مایکروسافت از اپل پیشی گرفت و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد

اقتصاد ۱۰۰ - کوپرتینویی‌ها زین پس لقب ارزشمندترین شرکت جهان را یدک نخواهند کشید و ردموندی‌ها موفق شدند این عنوان را از رقیب کهنه‌کار خود بگیرند.

مایکروسافت از اپل پیشی گرفت و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد

به گزارش گروه دانش و فناوری، برای بیش از یک دهه، اپل پادشاه بلامنازع بازار سهام بود. این شرکت برای اولین بار در سال 2011 از اکسون موبیل به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان پیشی گرفت و تقریباً بدون وقفه این عنوان را حفظ کرد. اما اکنون انتقال قدرت آغاز شده است.

روز جمعه، مایکروسافت پس از افزایش بیش از یک تریلیون دلاری ارزش بازار در سال گذشته، از اپل پیشی گرفت و تاج پادشاهی را به دست آورد. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، مایکروسافت روز خود را با 2.89 تریلیون دلار به پایان رساند که بالاتر از 2.87 تریلیون دلار اپل است.

این تغییر بخشی از نظم مجدد بازار سهام است که با ظهور هوش مصنوعی مولد آغاز شد. این فناوری که می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد، تصاویر ایجاد کند و کد بنویسد، به دلیل پتانسیل آن برای ایجاد اختلال در تجارت و ایجاد تریلیون‌ها دلار ارزش اقتصادی اعلام شده است.

زمانی که اپل جایگزین اکسون شد، دوران برتری فناوری را آغاز کرد. ارزش بازار اپل، آمازون، فیس بوک، مایکروسافت و گوگل رهبران سابق بازار مانند والمارت، جی پی مورگان چیس و جنرال موتورز را کم ارزش تر کرد.

صنعت فناوری همچنان در صدر فهرست قرار دارد، اما شرکت‌هایی که بیشترین شتاب را دارند، هوش مصنوعی مولد در خط مقدم برنامه‌های تجاری آینده آنها قرار دارد. ارزش مجموع مایکروسافت، انویدیا و آلفابت، شرکت گوگل، سال گذشته 2.5 تریلیون دلار افزایش یافت. عملکرد آنها از اپل پیشی گرفت که در سال 2023 افزایش قیمت سهام کمتری را ثبت کرد.

براد ریبک، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری استیفل گفت: «این به سادگی به ژن هوش مصنوعی یعنی هوش مصنوعی مولد مربوط می‌شود. او گفت که بر تمام مشاغل مایکروسافت، از جمله بزرگترین آن، تأثیر خواهد گذاشت، در حالی که اپل هوش مصنوعی مولد ندارد.»

Microsoft edges out Apple as world's most valuable company | Reuters

ارزشمندترین شرکت جهان ؛ ارزش سهام مایکروسافت در برابر اپل در بازار سهام

مایکروسافت از دوران محاسبات شخصی، زمانی که سیستم عامل ویندوز آن بر فروش غالب بود، موفق به دستیابی به فناوری انقلابی خاصی نشده بود و دیر به صنعت رقابتی در دنیای اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی رسید.

هنگامی که ساتیا نادلا در سال 2014 مدیر اجرایی مایکروسافت شد، این شرکت در حال ورشکست شدن بود. او دوباره آن را در مسیر تجارت رو به رشد رایانش ابری متمرکز کرد و آن را به یک رقیب قوی برای آمازون، پیشگام در این زمینه، تبدیل کرد. سپس آقای نادلا دوباره شرکت را به جلو هل داد و یک شرط بندی تهاجمی بر روی هوش مصنوعی مولد انجام داد.

در سال 2019، آقای نادلا اولین سرمایه گذاری مایکروسافت را در OpenAI انجام داد، استارت‌آپی که چت ربات ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌سازد. در پایان تابستان 2022، او تحت تاثیر پیش نمایشی از فناوری زیربنایی OpenAI، معروف به GPT-4 قرار گرفت و سپس شروع به تشویق مایکروسافت برای افزودن هوش مصنوعی مولد به سرویس‌های این شرکت کرد.

او با اضافه کردن یک ربات چت به موتور جستجوی بینگ شروع کرد، اما سپس شروع به افزودن هوش مصنوعی مولد خود به سیستم عامل ویندوز و برنامه‌های کاربردی مانند Excel و Outlook و ارائه سیستم‌های OpenAI به مشتریان Azure و محصول برتر محاسبات ابری کرد.

همچنین گزارش درآمد به تازگی در نتایج مالی مایکروسافت نشان داده شده است. در سه ماه منتهی به سپتامبر حدود سه درصد رشد را برای Azure به خود اختصاص داد و عرضه 30 دلاری در ماهانه در نرم افزار بهره وری مایکروسافت تنها در نوامبر عرضه عمومی شد.

این اولین باری نیست که مایکروسافت در سال‌های اخیر از اپل پیشی گرفته است. این کار را در سال 2018 انجام داد، زیرا تجارت رایانش ابری آن شروع به شکوفایی کرد، و در سال 2021، زمانی که بیماری همه گیر باعث اختلال در عملکرد اپل شد. اما این تغییر می‌تواند بیشتر نشان دهنده یک تغییر اساسی در صنعت فناوری باشد و جایگاه مایکروسافت را به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان پایدارتر کند.

Apple vs. Microsoft: Which Tech Stock To Own In 2023? - Apple Maven

مایکروسافت، ارزشمندترین شرکت جهان است

سوال این است: چه کسی پتانسیل بهتری برای رفتن به سطح بعدی 3.5 تریلیون دلاری دارد؟ دن مورگان، مدیر پورتفولیو و تحلیلگر در Synovus Trust، یک بانک در جنوب شرقی گفت. “شما می‌توانید ادعا کنید که مایکروسافت در موقعیت بهتری قرار دارد.

آیفون که در سال 2007 عرضه شد، اپل را به صدر بازار سهام رساند. بین سال‌های 2009 تا 2015، این شرکت از فروش 20 میلیون آیفون در سال به بیش از 200 میلیون دستگاه رسید.

زمانی که فروش دستگاه‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافت، تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، تمرکز شرکت را از فروش آیفون‌های بیشتر به فروش اپلیکیشن‌ها و خدمات بیشتر به مردم در آیفون‌های موجود تغییر داد. این استراتژی به درآمد سالانه اپل کمک کرد تا به 383 میلیارد دلار برسد که تقریباً 4 برابر بیشتر از پایان سال 2011 است، سالی که استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل درگذشت.

استراتژی آقای کوک نشانه‌هایی از خستگی را نشان داده است. آیفون که بیش از نیمی از درآمد اپل را به خود اختصاص می‌دهد، هر ساله بیشتر به دلیل پیشرفت‌های فزاینده‌اش شناخته می‌شود تا نوآوری‌های قابل توجه. همچنین خرید آی پد و مک نیز کاهش یافته است و رشد فروش خدمات آن مانند Apple Music کند شده است.

سال گذشته، فروش این شرکت برای چهار فصل متوالی کاهش یافت. اما سهام اپل همچنان حدود 50 درصد در سال گذشته افزایش یافت و سرمایه گذاران ارزش بازار آن را به حدود 3 تریلیون دلار رساندند زیرا اعتقاد داشتند تقاضا برای آیفون ادامه خواهد داشت.

تحلیلگران وال استریت پیش بینی کرده‌اند که فروش آیفون در سال جاری ضعیف خواهد بود. این شرکت در چین با چالش‌هایی مواجه است، جایی که هواوی گوشی جدیدی را عرضه کرده و دولت استفاده از تلفن‌های هوشمند خارجی را محدود می‌کند.

Microsoft Tops Apple to Become Most Valuable Public Company - The New York Times

ارزشمندترین شرکت جهان ؛ مقایسه درصد مالکیت حجم بازار به تریلیون دلار

در حالی که مایکروسافت و دیگران در حال ساختن هوش مصنوعی مولد جدید خود هستند، اپل در این رقابت تاکنون غایب بوده است. در طی تماسی با تحلیلگران سال گذشته، آقای کوک گفت اپل در ارتباط با هوش مصنوعی پروژه “در حال انجام” دارد، اما او از توضیح بیشتر خودداری کرد.

به گزارش تایمز، سال گذشته، مهندسان اپل در حال آزمایش یک مدل زبان بزرگ بودند که می‌تواند یک ربات چت را تقویت کند. این شرکت همچنین با ناشران در مورد به دست آوردن داده برای آموزش هوش مصنوعی مولد گفتگو کرده است؛ اما هنوز چیزی به صورت عمومی منتشر نکرده است.

ژن مانستر، شریک مدیریت دارایی Deepwater می‌گوید: ” اپل باید توجه داشته باشد که اگر می‌خواهد جایگاه خود را به‌عنوان یکی از نوآورترین شرکت‌های فناوری حفظ کند، باید چالش هوش مصنوعی را پشت سر بگذارد. ”

اپل بر روی عرضه هدست واقعیت افزوده به نام Vision Pro تمرکز کرده است. این دستگاه که در 2 فوریه عرضه خواهد شد، اولین دسته محصول جدید بزرگی است که این شرکت پس از اپل واچ در سال 2014 عرضه کرده است. اگرچه تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که اپل کمتر از نیم میلیون دستگاه خواهد فروخت.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما