیک و در شکل نهایی خود ببینند.

پم ملروی، جیمز فری، باب پیرس، جان کلارک، و گرگ اولمر از ناسا و شرکت لاکهید مارتین معاون در این مراسم سخنرانی کردند.

ناسا بالاخره X-۵۹ را به نمایش گذاشت

ناسا هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ را ساعت ۰۰:۳۰ بامداد امروز به نمایش عموم درآورد. این رویداد، نقطه عطف مهمی در ماموریت کوئست(Quesst) ناسا است که هدف آن تحقق پرواز تجاری مافوق صوت است.

مراسم رونمایی از X-۵۹ به صورت زنده از سرویس پخش ناسا پلاس، ناسا اپ، کانال یوتیوب ناسا و وب‌سایت ناسا پخش شد و نتایج دهه‌ها تحقیقات هوانوردی و پروازهای مافوق صوت را به نمایش گذاشت.

در این مراسم نگاهی اجمالی به فناوری پیشگامانه‌ای شد که می‌تواند آینده سفرهای هوایی را متحول کند. به گفته ناسا، X-۵۹ فقط یک هواپیمای پرسرعت نیست، بلکه یک انقلاب در پرواز مافوق صوت ایجاد می‌کند.

همانطور که همه می‌دانیم، پرواز مافوق صوت سنتی با یک عارضه جانبی وحشتناک همراه است و آن، شکسته شدن دیوار صوتی و صدای مهیب و گوش خراش حاصل از آن است. هنگامی که یک جسم دیوار صوتی را می‌شکند، امواج ضربه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث اختلال در زمین شود.

این امواج ضربه‌ای، اگرچه برای کسانی که در هواپیمای مافوق صوت هستند، نامحسوس است، اما می‌توانند به سازه‌ها آسیب برسانند و حیوانات را گیج کنند و برای کسانی که در نزدیکی هواپیما هستند مزاحمت و دردسر ایجاد کنند.

این در حالی است که هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ هر چند این صدای مهیب و امواج حاصل از آن را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما آن را به یک «ضربه صوتی» آرام تبدیل می‌کند.

تصور کنید که بتوانید سریع‌تر از سرعت صوت و بدون ایجاد سر و صدای آزاردهنده روی زمین که معمولاً با سفر مافوق صوت همراه است، پرواز کنید. هواپیمای X-۵۹ با ۳۰ متر طول و ارتفاع ۴.۲ متری دقیقاً این را نوید می‌دهد.

ناسا بالاخره X-۵۹ را به نمایش گذاشت

این هواپیمای سوزن شکل که حاصل همکاری شرکت لاکهید مارتین با ناسا است، یک جت تک موتوره است که در ارتفاع ۵۵ هزار فوتی(۱۶ هزار و ۷۰۰ متری) حرکت می‌کند و به سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت یا ۱.۴ ماخ می‌رسد. چیزی که آن را متمایز می‌کند، حداقل صدای ساطع شده از آن است که در حدود ۷۵ PLdB(سطح نویز درک شده بر حسب دسی‌بل) است. صدایی که با صدای بسته شدن درب یک خودرو قابل مقایسه است.

هواپیمای X-۵۹ که در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۳ معرفی شود، با تاخیرهایی مواجه شد که به دلیل یکپارچه‌سازی، چالش‌های رایانه‌ای، آزمایش‌های ساختاری و ارزیابی‌های زمینی بود. این تاخیرها هر چند که زمان معرفی آن را به عقب راند، اما بر تعهد ناسا و لاکهید مارتین به اطمینان از تنظیم دقیق قابلیت‌های این هواپیما تأکید دارد.

کاهش اثرات مخرب صدای مهیب سنتی

نقش X-۵۹ در ماموریت QUESST ناسا بسیار مهم است. این هواپیمای آزمایشی با مطالعه صدا و با هدف کاهش تأثیر مخرب موج ضربه‌ای سنتی، پرواز مافوق صوت را بازتعریف می‌کند. تأخیرهایی که پروژه X-۵۹ با آن روبه‌رو شد، گواهی بر فرآیند دقیق آزمایش و اصلاح آن است.

همینطور که X-۵۹ برای اولین پرواز رسمی خود آماده می‌شود، چشمان جهان هوانوردی به پتانسیل آن برای ایجاد انقلاب در صنعت حمل و نقل دوخته شده است.

هدف ماموریت QUESST درک واکنش مردم به پرواز مافوق صوت آرام‌تر است، که نه تنها در مورد پیشرفت این فناوری بلکه در مورد تغییر شکل درک عمومی است.

هواپیمای X-۵۹ در صورت موفقیت می‌تواند شتاب دهنده‌ای برای لغو ممنوعیت پروازهای تجاری مافوق صوت بر روی زمین باشد و عصر سفرهای هوایی در دسترس‌تر و کارآمدتر را رقم بزند.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما